Risken för konflikter ökar i kristid

Konflikthantering
Text: Redaktionen
Publicerad

Många verksamheter är i dag hårt pressade ekonomiskt och framtiden är oviss. Risken är då stor att de anställda börjar försöker trygga sin egen position och glömmer helhetsperspektivet.

»I alla tider av oro blir vi mer fokuserade på oss själva. Man ställer sig frågan: ’hur kommer det här att drabba mig?’ Får man inget svar fastnar man lätt i negativa tankegångar och börjar konkurrera med kolleger och bevaka sitt revir på jobbet i stället för att arbeta konstruktivt för att ta företaget ur krisen«, säger Barbro Östling, som är organisationskonsult, till Dagens Nyheter .

Som i så många andra fall heter svaret kommunikation, och det bästa är att som chef vara helt öppen med det man vet.
»Man kan aldrig informera för mycket. Sedan är det viktigt att ge utrymme för alla reaktioner, så att alla ges svar på sina frågor«, fortsätter Barbro Östling.

Organisationskonsulten Lena Hammarbäck säger i samma artikel i DN att man som både chef och anställd måste lära sig att hålla sig i skinnet, inte tolka in en massa i vad folk säger och gör utan ta reaktioner för vad de är.

Då uppstår konflikter på jobbet

  • När framtiden är oförutsägbar
  • Vid oro över förändringar
  • Fusioner och sammanslagningar
  • Byte av chefer
  • Försämrad ekonomi i företaget
  • Neddragningar
  • Nya kompetenskrav

Så undviks konflikter

  • Håll människor informerade
  • Låt de anställda vara delaktiga och håll dialogen levande
  • Bygg upp tillit och skapa förtroende
  • Skapa mötesarenor där människor kan samtala om viktiga arbetsrelaterade frågor
  • Tyddligggör roller, krav, mål
  • Var generös med återkoppling
  • Förhala inte negativa beslut

 

Källa: DN

 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden