eisenhower
”What is important is seldom urgent and what is urgent is seldom important” är ett av President Eisenhowers mest kända citat.

Prioritera som en president

Hur mycket du än jobbar kommer du aldrig att hinna med allt. Med president Dwight D. Eisenhowers metod blir det enklare.

Ett sätt är att använda Eisenhowers beslutsprincip, som har fått sitt namn efter den amerikanske presidenten Dwight D. Eisenhower.

Eisenhowers metod – som har en hel del gemensamt med den modell som Stephen Covey beskriver i The 7 habits of highly effective people – går ut på att rangordna dina uppgifter efter två principer:

• Hur viktiga de är och;

• Hur brådskande de är.

Du har säkert stött på den här typen av prioriteringsprincip förut. Men kanske har du inte haft lika klart för dig hur du ska gå vidare efter att du har gjort din prioritering. Här är några riktlinjer:

hgghghgh SKRIV UT, KLIPP UT OCH SPARA. Eisenhowers bråttom/viktigt-matris är en av världens mest spridda fyrfältare.

1. Det som är både brådskande och viktigt gör du omedelbart.

2. Uppgifter som är viktiga, men inte brådskande, sätter du en deadline på.

3. Uppgifter som är brådskande, men inte viktiga, delegerar du.

4. Det som varken är viktigt eller brådskande skippar du.

På detta sätt blir det lättare att veta hur du ska handskas med varje uppgift. Dessutom slipper du lägga tid på onödiga göromål som inte leder någonstans. Även om du inte hinner med alla uppgifter kan du i alla fall vara säker på att hinna med de mest prioriterade.

Läs också: Guide – Så blir du mer effektiv som chef

Relaterade artiklar

Spargris som sjunker ner i vatten
Beslutsfattande

Ny forskning: Därför misslyckas megaprojekten

Lars Löfgren, forskare vid Försvarshögskolan, går i en avhandling till botten med varför prestigefyllda jätteprojekt så ofta misslyckas. ”Den här typen av projekt tenderar att styras av individer med starka maktambitioner som inte är mottagliga för riskanalyser”, säger han. 
Ett verktyg för reflektion har hjälpt Micael Broström, försäljnings- och marknadsdirektör på Elitfönster, att förstå hur medarbetarna verkligen mår och hur de ligger till.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Så ser chefen hur alla mår – på 5 minuter

”Jag letade efter en metod att säkerställa det närvarande, coachande och inkluderande ledarskapet”, säger Elitfönsters försäljnings- och marknadsdirektör Micael Broström. Han hittade det i en app.

staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
feanvaro
Delegering

Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

hogpresterare-2
Arbetsmiljö

Siffror: Kraftig ökning av sjuka chefer

Allt fler chefer hamnar i lång sjukfrånvaro. Främst är det kvinnliga chefer som är drabbade, visar nya siffror.
HR och chefer behöver få bättre koll på orsakerna bakom sjukfrånvaron, menar Tobias Ekros, vd på MedHelp.
Annonssamarbete Chef + MedHelp

Blind fläck hos HR hindrar minskning av sjukfrånvaro

Arbetet med att sänka sjuktalen är viktigt, men ofta ineffektivt. En ny rapport pekar på flera möjliga orsaker.

robot-8
Beslutsfattande

Här är svenska roboten som arbetstränar medarbetare

Nu är den lanserad – den svenska roboten Furhat som tagit sex år att utveckla. Den kan arbetsträna nya medarbetare i kniviga sociala situationer och göra mer fördomsfria arbetsintervjuer.