Person i trädgård som tar jobbpaus och vilar

Pauser boostar produktiviteten

Hälften av alla svenskar uppger att de känner sig överarbetade – men en kort paus mellan mötena kan ge hjärnan den återhämtning den behöver.

Tiden vi spenderar i möten har mer än fördubblats. Att gå från möte till möte är stressande och har en negativ påverkan på vår förmåga att göra ett bra jobb. Hälften av alla svenskar uppger att de känner sig överarbetade, enligt Microsoft Work Trend Index 2021. Men en kort paus mellan mötena kan ge hjärnan den återhämtning den behöver. Man kan återigen hålla fokus och vara engagerad. Det visar en studie på 14 personer av hjärnvågsaktivitet som Microsoft gjort.

Den genomsnittliga aktiviteten hos betavågor – de som är förknippade med stress – ökade tydligt efter två timmar av kedjemöten. Om man istället tog paus och gjorde en kort meditation återställdes hjärnan och betavågornas aktivitet sjönk vilken innebar att man startade nästa möte i ett mer avslappnat tillstånd. Den genomsnittliga nivån av betavågorna höll då stadigt genom fyra möten utan att ackumulera stress.

Utan pauser visade hjärnvågornas mönster även på negativa nivåer av frontal alfa-symmetri, vilket tyder på att deltagarna inte var engagerade i mötet. Efter en paus kunde man se positiva nivåer som korrelerar med högre fokus och engagemang under mötet.

Konkreta tips på hur du motverkar hjärntrötthet och får ut det mesta av pauserna:

Person som är på väg på skogspromenad i en jobbpaus

1. Ändra ditt tankesätt

Även om det kan kännas mer produktivt att lägga sina möten vägg i vägg visar forskning att pauser gör dig mer produktiv. Pauser från datorn är en viktig del av arbetsdagen.

2. Hitta pausaktiviteter som lugnar ditt sinne

Meditation är ett effektivt sätt att koppla av och ladda mellan möten. Eller att bara ta blicken från skärmen, tomglo och andas långa andetag en stund. Men så klart gör även en kort promenad eller annan fysisk aktivitet susen. Allt som avleder dina tankar från arbetsrelaterade saker.

3. Överväg andra kommunikationssätt

Boka inte möten på ren slentrian. Ifrågasätt om mötet verkligen är nödvändigt. Ibland kan statusincheckningar och information göras mer effektivt på andra sätt. Kör ett walk and talk på telefon. Lös enklare uppgifter via chatt.

4. Gör möten mer effektiva

De bästa mötena är korta och effektiva. Förbered därför mötet genom att läsa på och skicka en agenda. Ange förväntningarna/målet med mötet. Bjud bara in de som verkligen behöver vara där. Sätt inte en timme som standard. Håll utlovad mötestid och avsätt fem minuter i slutet för att sammanfatta. Och planera så att deltagarna hinner ta en paus innan nästa möte.

En grupp glada människor som promenerar

Läs också: 5 överraskande fördelar med att promenera

mpuff
Prenumerera på Chef

DITT ledarskap spelar roll

Vi stöttar dig! Med Chef får du kraften och verktygen att leda ditt team mot framgång.

Relaterade artiklar

Två chefer som tränar hårt
Hälsa

Se upp, alla hårdtränande chefer!

Tillhör du gruppen extremsportande chefer? Då kan det vara bra att veta att det finns gränser för hur mycket träning våra kroppar tål.
Anna Svedman på SPP hjälper företag undvika dyra missar vid utlandsjobb.
Annonssamarbete Chef + SPP

Se upp med onödiga pensionsmissar vid utlandsjobb

Planerar ditt företetag att expandera globalt? Undvik då onödiga missar och fallgropar för medarbetare som jobbar utomlands. Det är enklare än du tror.
Ensam chef som tittar ut genom fönstret
Hälsa

Därför är chefen så ensam

Det är ensamt på toppen, sägs det. Men dagens flexibla och snabbrörliga arbetsplatser innebär ökad ensamhet både för chefer och medarbetare, visar forskning.
En grupp glada människor som promenerar
Hälsa

5 överraskande fördelar med att promenera

Att komma ut och röra på sig har många fördelar – inom många fler områden än du kanske tror.
arbetsnarkomani
Hälsa

Professorn: ”Dålig självbild driver arbetsnarkomanen”

Känslan av inte duga driver arbetsnarkomanen, snarare än lust inför arbetsuppgifterna. Det menar professor Gunnar Aronsson, som varnar för att pandemin får arbetsnarkomanerna att jobba ännu mer.
Collage av person med värk i axlarna/sms om träningsuppmaning från chefen
Hälsa

Värk i nacke, rygg och axlar ökar lavinartat för hemarbetarna

46 procent av hemarbetarna har fått mer ergonomiska problem sedan de började arbeta på distans.

Annonssamarbete Chef + ECIT

Knepet för att växla upp: Frigör tid för chefer

Företag som vill växla upp behöver frigöra tid och kraft för sina chefer. Då är outsourcing ett självklart val. ”Det har gett oss en extra boost”, säger Daniel Hörnqvist, vd på snabbväxande Frank Dandy.
Kvinna som är trött efter ett videomöte
Arbetsmiljö

Kvinnor tröttare av digitala möten

En av sju kvinnor uppger att de blir mycket till extremt trötta av digitala möten. Betydligt färre män drabbas.