poliscissi
Foto Malin KaldoCissi Elwin, programledare Chef Dilemma, möter rikspolischef Anders Thornberg.

Rikspolischefen: Så arg får du bli som chef

I podden Chef Dilemma låter Chef toppcheferna ställas inför vanliga chefsdilemman. I premiäravsnittet svarar rikspolischef Anders Thornberg på hur mycket känslor man får visa som chef: ”Jag hade rätt hett humör när jag var yngre, jag också.”

Veckans chefsdilemma:

”Jag är rätt ny som chef i ett mellanstort industribolag. Som chef tror jag på tydlighet och raka rör. Lika viktigt som det är att berömma någon som har gjort nåt bra, är det att säga ifrån när det inte fungerar. Jag gillar snabba puckar och kan bli irriterad när det går för långsamt, eller när folk inte hänger med.

Nu har jag fått höra från chefskollegor att det pratas om mig och mitt humör. Jag kan ju ryta ifrån eller slå näven i bordet – bokstavligt talat… Men tydligen ’snackas det om’ att folk är nervösa inför möten med mig, att jag är ’oberäknelig’ eller till och med ’obehaglig’.

Jag vill veta hur jag ska tänka kring det här. Det känns orättvist att ambitionen och passionen jag har för jobbet, som gör att jag får saker gjorda och har blivit chef, nu tydligen gör mig till en dålig chef. Jag kommer explodera inombords om jag bara ska gå runt och nicka och le. Ska man inte få visa känslor som chef?”

dilemma-3

Läs också: Här kan du lyssna på första avsnittet av Chef Dilemma!

Anders Thornberg svarar:

”Jag känner igen det, och jag kan känna igen mig själv också lite i början när jag var chef – jag hade rätt hett humör när jag var yngre, jag också.”

”Dilemmat är ju att om man klipper ner den här chefen för hårt går han kanske någon annanstans. Det gäller att hitta hans motivation och coacha honom att förstå sin omgivning, lära honom att få igenom sina grejer snabbare bättre. Han kanske måste sätta sig med sina medarbetare och förklara vad han vill.”

sapo

Läs också: Chef testar Anders Thornberg, Säpo

Är det farligt att vara för snabb som chef?

”När jag har bildat ledningsgrupper – på min gamla arbetsplats Säpo hade jag till exempel förmånen att få rekrytera de flesta – hade jag några ’murbräckor’ och några som tog det lite lugnare och tyckte vi skulle tänka lite mer. Man måste omge sig med olika individer så man får in mångfald i det avseendet. Jag tycker ofta att jag nästan vet på förhand vem som kommer säga vad, vem som vill göra saker snabbt. Jag är själv en av de personerna som alltid vill göra saker snabbt! Men det har jag lärt mig, att det funkar inte.”

”Det här låter som en chef som inte varit chef så längre. När man har mer erfarenhet inser man att man är inte bättre än vad omgivningen är, man måste få med sig omgivningen för att få saker och ting gjorda.”

Lugn kvinna till vänster, två datorer till höger

Läs också: 4-dagarsvecka ökade Microsofts produktivitet – med 40 procent

Är det okej att visa sina känslor som chef, eller måste man spela teater?

”Det är klart man ska visa hur man känner, men det finns gränser. Man måste tänka på att inte såra folk. Sen går det inte att vara slätstruken, man måste säga som det är. Jag har haft många tuffa samtal genom åren. Det finns olika metoder för att jobba med det här, själv har jag haft förmånen att vara med i 360-graders utvärderingar, när man får rak feedback från både underlydande och från sidan och uppifrån kring hur andra uppfattar en. Det är skitjobbigt, men reflekterar man kring det är det ofta väldigt träffsäkert. Och ärligt.”

”Jag försöker säga vad jag tycker, men inte gå fram som en ångvält. Är man missnöjd kan man visa det, man kan visa lite frustration, men man ska inte bli arg. Och man ska också visa när man är glad och tycker nån gör nåt bra.”

Så vad blir ditt råd till den här chefen?

”Han ska prata med en högre chef om sitt sätt. Han kanske behöver gå till en coach, det är inte fel. Vid flera tillfällen har jag haft olika coacher som man kan gå med olika dilemman till.”

nypoddigen

Läs också: Få hjälp av toppcheferna – i Chefs nya podd

Relaterade artiklar

nypoddigen
Konflikthantering

Få hjälp av toppcheferna – i Chefs nya podd

I Chefs nya podd delar toppchefer med sig av sina erfarenheter och hjälper vanliga chefer med deras dilemman. ”Vi vill ta samtalet bortom ledarskapsklyschor och istället prata konkret kring vardagsledarskap och rollen som chef,” säger Cissi Elwin, programledare.

En enkel operation gör skillnad i barns liv – och ny stolthet på jobbet, menar Martin Forsling, vd på Bontouch. Foto: Operation Smile, Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Operation Smile

Nya leenden ger stolthet på jobbet

Martin Forslings dotter föddes med läpp-, käk-, gomspalt.
Det blev starten på ett samarbete med hjälporganisationen Operation Smile.
I dag har hans företag Bontouch hjälpt 500 barn.

stol-hav-sommar-metoder-kommunicera-2
Konflikthantering

Frånvaro-mejl? Undvik dessa tre dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
Två bruna getter stångas.
Konflikthantering

5 saker du gör – som skapar konflikter

Ditt ledarskap kan vara orsaken till oro och konflikter på arbetsplatsen, även om det inte är meningen från din sida. Här är fem vanliga misstag.
Krisledarskap – vilken slags chef blir du när zombierna anfaller?
Konflikthantering

Vilken chef blir du när zombierna anfaller?

”Avgörande för ett effektivt krisledarskap är förmågan att lyssna på medarbetarna”, säger forskaren Markus Hällgren som granskat kultfilmen Day of the dead ur ett ledarskapsperspektiv.

Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
Många säger inte ifrån vid etiska övertramp på jobbet.
Konflikthantering

Därför säger vi inte ifrån på jobbet

Nio av tio svenskar tycker att etik på arbetsplatsen är viktigt. Men nästan hälften – även chefer – säger inte ifrån om de uppmärksammar ett orättvist agerande, visar en ny undersökning.