arg_lapp

Ohövlighet på jobbet smittar

Ohövlighet på arbetsplatser är ett beteende som smittar, visar ny forskning. I värsta fall kan det leda till mobbning. Se till att stoppa beteendet i tid.

Har du någon gång fått ett elakt mejl från en kollega, varit med om att någon på jobbet undanhållit information eller ‘glömt’ bort att bjuda in dig till något socialt sammanhang? Det är exempel på ohövligt beteende och ny forskning från Lunds universitet visar att det här är beteenden som lätt sprider sig på arbetsplatsen.

”Det handlar alltså om ett beteende som inte omfattas av lagstiftning men som kan få stora konsekvenser och utvecklas till ren mobbning om man låter det fortgå”, säger Eva Torkelson som leder projektet om ohövlighet som social process i organisationer, till forskning.se.

Eva Torkelson har tillsammans med två andra psykologer från Lunds universitet låtit runt 6000 personer svara på frågor om arbetsklimatet på deras arbetsplats.

Undersökningen visar dels att upplevd ohövlighet är en stor anledning till att folk inte trivs på jobbet och dels att ohövlighet lätt sprider sig och i värsta fall kan leda till mobbning.

75 procent av de som deltog i undersökningen svarade att någon uppträtt ohövligt mot dem under de senaste sex månaderna och vanligaste anledningen till att folk beter sig så här är att de tar efter andras beteenden. Med andra ord – ohövlighet smittar och det kan skapa en ond cirkel som leder till ökade problem på arbetsplatsen.

Eva Torkelson menar att mobbning på arbetsplatser är ganska välutforskat medan ohövlighet som kan leda till mobbning inte är det. Hon tror att det krävs utbildning, både för chefer och medarbetare för att få bukt med problemet och som visar vad det kan leda till både för medarbetare, chefer och organisationen. Forskning har tidigare visat att mental ohälsa på arbetsplatsen leder till sämre prestation, att medarbetare söker sig från arbetsplatsen, minskad lojalitet och fler konflikter.

”När folk får upp ögonen för vad ohövlighet verkligen får för konsekvenser så får de ofta sig en tankeställare. De flesta vill ju inte medverka till att få en sämre arbetsplats”, säger Eva Torkelson.

Har du någon gång fått ett elakt mejl från en kollega, varit med om att någon på jobbet undanhållit information eller ‘glömt’ bort att bjuda in dig till något socialt sammanhang? Det är exempel på ohövligt beteende och ny forskning från Lunds universitet visar att det här är beteenden som lätt sprider sig på arbetsplatsen.

”Det handlar alltså om ett beteende som inte omfattas av lagstiftning men som kan få stora konsekvenser och utvecklas till ren mobbning om man låter det fortgå”, säger Eva Torkelson som leder projektet om ohövlighet som social process i organisationer, till forskning.se.

Eva Torkelson har tillsammans med två andra psykologer från Lunds universitet låtit runt 6000 personer svara på frågor om arbetsklimatet på deras arbetsplats.

Undersökningen visar dels att upplevd ohövlighet är en stor anledning till att folk inte trivs på jobbet och dels att ohövlighet lätt sprider sig och i värsta fall kan leda till mobbning.

75 procent av de som deltog i undersökningen svarade att någon uppträtt ohövligt mot dem under de senaste sex månaderna och vanligaste anledningen till att folk beter sig så här är att de tar efter andras beteenden. Med andra ord – ohövlighet smittar och det kan skapa en ond cirkel som leder till ökade problem på arbetsplatsen.

Eva Torkelson menar att mobbning på arbetsplatser är ganska välutforskat medan ohövlighet som kan leda till mobbning inte är det. Hon tror att det krävs utbildning, både för chefer och medarbetare för att få bukt med problemet och som visar vad det kan leda till både för medarbetare, chefer och organisationen. Forskning har tidigare visat att mental ohälsa på arbetsplatsen leder till sämre prestation, att medarbetare söker sig från arbetsplatsen, minskad lojalitet och fler konflikter.

”När folk får upp ögonen för vad ohövlighet verkligen får för konsekvenser så får de ofta sig en tankeställare. De flesta vill ju inte medverka till att få en sämre arbetsplats”, säger Eva Torkelson.

3. Ta kontakt med ditt fackförbund och/eller en jurist. Om du som chef ser att en chef eller en medarbetare under dig blir utsatt för något som liknar mobbning är det viktigt att ta tag i det direkt. Bryt och säg att det här beteendet inte är acceptabelt.

4. Ta reda på mer. Några tips:

– Organisation mot mobbning. För ett värdigare arbetsliv.
– Föreningen Stopp, mot kränkande särbehandling i arbetslivet.
– Bakom leendet – om skadliga processer i arbetslivet och vad som kan förändras av Börje Eriksson. Bok, film, teater.

Forskningen om ohövlighet består av två skilda studier. Den första inom sektorn hotell och restaurang och den andra bygger på data inhämtat av Sifo från ett urval som avspeglar den svenska populationen. Läs mer om undersökningen. 

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

harsa
Konflikthantering

5 sätt att bemöta härskartekniker

Utsätts du för härskartekniker på jobbet? Eller ägnar du dig omedvetet åt dem som chef? En ny bok ger tips för ett sundare arbetsklimat.
caroline-fjellner-3b
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 nödvändiga frågor att ställa till medarbetare 2018

Ställ de avslöjande frågorna – om och om igen. Och jobba vidare med dem tillsammans. Det är vägen framåt för företag och ledare som vill ha engagerade medarbetare som mår bra och utvecklas. ”Allt fler sätter välmående på agendan”, konstaterar &franklys Caroline Fjellner.
expert-2
Experterna

Expert: Hantera konflikter med chefer

P-O är ordförande i en förening. Nu tvingas han samarbeta med två ledare som inte delar hans syn på ledarskap. Chefs expert ger svar hur han ska hantera problemet. 
gunolf
Konflikthantering

Sofie Gunolf: ”Jag lyckades inte som vd”

Hon tvingades kliva av jobbet som vd — på ett företag som hennes familj byggt upp. Nu berättar Sofie Gunolf, tidigare vd för Indiska, om smärtan och sorgen i att inte lyckas, om känslan av att svika andra och att tappa självförtroendet.
avis
Konflikthantering

5 sätt att hantera avundsjuka på jobbet

Kollegan som blir befordrad eller får högre lön. Då kan din avundsjuka bli svår att hantera.

fylaa
Konflikthantering

7 steg för att förhindra fylleslag på julfesten

December är julfesternas och julbordens tid och inte sällan förknippade med snaps och fylla. Så här undviker du att julfesten spårar ur.
Hannele Arvonen, koncernchef Setra Group
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

”Nu får jag ihop delarna till en tydligare helhet”

Framtidsfrågorna ställer nya krav på ledare. Hannele Arvonen, koncernchef på Setra Group, rustar sig med en Executive MBA. ”Det är bra för mig och bra för företaget. Jag vill att fler inom Setra får och tar den här möjligheten”, säger hon.
rektor
Konflikthantering

Rektorn som räddade problemskolan

Skolinspektionens kritik damp ner just när Hamid Zafar tillträtt som rektor.  Han bestämde sig för att vända trenden – genom ett helt nytt ledarskap.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden