moorgonpigg

Så blir du piggare på morgonen – 7 tips!

Mörkare utomhus – då kan det vara svårare att komma ur sängen. Här är 7 råd för att bli piggare på morgonen – och få en bättre start på dagen.

Det är mörkt ute på morgonen. Då kanske du får kämpa dig upp ur sängen på morgonkvisten. Men det finns rutiner du kan införa som kommer hjälpa dig att bli mer morgonpigg.

Här är några tips som Insider rekommenderar:

1) Tryck inte på ”snooze”-knappen

Nej, du blir faktiskt inte piggare av att få ”fem minuter till”. Snarare visar sömnforskning att det gör oss segare i kropp och knopp. Ett råd är att istället placera din mobil (om du använder den som väckarklocka) några meter bort från sängen. Det tvingar dig att lämna sängen när klockan ringer och vips: Du är vaken!

2) Undvik skärmtid innan du lägger dig

Vi är idag omgiven av skärmar. Men sista halvtimmen innan du går och lägger dig ska du vara skärmfri för att undvika ljuset från mobilen eller TV:n. Ljuset kan nämligen störa produktion av det viktiga sömnhormonet.

3) Ta en girig klunk vatten

Är du torr i munnen när du vaknar? Det är inte så konstigt. Våra kroppar behöver vätska när vi vaknar och då är allra bäst att dricka vatten.

4) Aktivera kroppen direkt

Om du gillar att träna är det bra att lägga in dina pass på morgonen. Du kan även stretcha ut kroppen eller ta en morgonpromenad. Det kommer aktivera både kroppen och knoppen.

morgon-2

Läs också: 6 saker chefer borde göra varje morgon

5) Skaffa dig morgonrutiner

Duscha, äta frukost, välja kläder, klä på dig etc. Det finns saker som vi måste göra varje morgon. Genom att ge dig tydliga rutiner kommer du kunna göra saker mer på autopilot vilket kan vara bra eftersom din hjärna inte hunnit vakna fullt ut ännu.

6) Ställ dig själv en viktig fråga

Chef har tidigare skrivit om den fråga Steve Jobs ställde sig själv varje morgon. ”Om det här var min sista dag i livet, vad hade jag velat göra i dag?”, frågade han sig själv.

Syftet med frågan var att tidigt upptäcka om det var dags för en förändring i hans liv.

7) Släpp inte dina rutiner på helgerna

”Äntligen helg!”, kanske du tänker när fredagen kommer. Även om helgen innebär större frihet kan det vara en god idé att hålla fast vid dina morgonrutiner även på helgerna. Då blir allting lättare när måndagen närmar sig med stormsteg.

nyajobb

Läs också: 8 säkra tecken på att du bör byta jobb

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

stressjulen
Hållbarhet

Stressad och trött? Då är du långt ifrån ensam

Stressad och trött. Det är den vanligaste känslan som vi har när vi kliver in på jobbet i november/december, visar en omfattande studie.
Torbjörn Lindgren, Invono
Annonssamarbete Chef + Invono

4 vanor att sno från lyckade ledningsgrupper

Digitaliseringen i svenska bolag når inte alltid ända upp i toppen. Ledning och styrelse ligger ofta efter i sina arbetssätt. ”Man lever inte som man lär”, säger Torbjörn Lindgren på Invono.

stressjul
Hälsa

Så hinner du jobba klart innan jul

Här är effektivitetskonsulten Petra Brasks bästa råd inför de sista arbetsdagarna.

sjuk-2
Hälsa

Här är svenska företaget som skrotar karensdagen

Omodernt. Så resonerade Wise Group kring karsensdagen och har därför bestämt sig för att skrota den för sina 400 medarbetare i Sverige som en förmån.
stress-12
Hälsa

Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

Det finns bara ett sätt att förebygga psykisk ohälsa när det kommer till utmattningssymptom. Och det går på tvärs mot det alla arbetsgivare gör idag.

helgenjobben
Hälsa

5 tecken på att du inte kan släppa jobbet

Äntligen lite ledighet! Men frågan är hur ledig du egentligen är. Var tredje privatanställd har svårt att släppa jobbet – vilket påverkar deras sömn.
elisabeth-wennstrom1
02:19 min
Annonssamarbete Chef + ManpowerGroup

Årets Chef: "Lär dig leda med Styrkefokus"

Video:

Fokusera på styrkorna för att lyfta dina medarbetare, ditt ledarskap och resultat. Elisabeth Wennström, Årets Chef 2018 berättar om modellen bakom hennes ledarskap.

balans-3
Hälsa

9 säkra tecken på att du saknar balans i livet

Ont i kroppen? Stökigt skrivbord? Irriterad på Ica? Här är 9 tecken på att du tappat kontrollen över det berömda livspusslet.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden