arg_lapp

Ohövlighet på jobbet smittar

Ohövlighet på arbetsplatser är ett beteende som smittar, visar ny forskning. I värsta fall kan det leda till mobbning. Se till att stoppa beteendet i tid.

Har du någon gång fått ett elakt mejl från en kollega, varit med om att någon på jobbet undanhållit information eller ‘glömt’ bort att bjuda in dig till något socialt sammanhang? Det är exempel på ohövligt beteende och ny forskning från Lunds universitet visar att det här är beteenden som lätt sprider sig på arbetsplatsen.

”Det handlar alltså om ett beteende som inte omfattas av lagstiftning men som kan få stora konsekvenser och utvecklas till ren mobbning om man låter det fortgå”, säger Eva Torkelson som leder projektet om ohövlighet som social process i organisationer, till forskning.se.

Eva Torkelson har tillsammans med två andra psykologer från Lunds universitet låtit runt 6000 personer svara på frågor om arbetsklimatet på deras arbetsplats.

Undersökningen visar dels att upplevd ohövlighet är en stor anledning till att folk inte trivs på jobbet och dels att ohövlighet lätt sprider sig och i värsta fall kan leda till mobbning.

75 procent av de som deltog i undersökningen svarade att någon uppträtt ohövligt mot dem under de senaste sex månaderna och vanligaste anledningen till att folk beter sig så här är att de tar efter andras beteenden. Med andra ord – ohövlighet smittar och det kan skapa en ond cirkel som leder till ökade problem på arbetsplatsen.

Eva Torkelson menar att mobbning på arbetsplatser är ganska välutforskat medan ohövlighet som kan leda till mobbning inte är det. Hon tror att det krävs utbildning, både för chefer och medarbetare för att få bukt med problemet och som visar vad det kan leda till både för medarbetare, chefer och organisationen. Forskning har tidigare visat att mental ohälsa på arbetsplatsen leder till sämre prestation, att medarbetare söker sig från arbetsplatsen, minskad lojalitet och fler konflikter.

”När folk får upp ögonen för vad ohövlighet verkligen får för konsekvenser så får de ofta sig en tankeställare. De flesta vill ju inte medverka till att få en sämre arbetsplats”, säger Eva Torkelson.

Har du någon gång fått ett elakt mejl från en kollega, varit med om att någon på jobbet undanhållit information eller ‘glömt’ bort att bjuda in dig till något socialt sammanhang? Det är exempel på ohövligt beteende och ny forskning från Lunds universitet visar att det här är beteenden som lätt sprider sig på arbetsplatsen.

”Det handlar alltså om ett beteende som inte omfattas av lagstiftning men som kan få stora konsekvenser och utvecklas till ren mobbning om man låter det fortgå”, säger Eva Torkelson som leder projektet om ohövlighet som social process i organisationer, till forskning.se.

Eva Torkelson har tillsammans med två andra psykologer från Lunds universitet låtit runt 6000 personer svara på frågor om arbetsklimatet på deras arbetsplats.

Undersökningen visar dels att upplevd ohövlighet är en stor anledning till att folk inte trivs på jobbet och dels att ohövlighet lätt sprider sig och i värsta fall kan leda till mobbning.

75 procent av de som deltog i undersökningen svarade att någon uppträtt ohövligt mot dem under de senaste sex månaderna och vanligaste anledningen till att folk beter sig så här är att de tar efter andras beteenden. Med andra ord – ohövlighet smittar och det kan skapa en ond cirkel som leder till ökade problem på arbetsplatsen.

Eva Torkelson menar att mobbning på arbetsplatser är ganska välutforskat medan ohövlighet som kan leda till mobbning inte är det. Hon tror att det krävs utbildning, både för chefer och medarbetare för att få bukt med problemet och som visar vad det kan leda till både för medarbetare, chefer och organisationen. Forskning har tidigare visat att mental ohälsa på arbetsplatsen leder till sämre prestation, att medarbetare söker sig från arbetsplatsen, minskad lojalitet och fler konflikter.

”När folk får upp ögonen för vad ohövlighet verkligen får för konsekvenser så får de ofta sig en tankeställare. De flesta vill ju inte medverka till att få en sämre arbetsplats”, säger Eva Torkelson.

Läs mer: Hela checklistan för att stoppa mobbning

3. Ta kontakt med ditt fackförbund och/eller en jurist. Om du som chef ser att en chef eller en medarbetare under dig blir utsatt för något som liknar mobbning är det viktigt att ta tag i det direkt. Bryt och säg att det här beteendet inte är acceptabelt.

4. Ta reda på mer. Några tips:

– Organisation mot mobbning. För ett värdigare arbetsliv.
– Föreningen Stopp, mot kränkande särbehandling i arbetslivet.
– Bakom leendet – om skadliga processer i arbetslivet och vad som kan förändras av Börje Eriksson. Bok, film, teater.

Forskningen om ohövlighet består av två skilda studier. Den första inom sektorn hotell och restaurang och den andra bygger på data inhämtat av Sifo från ett urval som avspeglar den svenska populationen. Läs mer om undersökningen. 

Relaterade artiklar

Petter Wåhlberg, anstaltschef för Storboda. Foto: Martina Huber
Beslutsfattande

Anstaltschefen: ”Man kan inte pausa ett fängelse”

Coronakrisen har skruvat upp pressen på chefer inom Kriminalvården. Ett tufft läge har blivit tuffare. ”Vi alla klarar av lite mer än vi tror”, säger anstaltschefen Petter Wåhlberg.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
uppsagningarbjorn
Konflikthantering

Fråga psykologen: ”Hur ska man informera om uppsägningar?”

Hur ska man informera om uppsägningar i coronakrisen? Och hur hanterar man med medarbetare som haft missbruksproblematik eller som sprider apokalyptisk stämning på videomötena? Det är några frågor psykologen Björn Hedensjö fått om svåra samtal i Chefs facebookgrupp Chefa i coronakrisen. Här ger han svar på dem.
kvinnlig_chef
Konflikthantering

Forskning: Tuffare få kritik av kvinnlig chef

Kvinnliga chefer diskrimineras ”underifrån”, visar ny forskning. Medarbetare av båda könen blir betydligt mer upprörda av negativ feedback från kvinnliga chefer än manliga.

Meghan Markle och prins Harry
Konflikthantering

”Kungliga krisen symbolisk för ett ledarskap i förändring”

När prins Harry och Meghan förklarade att de inte längre fogar sig i ledet utan tänker bo halva året i Kanada gruffar farmor drottning Elizabeth. Men ledarskapsexperten Alexander Holmberg myser: ”Det här är exakt vad många styrelser och vd:ar brottas med i dag.”
Två män i samtal.
Konflikthantering

Viktigaste tipset för svåra samtal

Många chefer drar sig för svåra samtal. Kommunikationsexperten Leena Männik Styren vill med boken Chefens 42 samtal – samtal du våndas inför och alla andra samtal ge konkreta verktyg för dialoger om allt från löner till kränkningar och missbruk.

al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
gretathunbergaretsperson
Konflikthantering

Greta Thunbergs 4 viktigaste ledaregenskaper

Som första svensk någonsin har klimataktivisten Greta Thunberg fått utmärkelsen Årets person av amerikanska tidskriften Time. Här är fyra saker du som ledare kan lära dig av henne.