Foto: Unsplash (Bilden är ett montage)
Foto: Unsplash (Bilden är ett montage)

”Reser mycket som chef – hur får jag balans?”

Sven-Erik reser mycket som chef och märker hur kroppen påverkas negativt av det. Nu får han hjälp av Chefs hälsoexpert för att skapa balans.

FRÅGA: Jag har rest och haft ledarroller stor del av mitt arbetsliv. Då jag reser väldigt mycket i arbetet undrar jag hur jag nu ska orka fortsätta med det tuffa schema som jag har idag.

Jag märker att kroppen och även sinnet behöver längre tid för återhämtning och långa flygresor påverkar mig mer. Rent fysiskt med värk i kroppen och med näsblod på grund av den torra luften. Mentalt då jag upplever att det tar längre tid att återhämta mig från tidsomställningen.

Med frekventa resor blir detta ett problem som påverkar min förmåga att vara en bra ledare då tålamodet blir kort och tänkandet mindre effektivt.

Mattider blir oregelbundna och tillgången på alkohol kan vara väl stor. Livet blir mycket oregelbundet.

Hur ska jag börja att balansera mig?

/Sven-Erik

SVAR: Det låter som om du har det slitigt med mycket resor. Och långa flygningar med tidsomställningar stör kropp och sinne. Jag brukar tipsa om att skapa regelbundenhet så mycket det går, trots oregelbundenheten i resorna.

Att dricka kokt varmt vatten klunkvis under hela dagen och särskilt under dina flygningar, hjälper dig att balansera vätskebalansen.

Läs också: Beröm från chefen bra för hälsan

Se till att ha en termos med dig som du ser till att fylla på med varmt vatten på flyget. Att välja bort alkohol, särskilt ombord på flyget då det har en mer negativ inverkan på kroppen då man är på hög höjd, är A och O. Tryckkabinen är inställd på ca 1 600 m höjd och det påverkar kroppen.

Välj bort alkohol så långt det är möjligt även på stoppen. Försök äta regelbunden frukost, lunch och middag och skippa allt småätande som stör mag- och tarm-funktionen.

Om det går, ät så lite som möjligt ombord på flyget. Maten smälter sämre ombord. Se till att få så mycket sömn som möjligt.

Läs också: Chefen viktigare än strukturen för god hälsa

Är du på korta stopp med tidsskillnad rekommenderar jag att du försöker vara kvar i den svenska tidszonen om det går. Då stör du kroppen minst.

Om inte, ändra dygnsrytmen så fort som möjligt, dvs stanna uppe till kvällstid och lägg dig ca 22.00 lokal tid. Att balansera innebär att du försöker skapa så mycket regelbundenhet som möjligt, så se till att motionera även på stoppen, om än en kort stund.

Sedan bör du lägga upp en plan på hur du successivt kan minska på resandet. Är det nödvändigt att resa så mycket, eller gör du det av gammal vana?

/Eva Forsberg Schinkler, beteendemedicinare, folkhälso-vetare och sjuksköterska

Den här artikeln har varit publicerad i Chef nr 4, 2017.

Vill du också prenumerera på Nordens största ledarskapstidning? Beställ din prenumeration av Chef här.

Missa inget! Prenumerera på Chefs nyhetsbrev

  • Prenumerera på Chefs nyhetsbrev med det bästa från Chef.se.