alm

Petter Stordalen: ”Vi anställer ny personal genom auditions”

På Chefs fullsatta seminarium i Almedalen berättade Petter Stordalen om hur hans hotellkedja hittar talangerna.

”Hur kan företagen vinna slaget om kompetensen?”. Det var rubriken på seminariet som arrangerades i Almedalen i samarbete med Sodexo. I panelen fanns bland annat Cilla Benkö (vd Sveriges Radio), Azita Shariati (Sodexo och Tove Möller (Swedavia).

På scenen fanns även Petter Stordalen – grundaren av kedjan Nordic Choice Hotels. Han berättade att de kommer behöva anställa 15 000 personer de kommande åren. En metod för att hitta talanger är att arrangera auditions.

”Vi går miste om otroligt många människor helt i onödan. Genom mötet får du också veta mer om personen. En som sökte jobb som städare berättade att hon pratar sex språk men att svenska inte var ett av dessa. Jag anställde henne direkt som receptionist – det är där hon ska vara för våra gäster!”, sa Petter Stordalen.

Han menar att deras auditions, som tidigare fått kritik för att vara för mycket av ett jippo, har gett goda resultat och att man anställt personer som man annars aldrig hade nått ut till.

Även Cilla Benkö var kritisk till mer traditionella rekryteringsprocesser.

”Om jag är kritisk mot personlighetstester? Jag är kritisk mot det mesta! Jag tycker man ska slänga CV:t. Det säger väldigt lite om en person”, sa hon från scenen.

Benkö är också av åsikten att ett enda personligt möte med en jobbkandidat inte räcker.

”Du måste träffa en person 2-3 gånger för att verkligen lära känna personen. Först då vet du om den kommer passa för tjänsten”.

Vill du se hela seminariet i efterhand? Klicka på klippet nedan!

Relaterade artiklar

whatsyourproblem_bjornhedensjo-1
Chefboken

Boken som gör dig till mästare på problemlösning

När du försöker lösa problem — ger du dig då på rätt problem? Har du och dina kollegor lagt ner själ och hjärta i något, bara för att efteråt upptäcka att det var fel sak? Då är du inte ensam. Hyllade boken ”What’s your problem?” ger cheferna nycklar till en strategisk superkraft — förmågan att faktiskt lösa rätt problem.

 

Annonssamarbete Chef + &frankly

”Chefer – se upp med de oskrivna reglerna”

Tuffa tider flyttar chefers fokus mot prestation och leverans. Företagskulturen kan hamna i skymundan.
”Tappa inte bort kulturbyggandet”, varnar hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.

chefboken-alltid-relevant-sammanfattning
Chefboken

Så håller sig chefer relevanta

Vad utmärker en bra chef i en tid präglad av artificiell intelligens, enorma utvecklingskliv och ständig digitalisering? I den nya boken "Alltid relevant" guidar digitaliseringsexperterna Ann Helenius och Per Mosseby chefer till vad som krävs för att hinna med i den nya verkligheten — och blomstra i den.
4-day-week
Chefboken

Inför 4-dagarsvecka och vinn i lönsamhet och engagemang

Att jobba fem dagar i veckan är gammalmodigt och hör till 1900-talet. Det är dags att tänka om och mäta de anställdas insats på vad de faktiskt gör på jobbet, inte hur länge de är där.

Andreas Kind, driftchef på Ohlssons AB
 

Driftschefen Andreas räddade medarbetarens liv

Driftschefen Andreas Kind fick en dålig magkänsla när medarbetaren uteblev från jobbet. Han åkte hem till kollegan – och räddade hans liv.
makthavare1800x1013
Ledarskap

Världens makthavare – här är deras 7 ledarstilar under corona

Coronaviruset ställer höga krav på chefer. Inte minst om de leder ett helt land. Chef reder ut hur världens makthavare har agerat i krisen så här långt.
kompass-2
Annonssamarbete Chef + Skandia

Trygg arbetsgivare lockar i osäkra tider

I tider av osäkerhet ökar behovet av trygghet.
”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.

cissidavid1
 

Bildspecial: Så var årets Chefdagen

Krispiga gräshoppor som snacks på scen och en massa annat matnyttigt. Se alla bilder och hela direktrapporten här!