besserwisser
Foto besserwisser

Så tacklar du en besserwisser

Personer som alltid vill ha rätt kan förpesta en hel arbetsplats. Har du en sådan typ på ditt jobb? Här är fem konkreta råd att ta till när tålamodet tryter.

Den här artikeln publicerades ursprungligen i Chef i maj 2010. 

Alla har träffat en besserwisser – personen som inte kan låta bli att märka ord, korrigera uttal eller rätta dig när du säger fel efternamn på en känd person.

I privatlivet kan vi välja att inte umgås med den här besvärliga typen, men som chef har du inte något val. Du måste jobba tillsammans med honom eller henne, och du måste dessutom få personen att fungera tillsammans med de andra i gruppen.

Enligt psykologen och ledarskapskonsulten Birgitta Ahltorp har en besserwisser ofta ett högt självhävdelsebehov och en låg inlevelseförmåga.

Det är därför de inte märker att andra människor irriterar sig på deras beteende. De vill gärna vara perfekta, men har inte alltid den rätta begåvningen eller allmänbildningen för att leva upp till de högt ställda inre kraven.

Hur utvecklar man då ett besserwisserbeteende? Birgitta Ahltorp tror att det beror på att man har vuxit upp i en familj där någon av föräldrarna har varit självhävdande och felfinnande.

Som barn har man varit tvungen att fajtas verbalt för att få utrymme.

Men bakgrunden kan också vara helt motsatt, man kommer från en familj där man har fått mycket support och en överdriven tilltro till sin egen förmåga. Det resulterar i ett uppblåst ego, och en tro att allt man har att säga är väldigt betydelsefullt.

För chefen kan det vara relativt enkelt att hantera besserwissern, eftersom de ofta har en låg självkänsla och anpassar sig efter auktoriteter.

Det kan däremot vara värre för kollegerna, som måste dras med anmärkningar och arroganta kommentarer.

Det kan vara ännu värre för organisationen om det är chefen som uppvisar ett besserwisserbeteende.

»En sådan chef tappar ofta kontakten med sina underställda eftersom han eller hon är väldigt arrogant och auktoritär. Chefen får dålig koll på vad som sker i företaget helt enkelt. Men så länge en sådan chef uppnår resultat så tar det tid innan ledningen upptäcker det skadliga beteendet. Ingen anställd vågar ju säga ifrån«, avslutar Birgitta Ahltorp.

Läs också: Så rensar du i mejlhögen – på två timmar

Fem råd för att tackla en besserwisser:

1. Ge dem uppmärksamhet, även om det bär dig emot. Eftersom de ofta har låg självkänsla är det uppmärksamhet och bekräftelse de egentligen söker. Möt deras kommentarer med entusiasm och försök att hitta det positiva i deras budskap.

2. Be dem förtydliga. En besserwisser generaliserar gärna, så fråga efter konkreta exempel och detaljer när de kommer med ett påstående. Men gör det i en respektfull och vänlig ton, om man utmanar besserwissern resulterar det ofta i en mycket lång diskussion.

3. Säg »tack!«  när de kommer med tips och råd du inte bett om. Det är ett snabbt sätt att avväpna någon. Vänlighet leder sällan till konfrontation.

4. Ge bort din idé. Få honom/henne att tro att din idé egentligen är hans/hennes idé. »Som du sa på förra mötet, så…«. Då kan du få deras stöd. Men det måste förstås vara en idé som är hyfsat lik någonting de själva presenterat…

5. Personligt samtal. Om de fyra översta råden inte fungerar, ta ett enskilt möte med personen och försök försiktigt berätta för dem hur deras beteende kan såra andra och försvåra arbetet.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

chefer1
Kommunikation

4 toppchefer: Så hanterar du krisen – på bästa sätt

När förändringstakten ökar på företagen gäller det att ha en stark inre kompass. Inte minst behöver man kunna stå fast i sin värdegrund när det blir kris. Chef frågade några framgångsrika chefer om vilka fyra ledaregenskaper deras inre kompass snurrar runt.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

exp
Digital HR

Experten: Kollega som näthatar – här drar du gränsen

Krocken i sociala medier uppstår när arbetsgivarens intresse är ett annat än den anställdes inlägg. Det menar Paula Hogéus, expert inom arbetsrätt.
statsminister
Beslutsfattande

Betyg på varje statsminister: Från Palme – till Reinfeldt

Chefs egen sammanställning av sju historiska statsministrar kan ge en fingervisning inför valet.

tuffabesked
Kommunikation

Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

Alla företag måste genomgå förändringar – stora som små. Ofta är det chefen som inför alla medarbetare måste ge informationen. Så här gör du för att lyckas.
aaaa-2
Arbetsmiljö

8 sätt: Så hanterar du en narcissist

Oavsett om det är chefen eller en anställd – en narcissistisk person kan vara en mardröm för arbetsplatsen. Här är 8 sätt att hantera situationen.

domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
pontus-3
Konflikthantering

Efter 20 år som vd – skrev bok om att göra misstag

Misslyckanden är naturliga i en förändringsprocess, skriver Pontus Bodelsson i sin bok Ledarskap för förändring. Där delar han generöst med sig av lärdomar och missar.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden