eisenhower
”What is important is seldom urgent and what is urgent is seldom important” är ett av President Eisenhowers mest kända citat.

Prioritera som en president

Hur mycket du än jobbar kommer du aldrig att hinna med allt. Med president Dwight D. Eisenhowers metod blir det enklare.

Ett sätt är att använda Eisenhowers beslutsprincip, som har fått sitt namn efter den amerikanske presidenten Dwight D. Eisenhower.

Eisenhowers metod – som har en hel del gemensamt med den modell som Stephen Covey beskriver i The 7 habits of highly effective people – går ut på att rangordna dina uppgifter efter två principer:

• Hur viktiga de är och;

• Hur brådskande de är.

Du har säkert stött på den här typen av prioriteringsprincip förut. Men kanske har du inte haft lika klart för dig hur du ska gå vidare efter att du har gjort din prioritering. Här är några riktlinjer:

hgghghgh SKRIV UT, KLIPP UT OCH SPARA. Eisenhowers bråttom/viktigt-matris är en av världens mest spridda fyrfältare.

1. Det som är både brådskande och viktigt gör du omedelbart.

2. Uppgifter som är viktiga, men inte brådskande, sätter du en deadline på.

3. Uppgifter som är brådskande, men inte viktiga, delegerar du.

4. Det som varken är viktigt eller brådskande skippar du.

På detta sätt blir det lättare att veta hur du ska handskas med varje uppgift. Dessutom slipper du lägga tid på onödiga göromål som inte leder någonstans. Även om du inte hinner med alla uppgifter kan du i alla fall vara säker på att hinna med de mest prioriterade.

Läs också: Guide – Så blir du mer effektiv som chef

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

sememester
Delegering

Undersökning: Semestern – en stressfälla för chefen

Snart dags för semester. Eller? För det är lite si och så med vilan under ledigheten för chefer. Även om en majoritet tar tre veckors sommarsemester eller mer, väljer sex av tio att jobba under sin lediga tid. En majoritet känner sig också stressade inför semestern och en tredjedel har svårt att gå ner i varv.
Anna Palmgren, Arbetsförmedlingen
Annonssamarbete Chef + Arbetsförmedlingen

Tips till chefen: Så här höjer du den digitala kompetensen

Börja med dig själv och våga vara personlig. Det är några av uppmaningarna Anna Palmgren ger till Sveriges chefer. Sektionschefen för digitalt engagemang på Arbetsförmedlingen tipsar om strategier för att höja den digitala kompetensen på arbetsplatsen.
egeskape
Beslutsfattande

Egenskapen som skapar framgång

En egenskap är extra viktig i en snabbrörlig värld, menar en ny studie. För att lyckas som ledare krävs det att du är ödmjuk inför att hela tiden lära dig nya saker.

ledarvd
Beslutsfattande

4 saker varje lyckad vd gör

Nu har forskningen sagt sitt. För att bli en framgångsrik vd finns det 4 egenskaper som är extra bra att ha.

lone
Delegering

10 tips för mycket mer effektiva möten

Här ger vi konkreta tips på hur du blir bättre på att leda möten.
nio-punkter
Arbetsrätt

Ledarligan

I varje nummer sedan Chef startade 1995 har vi testat en känd ledare. Här i Ledarligan visar vi cheftester från de senaste fem åren. Vi har markerat vilka chefer som har bytt befattning eller slutat sin tjänst sedan testet gjordes.
hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
tengblad1
Delegering

”Medarbetarna ger dig framgång”

Fokus i ledarskapet bör vara att utveckla medarbetarna och teamet, säger Stefan Tengblad, som skrivit Medarbetarskap tillsammans med Johan Velten och Runar Heggen.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden