Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Pauser boostar produktiviteten

Hälften av alla svenskar uppger att de känner sig överarbetade – men en kort paus mellan mötena kan ge hjärnan den återhämtning den behöver.

Hälsa
Publicerad
Person i trädgård som tar jobbpaus och vilar

Tiden vi spenderar i möten har mer än fördubblats. Att gå från möte till möte är stressande och har en negativ påverkan på vår förmåga att göra ett bra jobb. Hälften av alla svenskar uppger att de känner sig överarbetade, enligt Microsoft Work Trend Index 2021. Men en kort paus mellan mötena kan ge hjärnan den återhämtning den behöver. Man kan återigen hålla fokus och vara engagerad. Det visar en studie på 14 personer av hjärnvågsaktivitet som Microsoft gjort.

Den genomsnittliga aktiviteten hos betavågor – de som är förknippade med stress – ökade tydligt efter två timmar av kedjemöten. Om man istället tog paus och gjorde en kort meditation återställdes hjärnan och betavågornas aktivitet sjönk vilken innebar att man startade nästa möte i ett mer avslappnat tillstånd. Den genomsnittliga nivån av betavågorna höll då stadigt genom fyra möten utan att ackumulera stress.

Utan pauser visade hjärnvågornas mönster även på negativa nivåer av frontal alfa-symmetri, vilket tyder på att deltagarna inte var engagerade i mötet. Efter en paus kunde man se positiva nivåer som korrelerar med högre fokus och engagemang under mötet.

Konkreta tips på hur du motverkar hjärntrötthet och får ut det mesta av pauserna:

1. Ändra ditt tankesätt

Även om det kan kännas mer produktivt att lägga sina möten vägg i vägg visar forskning att pauser gör dig mer produktiv. Pauser från datorn är en viktig del av arbetsdagen.

2. Hitta pausaktiviteter som lugnar ditt sinne

Meditation är ett effektivt sätt att koppla av och ladda mellan möten. Eller att bara ta blicken från skärmen, tomglo och andas långa andetag en stund. Men så klart gör även en kort promenad eller annan fysisk aktivitet susen. Allt som avleder dina tankar från arbetsrelaterade saker.

3. Överväg andra kommunikationssätt

Boka inte möten på ren slentrian. Ifrågasätt om mötet verkligen är nödvändigt. Ibland kan statusincheckningar och information göras mer effektivt på andra sätt. Kör ett walk and talk på telefon. Lös enklare uppgifter via chatt.

4. Gör möten mer effektiva

De bästa mötena är korta och effektiva. Förbered därför mötet genom att läsa på och skicka en agenda. Ange förväntningarna/målet med mötet. Bjud bara in de som verkligen behöver vara där. Sätt inte en timme som standard. Håll utlovad mötestid och avsätt fem minuter i slutet för att sammanfatta. Och planera så att deltagarna hinner ta en paus innan nästa möte.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden