Ny forskning: Så kommunicerar du bättre
Alla kommunicerar, men långt ifrån alla är kommunikativa. Ny forskning visar vilka fyra beteenden som förbättrar din kommunikation i ditt ledarskap.
”Alla ledare (och alla överlag) kommunicerar, bra eller dåligt – effektivt eller ineffektivt. Men en kommunikativ ledare har som mål att engagera andra genom sin kommunikation och det finns en kompetensaspekt i det. Kommunikationsförmåga är något som kan förbättras och utvecklas”, skriver doktoranden Solange Hamrin vid Mittuniversitetet via en mejlintervju.
Hennes forskning är baserad på tidigare studier inom ämnet ledarskap och kommunikation, samt hundratals intervjuer med chefer och medarbetare på fem svenska företag. Utifrån det underlaget har hon kartlagt och definierat vad det innebär att vara kommunikativ, hur det påverkar en organisation – och hur en organisation påverkar det kommunikativa ledarskapet.
Studierna visar att hur bra en ledare är på att kommunicera är beroende av arbetsplatsens och organisationens kultur och vilka som arbetar där. Likaså påverkas själva organisationen av hur ledaren kommunicerar.
”Ledarskapet formas utifrån ledarnas och medarbetarnas behov och förutsättningarna som finns för ledarskap och kommunikation inom organisationen”, säger Solange Hamrin.
Alltså, en ledare som är bra på att kommunicera kan förbättra en hel organisations kommunikation, precis som en ledare som inte är kommunikativ kan försämra kommunikationen. Och åt andra hållet. I värsta fall kan en ledarens förmåga att kommunicera bli sämre i en organisationen som inte är kommunikativ.
Läs också: Chefer leder inte som de tror
Läs också: Dåligt humör smittar som snuva