rpc
Rikspolischef Anders Thornberg och Cissi Elwin.

Rikspolischefen: ”Så arg får du bli som chef”

I podden Chef Dilemma svarar rikspolischef Anders Thornberg på hur mycket känslor man får visa som chef: ”Jag hade rätt hett humör när jag var yngre, jag också.”

Veckans chefsdilemma:

”Jag är rätt ny som chef i ett mellanstort industribolag. Som chef tror jag på tydlighet och raka rör. Lika viktigt som det är att berömma någon som har gjort nåt bra, är det att säga ifrån när det inte fungerar. Jag gillar snabba puckar och kan bli irriterad när det går för långsamt, eller när folk inte hänger med.

Nu har jag fått höra från chefskollegor att det pratas om mig och mitt humör. Jag kan ju ryta ifrån eller slå näven i bordet – bokstavligt talat… Men tydligen ’snackas det om’ att folk är nervösa inför möten med mig, att jag är ’oberäknelig’ eller till och med ’obehaglig’.

Jag vill veta hur jag ska tänka kring det här. Det känns orättvist att ambitionen och passionen jag har för jobbet, som gör att jag får saker gjorda och har blivit chef, nu tydligen gör mig till en dålig chef. Jag kommer explodera inombords om jag bara ska gå runt och nicka och le. Ska man inte få visa känslor som chef?”

dilemma-3

Läs också: Här kan du lyssna på första avsnittet av Chef Dilemma!

Anders Thornberg svarar:

”Jag känner igen det, och jag kan känna igen mig själv också lite i början när jag var chef – jag hade rätt hett humör när jag var yngre, jag också.”

”Dilemmat är ju att om man klipper ner den här chefen för hårt går han kanske någon annanstans. Det gäller att hitta hans motivation och coacha honom att förstå sin omgivning, lära honom att få igenom sina grejer snabbare bättre. Han kanske måste sätta sig med sina medarbetare och förklara vad han vill.”

sapo

Läs också: Chef testar Anders Thornberg, Säpo

Är det farligt att vara för snabb som chef?

”När jag har bildat ledningsgrupper – på min gamla arbetsplats Säpo hade jag till exempel förmånen att få rekrytera de flesta – hade jag några ’murbräckor’ och några som tog det lite lugnare och tyckte vi skulle tänka lite mer. Man måste omge sig med olika individer så man får in mångfald i det avseendet. Jag tycker ofta att jag nästan vet på förhand vem som kommer säga vad, vem som vill göra saker snabbt. Jag är själv en av de personerna som alltid vill göra saker snabbt! Men det har jag lärt mig, att det funkar inte.”

”Det här låter som en chef som inte varit chef så längre. När man har mer erfarenhet inser man att man är inte bättre än vad omgivningen är, man måste få med sig omgivningen för att få saker och ting gjorda.”

Lugn kvinna till vänster, två datorer till höger

Läs också: 4-dagarsvecka ökade Microsofts produktivitet – med 40 procent

Är det okej att visa sina känslor som chef, eller måste man spela teater?

”Det är klart man ska visa hur man känner, men det finns gränser. Man måste tänka på att inte såra folk. Sen går det inte att vara slätstruken, man måste säga som det är. Jag har haft många tuffa samtal genom åren. Det finns olika metoder för att jobba med det här, själv har jag haft förmånen att vara med i 360-graders utvärderingar, när man får rak feedback från både underlydande och från sidan och uppifrån kring hur andra uppfattar en. Det är skitjobbigt, men reflekterar man kring det är det ofta väldigt träffsäkert. Och ärligt.”

”Jag försöker säga vad jag tycker, men inte gå fram som en ångvält. Är man missnöjd kan man visa det, man kan visa lite frustration, men man ska inte bli arg. Och man ska också visa när man är glad och tycker nån gör nåt bra.”

Så vad blir ditt råd till den här chefen?

”Han ska prata med en högre chef om sitt sätt. Han kanske behöver gå till en coach, det är inte fel. Vid flera tillfällen har jag haft olika coacher som man kan gå med olika dilemman till.”

nypoddigen

Läs också: Få hjälp av toppcheferna – i Chefs nya podd

Relaterade artiklar

Petter Wåhlberg, anstaltschef för Storboda. Foto: Martina Huber
Beslutsfattande

Anstaltschefen: ”Man kan inte pausa ett fängelse”

Coronakrisen har skruvat upp pressen på chefer inom Kriminalvården. Ett tufft läge har blivit tuffare. ”Vi alla klarar av lite mer än vi tror”, säger anstaltschefen Petter Wåhlberg.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
uppsagningarbjorn
Konflikthantering

Fråga psykologen: ”Hur ska man informera om uppsägningar?”

Hur ska man informera om uppsägningar i coronakrisen? Och hur hanterar man med medarbetare som haft missbruksproblematik eller som sprider apokalyptisk stämning på videomötena? Det är några frågor psykologen Björn Hedensjö fått om svåra samtal i Chefs facebookgrupp Chefa i coronakrisen. Här ger han svar på dem.
kvinnlig_chef
Konflikthantering

Forskning: Tuffare få kritik av kvinnlig chef

Kvinnliga chefer diskrimineras ”underifrån”, visar ny forskning. Medarbetare av båda könen blir betydligt mer upprörda av negativ feedback från kvinnliga chefer än manliga.

Meghan Markle och prins Harry
Konflikthantering

”Kungliga krisen symbolisk för ett ledarskap i förändring”

När prins Harry och Meghan förklarade att de inte längre fogar sig i ledet utan tänker bo halva året i Kanada gruffar farmor drottning Elizabeth. Men ledarskapsexperten Alexander Holmberg myser: ”Det här är exakt vad många styrelser och vd:ar brottas med i dag.”
Två män i samtal.
Konflikthantering

Viktigaste tipset för svåra samtal

Många chefer drar sig för svåra samtal. Kommunikationsexperten Leena Männik Styren vill med boken Chefens 42 samtal – samtal du våndas inför och alla andra samtal ge konkreta verktyg för dialoger om allt från löner till kränkningar och missbruk.

al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
gretathunbergaretsperson
Konflikthantering

Greta Thunbergs 4 viktigaste ledaregenskaper

Som första svensk någonsin har klimataktivisten Greta Thunberg fått utmärkelsen Årets person av amerikanska tidskriften Time. Här är fyra saker du som ledare kan lära dig av henne.