besserwisser
Foto besserwisser

Så tacklar du en besserwisser

Personer som alltid vill ha rätt kan förpesta en hel arbetsplats. Har du en sådan typ på ditt jobb? Här är fem konkreta råd att ta till när tålamodet tryter.

Den här artikeln publicerades ursprungligen i Chef i maj 2010. 

Alla har träffat en besserwisser – personen som inte kan låta bli att märka ord, korrigera uttal eller rätta dig när du säger fel efternamn på en känd person.

I privatlivet kan vi välja att inte umgås med den här besvärliga typen, men som chef har du inte något val. Du måste jobba tillsammans med honom eller henne, och du måste dessutom få personen att fungera tillsammans med de andra i gruppen.

Enligt psykologen och ledarskapskonsulten Birgitta Ahltorp har en besserwisser ofta ett högt självhävdelsebehov och en låg inlevelseförmåga.

Det är därför de inte märker att andra människor irriterar sig på deras beteende. De vill gärna vara perfekta, men har inte alltid den rätta begåvningen eller allmänbildningen för att leva upp till de högt ställda inre kraven.

Hur utvecklar man då ett besserwisserbeteende? Birgitta Ahltorp tror att det beror på att man har vuxit upp i en familj där någon av föräldrarna har varit självhävdande och felfinnande.

Som barn har man varit tvungen att fajtas verbalt för att få utrymme.

Men bakgrunden kan också vara helt motsatt, man kommer från en familj där man har fått mycket support och en överdriven tilltro till sin egen förmåga. Det resulterar i ett uppblåst ego, och en tro att allt man har att säga är väldigt betydelsefullt.

För chefen kan det vara relativt enkelt att hantera besserwissern, eftersom de ofta har en låg självkänsla och anpassar sig efter auktoriteter.

Det kan däremot vara värre för kollegerna, som måste dras med anmärkningar och arroganta kommentarer.

Det kan vara ännu värre för organisationen om det är chefen som uppvisar ett besserwisserbeteende.

»En sådan chef tappar ofta kontakten med sina underställda eftersom han eller hon är väldigt arrogant och auktoritär. Chefen får dålig koll på vad som sker i företaget helt enkelt. Men så länge en sådan chef uppnår resultat så tar det tid innan ledningen upptäcker det skadliga beteendet. Ingen anställd vågar ju säga ifrån«, avslutar Birgitta Ahltorp.

Fem råd för att tackla en besserwisser:

1. Ge dem uppmärksamhet, även om det bär dig emot. Eftersom de ofta har låg självkänsla är det uppmärksamhet och bekräftelse de egentligen söker. Möt deras kommentarer med entusiasm och försök att hitta det positiva i deras budskap.

2. Be dem förtydliga. En besserwisser generaliserar gärna, så fråga efter konkreta exempel och detaljer när de kommer med ett påstående. Men gör det i en respektfull och vänlig ton, om man utmanar besserwissern resulterar det ofta i en mycket lång diskussion.

3. Säg »tack!«  när de kommer med tips och råd du inte bett om. Det är ett snabbt sätt att avväpna någon. Vänlighet leder sällan till konfrontation.

4. Ge bort din idé. Få honom/henne att tro att din idé egentligen är hans/hennes idé. »Som du sa på förra mötet, så…«. Då kan du få deras stöd. Men det måste förstås vara en idé som är hyfsat lik någonting de själva presenterat…

5. Personligt samtal. Om de fyra översta råden inte fungerar, ta ett enskilt möte med personen och försök försiktigt berätta för dem hur deras beteende kan såra andra och försvåra arbetet.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

hotfullta
Konflikthantering

3 råd: Hotfullt på jobbet – så skyddar du dig

Var tredje chef har blivit hotad. Men hur ska du agera om det blir hotfullt på jobbet? Här är säkerhetsexperterns bästa råd.
hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
hotade
Konflikthantering

6 kända chefer som blivit hotade för sitt jobb

Var tredje chef har hotats, visar Chefs undersökning. Hot och våld är också något som Sveriges mest kända ledare varit utsatta för.
byta-jobb1
Konflikthantering

Nya siffror: 6 av 10 svenskar har inte koll på GDPR

10 dagar kvar till GDPR träder i kraft. Men hur bra koll har svenskarna på de nya dataskyddsreglerna? Inte särskilt bra, enligt en ny Novus-undersökning.
radslago
Konflikthantering

Var tredje chef har blivit hotad

Trakasserier, hot och illvillig ryktesspridning är en del av chefens vardag, visar Chefs undersökning.

spacey
Konflikthantering

Fulspel? Var beredd på House of Cards-taktiken

Har du en högre chef som sätter käppar i hjulet, snarare än lyfter dig? Ledarutvecklaren Mia Törnblom ger tips på hur du bättre hanterar relationen med din egen chef.
Janet Eriksson och Gabriel Tybäck hos Ledarnas arbetslöshetskassa. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarnas arbetslöshetskassa

Unga chefer tar en onödig risk

Framgångsrika och strategiska. Men inte alltid koll på de egna riskerna.
Många unga chefer väljer bort eller missar arbetslivets kanske viktigaste försäkring – medlemskapet i en a-kassa.

begler-3
Beslutsfattande

Så styrde Ann-Marie Begler Försäkringskassan

Ordning, reda och resultatfokus. Så kan man sammanfatta beskrivningarna av Ann-Marie Beglers ledarskap. Hon har gjort sig känd för en rad kontroversiella beslut, inte minst när hon, som generaldirektör på Skolinspektionen, stängde internatskolan Lundsberg. Men hur är hon som chef för Försäkringskassan?
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden