Petter Stordalen är en engagerad förebild

Måste man som chef engagera sig i något utanför företaget?
»I framtiden tror jag det kommer att vara så. Morgondagens konsumenter är mycket mer intresserade av samhällsansvar och miljöfrågor. Därför är det viktigt för mig som ledare att göra de saker jag tror på. Jag tror att jag kommer att få betalt för det en dag. Gästerna kommer att säga att de bor på våra hotell för att vi tar samhällsfrågor och miljöfrågor på allvar.«

Har ditt ledarskap påverkats av ditt miljöengagemang?
»Jag har gått från att tro på ’mässing och marmor’ till att tro på de mjuka värdena.  När jag ville satsa på ekologi i Choice för första gången räknade ekonomerna ut att det inte var bra. Då är det viktigt som ledare att säga ’vi gör detta även om det kostar pengar’. Jag vill hellre driva ett företag som tjänar lite mindre, men som är ett seriöst företag.«

Hur kan man synliggöra sitt engagemang?
»För att visa att mitt engagemang var äkta, var jag tvungen att förändra mina egna vanor. Jag var tvungen att förändra hur jag levde, och vilka bilar jag körde. Jag har bytt ut mina sportbilar till miljöbilar. Jag ville visa att alla måste göra något. Som ledare måste du gå före alla andra, och du måste vara en synlig förebild.«

Försöker du uppmuntra dina medarbetare att engagera sig ideellt?
»Jag är väldigt försiktig med att säga vad de ska göra. Det vi gör i Choice ska smitta, till exempel att vi har ekologiska frukostar. När jag håller tal inom Choice berättar jag att jag äter ekologiskt och att jag tycker att det smakar bättre.«

Hur kan det gynna medarbetarna att du är engagerad?
»Det handlar om att bygga en företagskultur. Vi har till exempel egna sånger som vi sjunger i Choice. En journalist sa till mig ’det verkar som du försöker starta en blandning av pingströrelsen och socialdemokraterna’. Men jag tyckte inte det lät så dumt. Jag vill gärna ha den där halleluja-stämningen. Jag vill att de som städar rummen på Choice känner sig lite stoltare än de som städar på andra hotell.«

Du var med i en antikärnkraftsaktion för sex år sedan. Är du rädd att ditt engagemang kan stöta bort folk?
»Ja, och det har det gjort. Jag har länge engagerat mig i Malmoykalven, en deponi vid Oslofjorden där företag har dumpat gift i många år. När det var val i Norge gjorde jag en egen tidning där jag skrev ’Rösta ut dessa personer!’ och det var moderater med flera. Då fick jag hatbrev, många skrev till mig och sa att de aldrig skulle bo på ett Choice-hotell igen. Vi fick flera avbokningar. Men jag har inga problem med att folk avbokar rum för att jag kämpar för saker jag tror på. Det är möjligt att jag förlorar en del kunder på det, men jag tror också att jag vinner några.«

Har du någonsin sagt: nej, det här vågar jag inte engagera mig i?
»Jag har aldrig sagt nej för att jag varit rädd för konsekvenserna. Jag har sagt nej många gånger för att jag inte kan göra allt. Min tid begränsar mig. Jag tycker själv att jag gör för lite, men jag försöker.«

Du gillar att festa och syns ofta på premiärer. Kan inte det skapa en negativ bild av dig?
»Säkert, men jag lever bara en gång. Jag tycker om att gå på konserter och jag tycker om premiärer. Jag tycker inte om att gå ut bakvägen eller ta på mig solglasögon.«

Du talar hellre om attityder än siffror. Varför?
»Jag har själv upplevt hur mycket det kan förstöra att enbart tänka på kvartalsrapporter. Under det sämsta året vi hade i Choice, 2003, så stod jag inför ett problem som var allvarligt. Vi förlorade mycket pengar i Danmark. På vinterkonferensen hade jag tänkt berätta att jag skulle lägga ned Danmarksdelen. Men kvällen innan jag skulle träffa 1 500 anställda skrev jag om talet. Jag bestämde mig för att ’jag ger aldrig upp’. Nu går det fantastiskt bra för Choice. Vi är skuldfria och vi har pengar på banken. För att jag vågade tro på mina värderingar.«

Relaterade artiklar

Anna Wikland till vänster. Bild på leende kvinna vid skrivbord till höger.
Karriär

Så ska Google lyfta kvinnliga entreprenörer

Nu går Google i spetsen för att förbättra kvinnors förutsättningar genom initiativet #WeStart.
”En insats som känns självklar och viktig”, säger Googles Sverigechef Anna Wikland.

Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

En kvinna med långt mörkt hår tittar sig i spegeln. Vid hennes ansikte finns rosa hjärtan.
Karriär

Tre tips - så förhindrar du narcissister att skada din arbetsplats

Narcissister tar sig till höga positioner snabbare än andra. Det visar en ny italiensk studie.

Tre män iförda arbetskläder står och diskuterar på en byggarbetsplats.
Mångfald

Var femte byggchef har utsatts för rasism

Trots att 16 procent av byggcheferna själva har varit utsatta för rasism uppger endast sex procent att de tror att etnisk diskriminering förekommer på deras arbetsplats idag. Det kan bero på dålig kunskap och att endast fyra av tio chefer gör mätningar, säger branschföreningen Byggcheferna.

Fotografi av Viktor Svensson son står i en trappa.
Karriär

Från reporter till vd och koncernchef

Börs-vd:ar är också människor. Hierarkiernas ofta illusoriska makt blev en aha-upplevelse för Viktor Svensson, som gjort karriär av att tänka nytt.

Illustration med en chef framför en industri.
Hållbarhet

Företagens klimatarbete: mycket snack och lite verkstad

Nio av tio chefer i Chefs undersökning anser att det är mycket viktigt eller viktigt att minska sin organisations klimatpåverkan. Ändå jobbar bara hälften av företagens ledningar aktivt med att göra det.
Reboarding – att hjälpa medarbetare tillrätta på arbetsplatsen igen efter hemarbete – är en viktig uppgift för många chefer nu. Alexandra Sjöström, organisationspsykolog från Feelgood, ger sina bästa råd.
Annonssamarbete Chef + Feelgood

Reboarding – chefens viktigaste uppgift i höst

Hur ska man på ett bra sätt gå tillbaka till arbetsplatser efter att ha jobbat hemma under lång tid? Svaret heter reboarding. ”Behovet av reboarding har i princip fötts under pandemin och utmaningarna är många. Här har chefer en otroligt viktig roll i att hjälpa sina medarbetare i rätt riktning”, säger Alexandra Sjöström, organisationspsykolog från Feelgood. 
Illustration med ett huvud med träd, fåglar mm i.
Hållbarhet

Hållbarhet kräver inre omställning

Som chef behöver du förstå att det krävs en inre transformation för att på allvar kunna påverka klimatkrisen. Det menar Christine Wamsler, professor vid Lunds universitet och pionjär inom forskning när det gäller att förena hållbarhet med inre omställning.