arg_lapp

Ohövlighet på jobbet smittar

Ohövlighet på arbetsplatser är ett beteende som smittar, visar ny forskning. I värsta fall kan det leda till mobbning. Se till att stoppa beteendet i tid.

Har du någon gång fått ett elakt mejl från en kollega, varit med om att någon på jobbet undanhållit information eller ‘glömt’ bort att bjuda in dig till något socialt sammanhang? Det är exempel på ohövligt beteende och ny forskning från Lunds universitet visar att det här är beteenden som lätt sprider sig på arbetsplatsen.

”Det handlar alltså om ett beteende som inte omfattas av lagstiftning men som kan få stora konsekvenser och utvecklas till ren mobbning om man låter det fortgå”, säger Eva Torkelson som leder projektet om ohövlighet som social process i organisationer, till forskning.se.

Eva Torkelson har tillsammans med två andra psykologer från Lunds universitet låtit runt 6000 personer svara på frågor om arbetsklimatet på deras arbetsplats.

Undersökningen visar dels att upplevd ohövlighet är en stor anledning till att folk inte trivs på jobbet och dels att ohövlighet lätt sprider sig och i värsta fall kan leda till mobbning.

75 procent av de som deltog i undersökningen svarade att någon uppträtt ohövligt mot dem under de senaste sex månaderna och vanligaste anledningen till att folk beter sig så här är att de tar efter andras beteenden. Med andra ord – ohövlighet smittar och det kan skapa en ond cirkel som leder till ökade problem på arbetsplatsen.

Eva Torkelson menar att mobbning på arbetsplatser är ganska välutforskat medan ohövlighet som kan leda till mobbning inte är det. Hon tror att det krävs utbildning, både för chefer och medarbetare för att få bukt med problemet och som visar vad det kan leda till både för medarbetare, chefer och organisationen. Forskning har tidigare visat att mental ohälsa på arbetsplatsen leder till sämre prestation, att medarbetare söker sig från arbetsplatsen, minskad lojalitet och fler konflikter.

”När folk får upp ögonen för vad ohövlighet verkligen får för konsekvenser så får de ofta sig en tankeställare. De flesta vill ju inte medverka till att få en sämre arbetsplats”, säger Eva Torkelson.

Har du någon gång fått ett elakt mejl från en kollega, varit med om att någon på jobbet undanhållit information eller ‘glömt’ bort att bjuda in dig till något socialt sammanhang? Det är exempel på ohövligt beteende och ny forskning från Lunds universitet visar att det här är beteenden som lätt sprider sig på arbetsplatsen.

”Det handlar alltså om ett beteende som inte omfattas av lagstiftning men som kan få stora konsekvenser och utvecklas till ren mobbning om man låter det fortgå”, säger Eva Torkelson som leder projektet om ohövlighet som social process i organisationer, till forskning.se.

Eva Torkelson har tillsammans med två andra psykologer från Lunds universitet låtit runt 6000 personer svara på frågor om arbetsklimatet på deras arbetsplats.

Undersökningen visar dels att upplevd ohövlighet är en stor anledning till att folk inte trivs på jobbet och dels att ohövlighet lätt sprider sig och i värsta fall kan leda till mobbning.

75 procent av de som deltog i undersökningen svarade att någon uppträtt ohövligt mot dem under de senaste sex månaderna och vanligaste anledningen till att folk beter sig så här är att de tar efter andras beteenden. Med andra ord – ohövlighet smittar och det kan skapa en ond cirkel som leder till ökade problem på arbetsplatsen.

Eva Torkelson menar att mobbning på arbetsplatser är ganska välutforskat medan ohövlighet som kan leda till mobbning inte är det. Hon tror att det krävs utbildning, både för chefer och medarbetare för att få bukt med problemet och som visar vad det kan leda till både för medarbetare, chefer och organisationen. Forskning har tidigare visat att mental ohälsa på arbetsplatsen leder till sämre prestation, att medarbetare söker sig från arbetsplatsen, minskad lojalitet och fler konflikter.

”När folk får upp ögonen för vad ohövlighet verkligen får för konsekvenser så får de ofta sig en tankeställare. De flesta vill ju inte medverka till att få en sämre arbetsplats”, säger Eva Torkelson.

Läs mer: Hela checklistan för att stoppa mobbning

3. Ta kontakt med ditt fackförbund och/eller en jurist. Om du som chef ser att en chef eller en medarbetare under dig blir utsatt för något som liknar mobbning är det viktigt att ta tag i det direkt. Bryt och säg att det här beteendet inte är acceptabelt.

4. Ta reda på mer. Några tips:

– Organisation mot mobbning. För ett värdigare arbetsliv.
– Föreningen Stopp, mot kränkande särbehandling i arbetslivet.
– Bakom leendet – om skadliga processer i arbetslivet och vad som kan förändras av Börje Eriksson. Bok, film, teater.

Forskningen om ohövlighet består av två skilda studier. Den första inom sektorn hotell och restaurang och den andra bygger på data inhämtat av Sifo från ett urval som avspeglar den svenska populationen. Läs mer om undersökningen. 

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

missnojd
01:01 min
Konflikthantering

3 tips: Missnöje på jobbet – så ska chefen agera

Video + Text En nyanställd slarvar och gör inte sitt jobb – vilket väcker missnöje på arbetsplatsen. Här är experten Leif E Anderssons bästa råd för hur du ska hantera situationen som chef.
Elisabeth Skol, HR-direktör på ManpowerGroup
02:12 min
Annonssamarbete Chef + ManpowerGroup

4 steg ut ur kompetensbristen

Video:

Allt fler har svårt att hitta rätt medarbetare. Lösningen? Elisabeth Skol på ManpowerGroup förklarar modellen som gör företag kompetensstarka.

chefer1
Kommunikation

4 toppchefer: Så hanterar du krisen – på bästa sätt

När förändringstakten ökar på företagen gäller det att ha en stark inre kompass. Inte minst behöver man kunna stå fast i sin värdegrund när det blir kris. Chef frågade några framgångsrika chefer om vilka fyra ledaregenskaper deras inre kompass snurrar runt.
exp
Digital HR

Experten: Kollega som näthatar – här drar du gränsen

Krocken i sociala medier uppstår när arbetsgivarens intresse är ett annat än den anställdes inlägg. Det menar Paula Hogéus, expert inom arbetsrätt.
statsminister
Beslutsfattande

Betyg på varje statsminister: Från Palme – till Reinfeldt

Chefs egen sammanställning av sju historiska statsministrar kan ge en fingervisning inför valet.

tuffabesked
Kommunikation

Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

Alla företag måste genomgå förändringar – stora som små. Ofta är det chefen som inför alla medarbetare måste ge informationen. Så här gör du för att lyckas.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

aaaa-2
Arbetsmiljö

8 sätt: Så hanterar du en narcissist

Oavsett om det är chefen eller en anställd – en narcissistisk person kan vara en mardröm för arbetsplatsen. Här är 8 sätt att hantera situationen.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden