moorgonpigg

Så blir du piggare på morgonen – 7 tips!

Tillbaka efter ledigheten. Då kan det vara svårt att hitta tillbaka till dina vanliga rutiner. Här är 7 råd för att bli piggare på morgonen – och få en bättre start på dagen.

De flesta är tillbaka på jobbet efter en lång ledighet. Kanske längtar du tillbaka till långa sovmornar lite extra och får kämpa dig upp ur sängen på morgonkvisten. Men det finns rutiner du kan införa som kommer hjälpa dig att bli mer morgonpigg.

Här är några tips som Insider rekommenderar:

1) Tryck inte på ”snooz”-knappen

Nej, du blir faktiskt inte piggare av att få ”fem minuter till”. Snarare visar sömnforskning att det gör oss segare i kropp och knopp. Ett råd är att istället placera din mobil (om du använder den som väckarklocka) några meter bort från sängen. Det tvingar dig att lämna sängen när klockan ringer och vips: Du är vaken!

2) Undvik skärmtid innan du lägger dig

Vi är idag omgiven av skärmar. Men sista halvtimmen innan du går och lägger dig ska du vara skärmfri för att undvika ljuset från mobilen eller TV:n. Ljuset kan nämligen störa produktion av det viktiga sömnhormonet.

3) Ta en girig klunk vatten

Är du torr i munnen när du vaknar? Det är inte så konstigt. Våra kroppar behöver vätska när vi vaknar och då är allra bäst att dricka vatten.

4) Aktivera kroppen direkt

Om du gillar att träna är det bra att lägga in dina pass på morgonen. Du kan även stretcha ut kroppen eller ta en morgonpromenad. Det kommer aktivera både kroppen och knoppen.

morgon-2

Läs också: 6 saker chefer borde göra varje morgon

5) Skaffa dig morgonrutiner

Duscha, äta frukost, välja kläder, klä på dig etc. Det finns saker som vi måste göra varje morgon. Genom att ge dig tydliga rutiner kommer du kunna göra saker mer på autopilot vilket kan vara bra eftersom din hjärna inte hunnit vakna fullt ut ännu.

6) Ställ dig själv en viktig fråga

Chef har tidigare skrivit om den fråga Steve Jobs ställde sig själv varje morgon. ”Om det här var min sista dag i livet, vad hade jag velat göra i dag?”, frågade han sig själv.

Syftet med frågan var att tidigt upptäcka om det var dags för en förändring i hans liv.

7) Släpp inte dina rutiner på helgerna

”Äntligen helg!”, kanske du tänker när fredagen kommer. Även om helgen innebär större frihet kan det vara en god idé att hålla fast vid dina morgonrutiner även på helgerna. Då blir allting lättare när måndagen närmar sig med stormsteg.

nyajobb

Läs också: 8 säkra tecken på att du bör byta jobb

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

stressaxlar
Hälsa

5 tips: Lyft stressen – från din partners axlar

Med två heltidsarbetande i familjen, ofta båda i chefsposition, bärs det hem en hel del stress och frustration till det som ska vara hemmets lugna vrå.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

nystart1
Hälsa

Forskare i Örebro: Förebygg sjukskrivning – med KBT

Det går att förebygga långa sjukskrivningar med KBT-inriktad träning, menar forskare i Örebro.
hogpresterare-2
Arbetsmiljö

6 råd för att underlätta mellanchefens vardag

Mellanchefer pressas uppifrån och nerifrån. Här är 6 råd för hur du kan minska påfrestningen.
cheferdaligt
Hälsa

Cissi Elwin: Siffrorna skrämmer mig

"Så bra att vi kan prata om stress. MEN fruktansvärt att se hur stressrelaterade besvär bara fortsätter att öka", skriver Cissi Elwin i sin krönika.
trivas
Hälsa

5 krav för att må psykiskt bra på jobbet

Det är när dessa förhållanden vacklar som den psykiska ohälsan ökar. Du behöver följande för att må psykiskt bra på jobbet, enligt psykologen Ulla Risling.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
stresscheif
Arbetsmiljö

Rädd att missa något? Därför är chefer digitalt stressade

Handen på hjärtat – kontrollerar du din mejlkorg eller är det den som kontrollerar dig? I takt med att tekniken underlättar vår vardag breder också den digitala stressen ut sig. Chefer hör till de värst drabbade visar ny forskning.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden