Mobiolen är riktigt teknikstress-bov.

Så botar du teknikstress på jobbet

Digitala verktyg som underlättar arbetet är guld värt. Men när organisationen använder en uppsjö av program och appar kan teknikstress uppstå.

Begreppet ”teknostress” myntades av psykologen Charles Brod 1984. Den gången handlade det om stressen och frustrationen som kunde uppstå på arbetsplatserna när skrivmaskinen skulle bytas ut mot en dator.

Idag är datorn en självklarhet på jobbet, men tekniken kan fortfarande vara en stressfaktor. Det kommer hela tiden nya appar, plattformar och program som ska göra arbetet enklare – men som riskerar att bli en djungel, och ett arbetsmoment i sig att lära sig bemästra.

Affärssajten Fast Company har identifierat fem sätt som tekniken kan stressa dig eller dina anställda:

apparna

Läs också: Vd:ar avslöjar: 5 appar vi inte klarar oss utan

  • Den invaderar ditt liv och ditt hem. Med smartphones och uppkoppling överallt hänger jobbet alltid med, även efter att du stämplat ut.
  • Den pockar på din uppmärksamhet. En genomsnittlig kontorsarbetare tar emot 121 mejl dagligen – när vi blir avbrutna av plingande mejlnotiser och direktmeddelanden hela dagen kan det kännas som att skrivbordet är en skyttegrav under ständig beskjutning.
  • Den är för komplicerad. Vissa är inte så teknikvana, och upplever tröskeln som hög. Varje app har dessutom sina egna funktioner och benämningar, som även den tekniskt sinnade inte nödvändigtvis har full koll på.
  • Den gör oss osäkra. Om man har svårt att behärska den teknik som verkar gå så lekande lätt för kollegorna kan tvivel på den egna förmågan uppstå – kommer jag få sparken nu?
  • Den förändrar yrkeslandskapet. I takt med att tekniken utvecklas kan vissa yrken komma att bli automatiserade, en stressfaktor för de som är i farozonen att förlora jobbet.

Störst teknikstress upplever de anställda på innovativa företag som ständigt ligger i framkant – här går det undan, och att vara först med det senaste blir en strid på kniven. De som använder tekniken förhållandevis sällan har också lätt för att drabbas, då varje tillfälle blir som för första gången, medan de regelbundna användarna känner sig mindre stressade.

Teknikstress utlöser samma kroppsliga reaktioner som andra former av stress: Huvudvärk, muskel- och ledsmärta, koncentrationssvårigheter, sänkt produktivitet, utmattning, ångest och depression. Det finns risk att de anställda till slut börjar undvika de verktyg som stressar dem – vilket kan medföra säkerhetsrisker eller dubbelarbete om samma information måste meddelas på flera olika sätt.

Stressen på svenska arbetsplatsen ökar. Och kvinnor är den grupp som är värst drabbad.

Läs också: Slår larm: Stressen på jobbet ökar – kvinnor värst drabbade

Vad kan du som chef då göra åt teknikstress på arbetsplatsen? Måste ni överge de dyra systemen ni nyss köpt in? Nej, fördelarna som tekniken – använd på rätt sätt – för med sig för är fortfarande övervägande för effektiviteten och arbetsmiljön. Genom att följa dessa sju steg försäkrar du dig om att ni använder rätt verktyg för ändamålet, och att alla medarbetare är med på tåget:

  1. Gör en riskanalys. Skapa en nulägesbild – det är ditt ansvar som chef att motverka stress på arbetsplatsen.
  2. Prata om det. Berätta för dina anställda att det är okej att säga till om de kämpar med ett nytt verktyg – inte minst de som sällan kommer i kontakt med det.
  3. Uppmuntra gränser. Gör det tydligt att medarbetarna inte förväntas arbeta eller svara på mejl utanför arbetstid. Skicka inte dubbla budskap genom att berömma de som ändå gör det.
Workcation kan sudda ut gränserna mellan arbete och fritid varnar experten.

Läs också: Experten: Workcation suddar ut gränser mellan jobb och fritid

  1. Utbilda. Ingen kan ett nytt verktyg från födseln. Med en ordentlig utbildning redan från start försvinner osäkerhetsfaktorerna som leder till stress.
  2. Sätt rätt person på rätt plats. En del medarbetare är early adopters som sporras av att lära sig nya verktyg. Då kanske det är just dessa personer som ska bedriva testverkstad.
  3. Inventera. Det är lätt att lockas av häftiga nyheter, men fyller de en funktion? Inventera arbetsuppgifterna, och fundera därefter över vilka program som faktiskt krävs för att utföra dem. Resten är antagligen sådant som bara komplicerar arbetsgången.
  4. Be om största möjliga tystnad. Tekniken underlättar kommunikationen, men är all kommunikation nödvändig? Inför en policy som minimerar onödiga mejlkopior eller chattmeddelanden.
seminarium-personlig-effektivitet-petra-brask
27 maj

Få mer gjort – utan att jobba mer

Effektivitetsexperten Petra Brask hjälper dig att ta makten över din tid och ger dig verktygen för en mer strukturerad och energifylld vardag.

Relaterade artiklar

Trött chef som arbetar övertid vid sitt skrivbord
Arbetsmiljö

Chefer arbetar mest övertid – utan ersättning

Chefer är den grupp på arbetsmarknaden som arbetar mest övertid utan kompensation, visar en ny rapport från SCB.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Kvinna på äldreboende
Arbetsmiljö

Närvarande chef viktig för att att minska smittspridning

Ett närvarande och tydligt ledarskap är en av de viktigaste nyckelfaktorerna för att minska smittspridningen inom äldreomsorgen, visar en rapport från IVO.
Glad man bredvid en glad smiley och en stor hand som gör tummen upp
Arbetsmiljö

Oväntade corona-effekten: medarbetare mår bättre än tidigare

Trots coronaepidemins kraftigt negativa inverkan på svensk ekonomi trivs många medarbetare bättre på jobbet nu än före krisen. Det visar en ny rapport.
Lastbil med texten
Arbetsmiljö

Här är Sveriges friskaste företag

Returpack Pantamera lyckas bäst med att skapa en arbetsplats där människor mår bra och där jobbet är en bidragande faktor till hälsa och livskvalitet. Det menar hälsoföretaget Feelgood, som utsett dem till Sveriges friskaste företag.
tacksamhetsutmaning
Arbetsmiljö

Starta en tacksamhetsutmaning – på jobbet

Människor som känner tacksamhet är bättre på att hantera stress, återhämtar sig snabbare från sjukdom och har ofta bättre hälsa sett till bland annat blodtryck och immunförsvar. Så varför inte dra igång en tacksamhetsutmaning på jobbet?
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
distansarbete
Arbetsmiljö

Distansarbetet har ökat – med 400 procent

Under coronakrisen har distansarbetet ökat med mer än 400 procent i yrkesgruppen som har förutsättningar att jobba hemifrån, visar en ny undersökning. 39 procent av de som jobbar hemma är mer nöjda med sin arbetssituation än tidigare – men en majoritet saknar fikastunderna.