eisenhower
”What is important is seldom urgent and what is urgent is seldom important” är ett av President Eisenhowers mest kända citat.

Prioritera som en president

Hur mycket du än jobbar kommer du aldrig att hinna med allt. Med president Dwight D. Eisenhowers metod blir det enklare.

Ett sätt är att använda Eisenhowers beslutsprincip, som har fått sitt namn efter den amerikanske presidenten Dwight D. Eisenhower.

Eisenhowers metod – som har en hel del gemensamt med den modell som Stephen Covey beskriver i The 7 habits of highly effective people – går ut på att rangordna dina uppgifter efter två principer:

• Hur viktiga de är och;

• Hur brådskande de är.

Du har säkert stött på den här typen av prioriteringsprincip förut. Men kanske har du inte haft lika klart för dig hur du ska gå vidare efter att du har gjort din prioritering. Här är några riktlinjer:

hgghghgh SKRIV UT, KLIPP UT OCH SPARA. Eisenhowers bråttom/viktigt-matris är en av världens mest spridda fyrfältare.

1. Det som är både brådskande och viktigt gör du omedelbart.

2. Uppgifter som är viktiga, men inte brådskande, sätter du en deadline på.

3. Uppgifter som är brådskande, men inte viktiga, delegerar du.

4. Det som varken är viktigt eller brådskande skippar du.

På detta sätt blir det lättare att veta hur du ska handskas med varje uppgift. Dessutom slipper du lägga tid på onödiga göromål som inte leder någonstans. Även om du inte hinner med alla uppgifter kan du i alla fall vara säker på att hinna med de mest prioriterade.

Läs också: Guide – Så blir du mer effektiv som chef

Relaterade artiklar

staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
Karin Agerman pluggar vidare efter sin doktorstitel, med en Executive MBA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

”Jag blir aldrig fullärd”

En doktorstitel räcker inte. Nu pluggar Karin Agerman en Executive MBA också. ”Att lära mig nytt är det som driver mig”, säger hon.

feanvaro
Delegering

Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

hogpresterare-2
Arbetsmiljö

Siffror: Kraftig ökning av sjuka chefer

Allt fler chefer hamnar i lång sjukfrånvaro. Främst är det kvinnliga chefer som är drabbade, visar nya siffror.
robot-8
Beslutsfattande

Här är svenska roboten som arbetstränar medarbetare

Nu är den lanserad – den svenska roboten Furhat som tagit sex år att utveckla. Den kan arbetsträna nya medarbetare i kniviga sociala situationer och göra mer fördomsfria arbetsintervjuer.
Hemfrids vd Monica Lindstedt
Annonssamarbete Chef + Hemfrid

Ge dig själv mer vardagsflow 2020

Andan i halsen. Ständigt dåligt samvete. Många chefer har tappat livsbalansen. ”Har du råd, så köp en tjänst och ta hand om dig själv”, råder Hemfrids Monica Lindstedt.
egeskape
Beslutsfattande

Egenskapen som skapar framgång

En egenskap är extra viktig i en snabbrörlig värld, menar en ny studie. För att lyckas som ledare krävs det att du är ödmjuk inför att hela tiden lära dig nya saker.