Poängjakt med app motiverar

Efter flera månaders distansarbete gjuter Svensk Exportkredit ny energi i medarbetarna med hjälp av poängjakt i en app.

Motivation
Publicerad
Foto av Ann-Sofi Reichhuber, en hand håller en mobiltelefon med en av uppgifterna från poängjakten.

Det var pulsmätningarna som Svensk Exportkredit införde i slutet av mars, som avslöjade att kollegerna saknade varandra. Normalt sett sitter de 250 medarbetarna tillsammans på kontoret vid Klarabergsviadukten i Stockholm, men nu hade de knappt sett röken av varandra på flera månader.

”Mätningarna visade att de flesta tyckte att det var helt okej att jobba hemifrån. Den egna arbetsgruppen pratade de med på olika sätt men de saknade de mer perifera kollegerna. Vi kände att det var viktigt att göra något åt det”, säger Ann-Sofi Reichhuber, hr-specialist på Svensk Exportkredit.

Företaget är inte ensamt om att vilja arrangera någon form av gemensam aktivitet för att motivera medarbetarna och kickstarta verksamheten efter semestrarna. I Chefs undersökning uppger sju av tio chefer att det är extra viktigt denna höst, att behovet aldrig varit större.

Svensk Exportkredit sökte ett sätt att göra något tillsammans utan att fysiskt ses, och fann en socialt engagerande och motiverande tävlingsaktivitet som tagits fram specifikt för pandemin. En poängjakt.

”Vi la in aktiviteten före sommarsemestern. På arbetstid. Ett sätt att visa att det sociala snackandet är så viktigt att man faktiskt får betalt för att göra det”, säger Ann-Sofi Reichhuber.

Poängjakten 2.0 går till så att alla deltagarna i sina respektive hem eller arbetsplatser samlas för en kortare information på den digitala mötesplattformen Zoom. Efter tio minuter kopplar man upp sig via en app mot de tre andra deltagarna i sitt lag och går utomhus. I appen finns olika utmaningar att samarbeta kring. Det kan vara att skapa ett budskap med saker man hittar utomhus, svara på kunskapsfrågor, titta på en video och gissa vad som händer sedan. Aktiviteter360 som arrangerar poängjakten hade sedan tidigare en vanlig variant där man gick tillsammans men har nu produktutvecklat efter rådande omständigheter och skapat en coronasäkrad variant.

”Våra medarbetare tyckte att det var ett roligt sätt att få kontakt med de kolleger som de normalt sett inte jobbar så mycket med. Tävlingen var tillräckligt lätt för att man skulle vilja fortsätta och samtidigt krävde den ett samarbete”, säger Ann-Sofi Reichhuber.

Parallellt uppfattade Svensk Exportkredit att även cheferna kände sig ensamma och drog därför igång en vidareutbildning med gruppövningar och möjligheter till samtal utifrån nuvarande situation. Det var en repetition av en coachande ledarskapsutbildning som de kört tidigare och kopplade det nu till att leda på distans.

”På så sätt kunde cheferna kommunicera och få stöd av varandra från olika funktioner eller utanför sina ledningsgrupper, det vill säga hitta tillbaka till relationerna utanför det ’normala’ arbetsflödet”, säger Ann-Sofi Reichhuber.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden