Mobiolen är riktigt teknikstress-bov.

Så botar du teknikstress på jobbet

Digitala verktyg som underlättar arbetet är guld värt. Men när organisationen använder en uppsjö av program och appar kan teknikstress uppstå.

Begreppet ”teknostress” myntades av psykologen Charles Brod 1984. Den gången handlade det om stressen och frustrationen som kunde uppstå på arbetsplatserna när skrivmaskinen skulle bytas ut mot en dator.

Idag är datorn en självklarhet på jobbet, men tekniken kan fortfarande vara en stressfaktor. Det kommer hela tiden nya appar, plattformar och program som ska göra arbetet enklare – men som riskerar att bli en djungel, och ett arbetsmoment i sig att lära sig bemästra.

Affärssajten Fast Company har identifierat fem sätt som tekniken kan stressa dig eller dina anställda:

apparna

Läs också: Vd:ar avslöjar: 5 appar vi inte klarar oss utan

  • Den invaderar ditt liv och ditt hem. Med smartphones och uppkoppling överallt hänger jobbet alltid med, även efter att du stämplat ut.
  • Den pockar på din uppmärksamhet. En genomsnittlig kontorsarbetare tar emot 121 mejl dagligen – när vi blir avbrutna av plingande mejlnotiser och direktmeddelanden hela dagen kan det kännas som att skrivbordet är en skyttegrav under ständig beskjutning.
  • Den är för komplicerad. Vissa är inte så teknikvana, och upplever tröskeln som hög. Varje app har dessutom sina egna funktioner och benämningar, som även den tekniskt sinnade inte nödvändigtvis har full koll på.
  • Den gör oss osäkra. Om man har svårt att behärska den teknik som verkar gå så lekande lätt för kollegorna kan tvivel på den egna förmågan uppstå – kommer jag få sparken nu?
  • Den förändrar yrkeslandskapet. I takt med att tekniken utvecklas kan vissa yrken komma att bli automatiserade, en stressfaktor för de som är i farozonen att förlora jobbet.

Störst teknikstress upplever de anställda på innovativa företag som ständigt ligger i framkant – här går det undan, och att vara först med det senaste blir en strid på kniven. De som använder tekniken förhållandevis sällan har också lätt för att drabbas, då varje tillfälle blir som för första gången, medan de regelbundna användarna känner sig mindre stressade.

Teknikstress utlöser samma kroppsliga reaktioner som andra former av stress: Huvudvärk, muskel- och ledsmärta, koncentrationssvårigheter, sänkt produktivitet, utmattning, ångest och depression. Det finns risk att de anställda till slut börjar undvika de verktyg som stressar dem – vilket kan medföra säkerhetsrisker eller dubbelarbete om samma information måste meddelas på flera olika sätt.

Stressen på svenska arbetsplatsen ökar. Och kvinnor är den grupp som är värst drabbad.

Läs också: Slår larm: Stressen på jobbet ökar – kvinnor värst drabbade

Vad kan du som chef då göra åt teknikstress på arbetsplatsen? Måste ni överge de dyra systemen ni nyss köpt in? Nej, fördelarna som tekniken – använd på rätt sätt – för med sig för är fortfarande övervägande för effektiviteten och arbetsmiljön. Genom att följa dessa sju steg försäkrar du dig om att ni använder rätt verktyg för ändamålet, och att alla medarbetare är med på tåget:

  1. Gör en riskanalys. Skapa en nulägesbild – det är ditt ansvar som chef att motverka stress på arbetsplatsen.
  2. Prata om det. Berätta för dina anställda att det är okej att säga till om de kämpar med ett nytt verktyg – inte minst de som sällan kommer i kontakt med det.
  3. Uppmuntra gränser. Gör det tydligt att medarbetarna inte förväntas arbeta eller svara på mejl utanför arbetstid. Skicka inte dubbla budskap genom att berömma de som ändå gör det.
Workcation kan sudda ut gränserna mellan arbete och fritid varnar experten.

Läs också: Experten: Workcation suddar ut gränser mellan jobb och fritid

  1. Utbilda. Ingen kan ett nytt verktyg från födseln. Med en ordentlig utbildning redan från start försvinner osäkerhetsfaktorerna som leder till stress.
  2. Sätt rätt person på rätt plats. En del medarbetare är early adopters som sporras av att lära sig nya verktyg. Då kanske det är just dessa personer som ska bedriva testverkstad.
  3. Inventera. Det är lätt att lockas av häftiga nyheter, men fyller de en funktion? Inventera arbetsuppgifterna, och fundera därefter över vilka program som faktiskt krävs för att utföra dem. Resten är antagligen sådant som bara komplicerar arbetsgången.
  4. Be om största möjliga tystnad. Tekniken underlättar kommunikationen, men är all kommunikation nödvändig? Inför en policy som minimerar onödiga mejlkopior eller chattmeddelanden.
seminarium-hallbar-marknadsbit
Seminarium 26 september

Så skapar du en hållbar arbetsmiljö

Chefer har ett ansvar för att förebygga psykisk ohälsa och utmattning på jobbet. Men hur gör man egentligen?

Relaterade artiklar

Jannica Grönqvist, chef på Resebemanning, och strand i Thailand (montage)
Arbetsmiljö

”I Thailand kan jag vara mer kreativ”

Det började som en paus från vardagen och en önskan om ett friare liv. I dag har det blivit en livsstil. Fyra till sex veckor om året bor och arbetar Jannica Grönqvist i Thailand.
Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

stress-2-2
Arbetsmiljö

Undersökning: Stresshantering på jobbet får underkänt

Fler än var tionde svensk har varit sjukskriven för stress under de senaste tre åren, enligt en ny undersökning.

Kontorsljus på Atrium Ljunbergs kontor i Stockholm
Arbetsmiljö

Varde ljus – så får du piggare medarbetare i höstmörkret

Nu är det läge att se över dagsljusinsläppet och belysningen på kontoret. Med rätt ljus får du personal som både jobbar och mår bättre.
mobilnotiser2
Arbetsmiljö

Forskning: Så kan pushnotiser ändra ditt minne

Stressad av mobilens ständiga notiser? Nu finns ännu en anledning att stänga av dem. De kan nämligen ändra sättet du minns saker på och påverka hur du uppfattar information – även om du ignorerar dem. Det visar ny forskning från Ohio University.

hungrigmedarbetare1
Arbetsmiljö

”Hur hanterar jag medarbetare som går på diet?”

Mina medarbetare blir omotiverade och gnälliga när de är hungriga - vad kan jag göra?, frågar en läsare. Chefs expert Leif E Andersson, leg psykolog och ledarskapsutvecklare, svarar.
Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

dubbelt-ledarskap
Arbetsmiljö

Forskning: Så får du delat ledarskap att funka

Delat ledarskap kan vara lösningen på för hög arbetsbelastning, visar svensk forskning. Dessutom blir beslutsgången snabbare och cheferna mer tillgängliga.