experten

”Reser mycket som chef – hur får jag balans?”

Sven-Erik reser mycket som chef och märker hur kroppen påverkas negativt av det. Nu får han hjälp av Chefs hälsoexpert för att skapa balans.

FRÅGA: ”Jag har rest och haft ledarroller stor del av mitt arbetsliv. Då jag reser väldigt mycket i arbetet undrar jag hur jag nu ska orka fortsätta med det tuffa schema som jag har idag.

Jag märker att kroppen och även sinnet behöver längre tid för återhämtning och långa flygresor påverkar mig mer. Rent fysiskt med värk i kroppen och med näsblod på grund av den torra luften. Mentalt då jag upplever att det tar längre tid att återhämta mig från tidsomställningen.

Med frekventa resor blir detta ett problem som påverkar min förmåga att vara en bra ledare då tålamodet blir kort och tänkandet mindre effektivt.”

Mattider blir oregelbundna och tillgången på alkohol kan vara väl stor. Livet blir mycket oregelbundet.

Hur ska jag börja att balansera mig?

/Sven-Erik

SVAR: Det låter som om du har det slitigt med mycket resor. Och långa flygningar med tidsomställningar stör kropp och sinne. Jag brukar tipsa om att skapa regelbundenhet så mycket det går, trots oregelbundenheten i resorna.

Att dricka kokt varmt vatten klunkvis under hela dagen och särskilt under dina flygningar, hjälper dig att balansera vätskebalansen.

Läs också: Beröm från chefen bra för hälsan

Se till att ha en termos med dig som du ser till att fylla på med varmt vatten på flyget. Att välja bort alkohol, särskilt ombord på flyget då det har en mer negativ inverkan på kroppen då man är på hög höjd, är A och O. Tryckkabinen är inställd på ca 1 600 m höjd och det påverkar kroppen.

Välj bort alkohol så långt det är möjligt även på stoppen. Försök äta regelbunden frukost, lunch och middag och skippa allt småätande som stör mag- och tarm-funktionen.

Om det går, ät så lite som möjligt ombord på flyget. Maten smälter sämre ombord. Se till att få så mycket sömn som möjligt.

Är du på korta stopp med tidsskillnad rekommenderar jag att du försöker vara kvar i den svenska tidszonen om det går. Då stör du kroppen minst.

Om inte, ändra dygnsrytmen så fort som möjligt, dvs stanna uppe till kvällstid och lägg dig ca 22.00 lokal tid. Att balansera innebär att du försöker skapa så mycket regelbundenhet som möjligt, så se till att motionera även på stoppen, om än en kort stund.

Sedan bör du lägga upp en plan på hur du successivt kan minska på resandet. Är det nödvändigt att resa så mycket, eller gör du det av gammal vana?

/Eva Forsberg Schinkler, beteendemedicinare, folkhälso-vetare och sjuksköterska

Den här artikeln har varit publicerad i Chef nr 4, 2017.

Vill du också prenumerera på Nordens största ledarskapstidning? Beställ din prenumeration av Chef här.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

ledaree
Experterna

50+ och vill vässa ditt ledarskap? Så gör du

Chefs expert i ledarskap Alexander Holmberg guidar en erfaren chef i hur man kan vässa sitt ledarskap.
Anna Palmgren, Arbetsförmedlingen
Annonssamarbete Chef + Arbetsförmedlingen

Tips till chefen: Så här höjer du den digitala kompetensen

Börja med dig själv och våga vara personlig. Det är några av uppmaningarna Anna Palmgren ger till Sveriges chefer. Sektionschefen för digitalt engagemang på Arbetsförmedlingen tipsar om strategier för att höja den digitala kompetensen på arbetsplatsen.
experten-2
Experterna

”Har ingen kemi med min chef. Byta jobb?”

Chefen Oskar har en dålig relation med en högre chef. Nu ber han Chefs expert om råd. Är det dags att bryta upp och byta jobb?
lonen-3
Experterna

Experten: Så får du upp lönen – på ditt nästa jobb

Ärlighet eller en vit lögn? Så här tacklar du frågan "vilken lön har du idag?" enligt Chefs expert i lönesättning.
petraa
01:00 min
Petra Brask

”Hur slutar jag helgjobba?”

Video Har du svårt att släppa ditt arbete på helg och ledigheter? Du är inte ensam. Nu ger Chefs expert i effektivitet Petra Brask 5 tips för en mer rofylld fritid. 
hosthost
Experterna

Eva Forsberg Schinkler: 5 tips för att boosta immunförsvaret

Förkylningstider. Men hur gör du bäst för att skydda dig? Här är hälsoexpertens 5 bästa råd för ett bra immunförsvar.
hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
expert-2
Experterna

Expert: Hantera konflikter med chefer

P-O är ordförande i en förening. Nu tvingas han samarbeta med två ledare som inte delar hans syn på ledarskap. Chefs expert ger svar hur han ska hantera problemet. 
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden