besserwisser
Foto besserwisser

Så tacklar du en besserwisser

Personer som alltid vill ha rätt kan förpesta en hel arbetsplats. Har du en sådan typ på ditt jobb? Här är fem konkreta råd att ta till när tålamodet tryter.

Den här artikeln publicerades ursprungligen i Chef i maj 2010. 

Alla har träffat en besserwisser – personen som inte kan låta bli att märka ord, korrigera uttal eller rätta dig när du säger fel efternamn på en känd person.

I privatlivet kan vi välja att inte umgås med den här besvärliga typen, men som chef har du inte något val. Du måste jobba tillsammans med honom eller henne, och du måste dessutom få personen att fungera tillsammans med de andra i gruppen.

Enligt psykologen och ledarskapskonsulten Birgitta Ahltorp har en besserwisser ofta ett högt självhävdelsebehov och en låg inlevelseförmåga.

Det är därför de inte märker att andra människor irriterar sig på deras beteende. De vill gärna vara perfekta, men har inte alltid den rätta begåvningen eller allmänbildningen för att leva upp till de högt ställda inre kraven.

Hur utvecklar man då ett besserwisserbeteende? Birgitta Ahltorp tror att det beror på att man har vuxit upp i en familj där någon av föräldrarna har varit självhävdande och felfinnande.

Som barn har man varit tvungen att fajtas verbalt för att få utrymme.

Men bakgrunden kan också vara helt motsatt, man kommer från en familj där man har fått mycket support och en överdriven tilltro till sin egen förmåga. Det resulterar i ett uppblåst ego, och en tro att allt man har att säga är väldigt betydelsefullt.

För chefen kan det vara relativt enkelt att hantera besserwissern, eftersom de ofta har en låg självkänsla och anpassar sig efter auktoriteter.

Det kan däremot vara värre för kollegerna, som måste dras med anmärkningar och arroganta kommentarer.

Det kan vara ännu värre för organisationen om det är chefen som uppvisar ett besserwisserbeteende.

»En sådan chef tappar ofta kontakten med sina underställda eftersom han eller hon är väldigt arrogant och auktoritär. Chefen får dålig koll på vad som sker i företaget helt enkelt. Men så länge en sådan chef uppnår resultat så tar det tid innan ledningen upptäcker det skadliga beteendet. Ingen anställd vågar ju säga ifrån«, avslutar Birgitta Ahltorp.

Fem råd för att tackla en besserwisser:

1. Ge dem uppmärksamhet, även om det bär dig emot. Eftersom de ofta har låg självkänsla är det uppmärksamhet och bekräftelse de egentligen söker. Möt deras kommentarer med entusiasm och försök att hitta det positiva i deras budskap.

2. Be dem förtydliga. En besserwisser generaliserar gärna, så fråga efter konkreta exempel och detaljer när de kommer med ett påstående. Men gör det i en respektfull och vänlig ton, om man utmanar besserwissern resulterar det ofta i en mycket lång diskussion.

3. Säg »tack!«  när de kommer med tips och råd du inte bett om. Det är ett snabbt sätt att avväpna någon. Vänlighet leder sällan till konfrontation.

4. Ge bort din idé. Få honom/henne att tro att din idé egentligen är hans/hennes idé. »Som du sa på förra mötet, så…«. Då kan du få deras stöd. Men det måste förstås vara en idé som är hyfsat lik någonting de själva presenterat…

5. Personligt samtal. Om de fyra översta råden inte fungerar, ta ett enskilt möte med personen och försök försiktigt berätta för dem hur deras beteende kan såra andra och försvåra arbetet.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

mobbing
Arbetsmiljö

Psykologen: ”Så upptäcker du mobbning på jobbet”

Många chefer är ensamma och oerfarna när det gäller att hantera kränkningar och mobbning. Psykologen Jehoshua Kaufman vill stötta dem med konkreta råd och inspiration.
Mia Malmenäs, Mapi
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Så vinner arbetsgivaren på ditt kompetenslyft

Du lyfter din karriär med en ledarskapsutbildning i världsklass. Din arbetsgivare får tillgång till viktig ny kompetens. Mia Malmenäs ser en tydlig win-win med sin Executive MBA-utbildning på Stockholms universitet.
nisseb
Konflikthantering

Nils Bildt: 5 råd för att krishantera som Napoleon

Nils Bildt, överste i Försvaret och framgångsrik ledare på Teleopti med kontor i 15 länder vet att det inte funkar att huka i skyttegravarna. Här är hans bästa råd för ledarskap i osäkra tider.
friends
Kommunikation

Kompis på jobbet? Så lyckas du som chef

Här är 5 råd för att lyckas med konstycket: Kompis och chef – på samma gång.
figtas
Konflikthantering

”Två kolleger i djup konflikt – vad gör jag?”

Två medarbetare är allvarligt osams. Så här ska du agera som chef – enligt psykologen Nishteman Hosseini.
harsa
Konflikthantering

5 sätt att bemöta härskartekniker

Utsätts du för härskartekniker på jobbet? Eller ägnar du dig omedvetet åt dem som chef? En ny bok ger tips för ett sundare arbetsklimat.
butterfly
Annonssamarbete Chef + Experis

Nya egenskaper skiljer ut Sveriges bästa chefer

Juryarbetet med att sålla fram landets bästa chefer till Chefgalan ger en unik möjlighet att trendspana på svenskt ledarskap. Tydligt är att det tuffa förändringstempot ställer nya krav. ”Finalisterna har tagit till sig nya egenskaper och applicerar dem i sitt ledarskap. Det skiljer ut dem från andra”, säger Helen Remnås på Experis, som varit med i hela processen.
expert-2
Experterna

Expert: Hantera konflikter med chefer

P-O är ordförande i en förening. Nu tvingas han samarbeta med två ledare som inte delar hans syn på ledarskap. Chefs expert ger svar hur han ska hantera problemet. 
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden