arg_lapp

Ohövlighet på jobbet smittar

Ohövlighet på arbetsplatser är ett beteende som smittar, visar ny forskning. I värsta fall kan det leda till mobbning. Se till att stoppa beteendet i tid.

Har du någon gång fått ett elakt mejl från en kollega, varit med om att någon på jobbet undanhållit information eller ‘glömt’ bort att bjuda in dig till något socialt sammanhang? Det är exempel på ohövligt beteende och ny forskning från Lunds universitet visar att det här är beteenden som lätt sprider sig på arbetsplatsen.

”Det handlar alltså om ett beteende som inte omfattas av lagstiftning men som kan få stora konsekvenser och utvecklas till ren mobbning om man låter det fortgå”, säger Eva Torkelson som leder projektet om ohövlighet som social process i organisationer, till forskning.se.

Eva Torkelson har tillsammans med två andra psykologer från Lunds universitet låtit runt 6000 personer svara på frågor om arbetsklimatet på deras arbetsplats.

Undersökningen visar dels att upplevd ohövlighet är en stor anledning till att folk inte trivs på jobbet och dels att ohövlighet lätt sprider sig och i värsta fall kan leda till mobbning.

75 procent av de som deltog i undersökningen svarade att någon uppträtt ohövligt mot dem under de senaste sex månaderna och vanligaste anledningen till att folk beter sig så här är att de tar efter andras beteenden. Med andra ord – ohövlighet smittar och det kan skapa en ond cirkel som leder till ökade problem på arbetsplatsen.

Eva Torkelson menar att mobbning på arbetsplatser är ganska välutforskat medan ohövlighet som kan leda till mobbning inte är det. Hon tror att det krävs utbildning, både för chefer och medarbetare för att få bukt med problemet och som visar vad det kan leda till både för medarbetare, chefer och organisationen. Forskning har tidigare visat att mental ohälsa på arbetsplatsen leder till sämre prestation, att medarbetare söker sig från arbetsplatsen, minskad lojalitet och fler konflikter.

”När folk får upp ögonen för vad ohövlighet verkligen får för konsekvenser så får de ofta sig en tankeställare. De flesta vill ju inte medverka till att få en sämre arbetsplats”, säger Eva Torkelson.

Har du någon gång fått ett elakt mejl från en kollega, varit med om att någon på jobbet undanhållit information eller ‘glömt’ bort att bjuda in dig till något socialt sammanhang? Det är exempel på ohövligt beteende och ny forskning från Lunds universitet visar att det här är beteenden som lätt sprider sig på arbetsplatsen.

”Det handlar alltså om ett beteende som inte omfattas av lagstiftning men som kan få stora konsekvenser och utvecklas till ren mobbning om man låter det fortgå”, säger Eva Torkelson som leder projektet om ohövlighet som social process i organisationer, till forskning.se.

Eva Torkelson har tillsammans med två andra psykologer från Lunds universitet låtit runt 6000 personer svara på frågor om arbetsklimatet på deras arbetsplats.

Undersökningen visar dels att upplevd ohövlighet är en stor anledning till att folk inte trivs på jobbet och dels att ohövlighet lätt sprider sig och i värsta fall kan leda till mobbning.

75 procent av de som deltog i undersökningen svarade att någon uppträtt ohövligt mot dem under de senaste sex månaderna och vanligaste anledningen till att folk beter sig så här är att de tar efter andras beteenden. Med andra ord – ohövlighet smittar och det kan skapa en ond cirkel som leder till ökade problem på arbetsplatsen.

Eva Torkelson menar att mobbning på arbetsplatser är ganska välutforskat medan ohövlighet som kan leda till mobbning inte är det. Hon tror att det krävs utbildning, både för chefer och medarbetare för att få bukt med problemet och som visar vad det kan leda till både för medarbetare, chefer och organisationen. Forskning har tidigare visat att mental ohälsa på arbetsplatsen leder till sämre prestation, att medarbetare söker sig från arbetsplatsen, minskad lojalitet och fler konflikter.

”När folk får upp ögonen för vad ohövlighet verkligen får för konsekvenser så får de ofta sig en tankeställare. De flesta vill ju inte medverka till att få en sämre arbetsplats”, säger Eva Torkelson.

Läs mer: Hela checklistan för att stoppa mobbning

3. Ta kontakt med ditt fackförbund och/eller en jurist. Om du som chef ser att en chef eller en medarbetare under dig blir utsatt för något som liknar mobbning är det viktigt att ta tag i det direkt. Bryt och säg att det här beteendet inte är acceptabelt.

4. Ta reda på mer. Några tips:

– Organisation mot mobbning. För ett värdigare arbetsliv.
– Föreningen Stopp, mot kränkande särbehandling i arbetslivet.
– Bakom leendet – om skadliga processer i arbetslivet och vad som kan förändras av Börje Eriksson. Bok, film, teater.

Forskningen om ohövlighet består av två skilda studier. Den första inom sektorn hotell och restaurang och den andra bygger på data inhämtat av Sifo från ett urval som avspeglar den svenska populationen. Läs mer om undersökningen. 

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

introvert-3
Konflikthantering

6 sätt: Så lyckas du jobba med dem du inte tål

Ett uppblåst ego, en slarver, en smitare. De olidliga medarbetarna - eller kollegerna - finns överallt. Men du kan hantera dem. Utan att strypa dem eller stånga dig blodig.
Christina Forsberg, CSN. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + CSN

Christina Forsberg: CSN möjliggör drömmar

Studiestödet måste säkras – för nya generationer, längre arbetsliv och ständigt lärande. CSN:s generaldirektör Christina Forsberg berättar om hur hon leder arbetet med att möjliggöra livsdrömmar.

hanterakollega
Arbetsmiljö

5 tips: Hantera kollegan – som alltid skyller ifrån sig

Vissa personer känner att de har hela världen emot sig. Så här gör du som chef för att vända klagomålen till något som är positivt för hela arbetsgruppen.
passivchef
Arbetsmiljö

Därför är passiva chefer skadliga

Ny forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.

trovardighet
Kommunikation

7 bästa metoderna för feedback

Välj och vraka mellan sju olika feedback-metoder, alla med olika för- och nackdelar. Chef har kartlagt dem för dig.
mia1
Kommunikation

Mia Törnblom: Min feedback blev för brutal

"Jag hann hejda mitt ego, förbannade mig själv för att jag varit hänsynslös och skapat stress hos henne", skriver Mia Törnblom om att ge feedback.
tholin-henrik_sandstrom2
Annonssamarbete Chef + Simployer (Tholin & Larsson)

3 frågor som avslöjar hål i en kompetensstrategi

Kompetensbrist är en växande dold kostnad i svenska företag. Hög tid att skaffa kontroll över situationen. Att ställa tre frågor är en bra början
herskare
Konflikthantering

5 sätt att bemöta härskartekniker

Utsätts du för härskartekniker på jobbet? Eller ägnar du dig omedvetet åt dem som chef? En ny bok ger tips för ett sundare arbetsklimat.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden