arg_lapp

Ohövlighet på jobbet smittar

Ohövlighet på arbetsplatser är ett beteende som smittar, visar ny forskning. I värsta fall kan det leda till mobbning. Se till att stoppa beteendet i tid.

Har du någon gång fått ett elakt mejl från en kollega, varit med om att någon på jobbet undanhållit information eller ‘glömt’ bort att bjuda in dig till något socialt sammanhang? Det är exempel på ohövligt beteende och ny forskning från Lunds universitet visar att det här är beteenden som lätt sprider sig på arbetsplatsen.

”Det handlar alltså om ett beteende som inte omfattas av lagstiftning men som kan få stora konsekvenser och utvecklas till ren mobbning om man låter det fortgå”, säger Eva Torkelson som leder projektet om ohövlighet som social process i organisationer, till forskning.se.

Eva Torkelson har tillsammans med två andra psykologer från Lunds universitet låtit runt 6000 personer svara på frågor om arbetsklimatet på deras arbetsplats.

Undersökningen visar dels att upplevd ohövlighet är en stor anledning till att folk inte trivs på jobbet och dels att ohövlighet lätt sprider sig och i värsta fall kan leda till mobbning.

75 procent av de som deltog i undersökningen svarade att någon uppträtt ohövligt mot dem under de senaste sex månaderna och vanligaste anledningen till att folk beter sig så här är att de tar efter andras beteenden. Med andra ord – ohövlighet smittar och det kan skapa en ond cirkel som leder till ökade problem på arbetsplatsen.

Eva Torkelson menar att mobbning på arbetsplatser är ganska välutforskat medan ohövlighet som kan leda till mobbning inte är det. Hon tror att det krävs utbildning, både för chefer och medarbetare för att få bukt med problemet och som visar vad det kan leda till både för medarbetare, chefer och organisationen. Forskning har tidigare visat att mental ohälsa på arbetsplatsen leder till sämre prestation, att medarbetare söker sig från arbetsplatsen, minskad lojalitet och fler konflikter.

”När folk får upp ögonen för vad ohövlighet verkligen får för konsekvenser så får de ofta sig en tankeställare. De flesta vill ju inte medverka till att få en sämre arbetsplats”, säger Eva Torkelson.

Läs mer: Hela checklistan för att stoppa mobbning

3. Ta kontakt med ditt fackförbund och/eller en jurist. Om du som chef ser att en chef eller en medarbetare under dig blir utsatt för något som liknar mobbning är det viktigt att ta tag i det direkt. Bryt och säg att det här beteendet inte är acceptabelt.

4. Ta reda på mer. Några tips:

– Organisation mot mobbning. För ett värdigare arbetsliv.
– Föreningen Stopp, mot kränkande särbehandling i arbetslivet.
– Bakom leendet – om skadliga processer i arbetslivet och vad som kan förändras av Börje Eriksson. Bok, film, teater.

Forskningen om ohövlighet består av två skilda studier. Den första inom sektorn hotell och restaurang och den andra bygger på data inhämtat av Sifo från ett urval som avspeglar den svenska populationen. Läs mer om undersökningen. 

Relaterade artiklar

Bild på kvinna med gul tröja och som håller i en penna.
Konflikthantering

Anonyma chefen: ”Kritiken var nära att knäcka mig”

I den bästa av världar kan man stå ut med att få kraftig kritik – och se det som ett tillfälle att både stå upp för sig själv och lära sig något. Precis så blev det för Eva-Lena. Hon sågades rejält som nybliven chef, men är nu en ledare vars team folk söker sig till.

Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, erbjuder sina medarbetare förmånscyklar. Foto: Nils Petter Nilsson
Annonssamarbete Chef + Bikelease

”Förmånscykel ger gladare medarbetare”

För två år sedan valde Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, att erbjuda alla medarbetare förmånscyklar. ”Det är ett prisvärt sätt att förbättra folkhälsan och få gladare medarbetare”, säger han. Från och med den första januari är det dessutom ännu billigare med förmånscykel.
Ett gäng personer som sitter runt ett bord och diskuterar med allvarliga ansikten. Pratbubblor med
Konflikthantering

Så hanterar du arga medarbetare

Att behöva fatta tuffa beslut kommer du inte undan som chef, med följden att medarbetare kan bli både ilskna och besvikna. Men hur ska du då kommunicera besluten på ett så bra sätt som möjligt? Här är tre smarta tips från John Friedman, expert på konflikthantering och medgrundare till den ideella organisationen The Center for Understanding in Conflict.

En bekymrad man sitter vid sitt skrivbord och lutar huvudet mot ena handen.
Konflikthantering

”Åh nej! Mejlet hamnade hos helt fel medarbetare”

Vad gör du när du blir irriterad på en medarbetare och behöver lätta på trycket? Markus mejlade en chefskollega. Trodde han… 

Jaques i kavaj framför en mur.
Konflikthantering

Chefen på Kumla: ”Vi får svårt att ha kontroll”

Överbeläggning och nya gängbeteenden gör tillvaron inne på Kumlaanstalten mer riskfylld.
”Vi får mer och mer svårt att ha kontroll över våra avdelningar”, säger anstaltschef Jacques Mwepu och ger sin bild av svensk kriminalvård, i det nya avsnittet av Chef Dilemma.

 

Katarina Ageborg i förgrunden och Cissi Elwin i bakgrunden. De står ute i en trädgård och vid Cissi står Katarinas svarta hund.
Konflikthantering

Astra Zenecas Sverige-vd: ”Man vill känna sig stolt"

Hur är det att leda medarbetare på ett bolag som hamnar mitt i mediestormens öga? Det vet Astra Zenecas Sverige-vd Katarina Ageborg. I det nya avsnittet av Chef Dilemma beskriver hon vaccin-turbulensen, inifrån den svensk-brittiska läkemedelsjätten.

Det finns enkla och effektiva sätt för chefer att öka engagemanget hos medarbetarna. &franklys Caroline Fjellner tipsar om vad som går att börja med direkt.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 sätt för chefer att öka engagemanget – redan i dag

Engagemanget på jobbet har tagit stryk under pandemin. Men det finns flera enkla saker som du som chef kan göra direkt för att vända trenden. Vilket av tipsen tänker du börja med?
linda_waxin_kronikor
Arbetsmiljö

Linda Waxin: ”Vågar du skapa dålig stämning?”

”Många som känner mig ytligt kommer att ha väldigt svårt att tro på detta. Men jag är en av de många kvinnor som hållit tyst”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.