Proffice vaskar fram affärsidéer med jury

Hållbarhet
Text: Kristofer Steneberg
Publicerad

De elva finalisterna får tio minuter vardera med juryn. I flera månader har de coachats i hur de ska utveckla sina idéer, se på affären, analysera potentialen och arbeta på presentationen.

De har döpts till Prolab-intraprenörer och var och en ska nu övertyga juryn med vd Lars Kry i spetsen att lönsamheten i just deras projekt är större än investeringen. Få juryn att göra tummen upp, helt enkelt.

”Goda idéer finns hos alla medarbetare. Det gäller bara att få dem att utvecklas och växa”, säger Lars Kry som inte tror att storleken på organisation spelar så stor roll.

Större roll spelar engagemanget samt en genuin vilja att förändra kulturen i före­taget hos samtliga chefer:

”Målet är att genomföra en kulturförändring så att hela organisationen genomsyras av intraprenörstänket. När det sker är svårt att säga. Kulturförändringar tar tid, det gäller att vara uthållig. Vi vill ständigt förbättra och utveckla både idéer och medarbetare”, säger Lars Kry.

Vinnarna i 2012 års final hade många goda idéer, bland annat ett eldsjälspris och en idébank där flera olika avdelningar i företaget lägger in och delar med sig av sina bästa tips.

Bland tidigare vinnande bidrag märks ett csr-projekt, ett projekt om nystartsjobb samt en rekryteringslösning för teknikintensiva kunder.

”Vi tjänar självklart pengar på idéerna som genomförs. Men det finns andra värden som är minst lika viktiga. Individen växer, får ett ökat engagemang och driv och stannar längre på bolaget.

Attraktionskraften ökar eftersom vi har intressanta möjligheter till vidareutveckling”, säger Lars Kry.

De vinnande förslagen ut­­vecklas vidare, belönas och får både kramar och diplom.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden