Petter Stordalen är en engagerad förebild

Måste man som chef engagera sig i något utanför företaget?
»I framtiden tror jag det kommer att vara så. Morgondagens konsumenter är mycket mer intresserade av samhällsansvar och miljöfrågor. Därför är det viktigt för mig som ledare att göra de saker jag tror på. Jag tror att jag kommer att få betalt för det en dag. Gästerna kommer att säga att de bor på våra hotell för att vi tar samhällsfrågor och miljöfrågor på allvar.«

Har ditt ledarskap påverkats av ditt miljöengagemang?
»Jag har gått från att tro på ’mässing och marmor’ till att tro på de mjuka värdena.  När jag ville satsa på ekologi i Choice för första gången räknade ekonomerna ut att det inte var bra. Då är det viktigt som ledare att säga ’vi gör detta även om det kostar pengar’. Jag vill hellre driva ett företag som tjänar lite mindre, men som är ett seriöst företag.«

Hur kan man synliggöra sitt engagemang?
»För att visa att mitt engagemang var äkta, var jag tvungen att förändra mina egna vanor. Jag var tvungen att förändra hur jag levde, och vilka bilar jag körde. Jag har bytt ut mina sportbilar till miljöbilar. Jag ville visa att alla måste göra något. Som ledare måste du gå före alla andra, och du måste vara en synlig förebild.«

Försöker du uppmuntra dina medarbetare att engagera sig ideellt?
»Jag är väldigt försiktig med att säga vad de ska göra. Det vi gör i Choice ska smitta, till exempel att vi har ekologiska frukostar. När jag håller tal inom Choice berättar jag att jag äter ekologiskt och att jag tycker att det smakar bättre.«

Hur kan det gynna medarbetarna att du är engagerad?
»Det handlar om att bygga en företagskultur. Vi har till exempel egna sånger som vi sjunger i Choice. En journalist sa till mig ’det verkar som du försöker starta en blandning av pingströrelsen och socialdemokraterna’. Men jag tyckte inte det lät så dumt. Jag vill gärna ha den där halleluja-stämningen. Jag vill att de som städar rummen på Choice känner sig lite stoltare än de som städar på andra hotell.«

Du var med i en antikärnkraftsaktion för sex år sedan. Är du rädd att ditt engagemang kan stöta bort folk?
»Ja, och det har det gjort. Jag har länge engagerat mig i Malmoykalven, en deponi vid Oslofjorden där företag har dumpat gift i många år. När det var val i Norge gjorde jag en egen tidning där jag skrev ’Rösta ut dessa personer!’ och det var moderater med flera. Då fick jag hatbrev, många skrev till mig och sa att de aldrig skulle bo på ett Choice-hotell igen. Vi fick flera avbokningar. Men jag har inga problem med att folk avbokar rum för att jag kämpar för saker jag tror på. Det är möjligt att jag förlorar en del kunder på det, men jag tror också att jag vinner några.«

Har du någonsin sagt: nej, det här vågar jag inte engagera mig i?
»Jag har aldrig sagt nej för att jag varit rädd för konsekvenserna. Jag har sagt nej många gånger för att jag inte kan göra allt. Min tid begränsar mig. Jag tycker själv att jag gör för lite, men jag försöker.«

Du gillar att festa och syns ofta på premiärer. Kan inte det skapa en negativ bild av dig?
»Säkert, men jag lever bara en gång. Jag tycker om att gå på konserter och jag tycker om premiärer. Jag tycker inte om att gå ut bakvägen eller ta på mig solglasögon.«

Du talar hellre om attityder än siffror. Varför?
»Jag har själv upplevt hur mycket det kan förstöra att enbart tänka på kvartalsrapporter. Under det sämsta året vi hade i Choice, 2003, så stod jag inför ett problem som var allvarligt. Vi förlorade mycket pengar i Danmark. På vinterkonferensen hade jag tänkt berätta att jag skulle lägga ned Danmarksdelen. Men kvällen innan jag skulle träffa 1 500 anställda skrev jag om talet. Jag bestämde mig för att ’jag ger aldrig upp’. Nu går det fantastiskt bra för Choice. Vi är skuldfria och vi har pengar på banken. För att jag vågade tro på mina värderingar.«

Relaterade artiklar

whatsyourproblem_bjornhedensjo-1
Chefboken

Boken som gör dig till mästare på problemlösning

När du försöker lösa problem — ger du dig då på rätt problem? Har du och dina kollegor lagt ner själ och hjärta i något, bara för att efteråt upptäcka att det var fel sak? Då är du inte ensam. Hyllade boken ”What’s your problem?” ger cheferna nycklar till en strategisk superkraft — förmågan att faktiskt lösa rätt problem.

 

Annonssamarbete Chef + &frankly

”Chefer – se upp med de oskrivna reglerna”

Tuffa tider flyttar chefers fokus mot prestation och leverans. Företagskulturen kan hamna i skymundan.
”Tappa inte bort kulturbyggandet”, varnar hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.

chefboken-alltid-relevant-sammanfattning
Chefboken

Så håller sig chefer relevanta

Vad utmärker en bra chef i en tid präglad av artificiell intelligens, enorma utvecklingskliv och ständig digitalisering? I den nya boken "Alltid relevant" guidar digitaliseringsexperterna Ann Helenius och Per Mosseby chefer till vad som krävs för att hinna med i den nya verkligheten — och blomstra i den.
4-day-week
Chefboken

Inför 4-dagarsvecka och vinn i lönsamhet och engagemang

Att jobba fem dagar i veckan är gammalmodigt och hör till 1900-talet. Det är dags att tänka om och mäta de anställdas insats på vad de faktiskt gör på jobbet, inte hur länge de är där.

Andreas Kind, driftchef på Ohlssons AB
 

Driftschefen Andreas räddade medarbetarens liv

Driftschefen Andreas Kind fick en dålig magkänsla när medarbetaren uteblev från jobbet. Han åkte hem till kollegan – och räddade hans liv.
makthavare1800x1013
Ledarskap

Världens makthavare – här är deras 7 ledarstilar under corona

Coronaviruset ställer höga krav på chefer. Inte minst om de leder ett helt land. Chef reder ut hur världens makthavare har agerat i krisen så här långt.
kompass-2
Annonssamarbete Chef + Skandia

Trygg arbetsgivare lockar i osäkra tider

I tider av osäkerhet ökar behovet av trygghet.
”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.

cissidavid1
 

Bildspecial: Så var årets Chefdagen

Krispiga gräshoppor som snacks på scen och en massa annat matnyttigt. Se alla bilder och hela direktrapporten här!