mikrofon

Ny forskning: Så kommunicerar du bättre

Alla kommunicerar, men långt ifrån alla är kommunikativa. Ny forskning visar vilka fyra beteenden som förbättrar din kommunikation i ditt ledarskap.

”Alla ledare (och alla överlag) kommunicerar, bra eller dåligt – effektivt eller ineffektivt. Men en kommunikativ ledare har som mål att engagera andra genom sin kommunikation och det finns en kompetensaspekt i det. Kommunikationsförmåga är något som kan förbättras och utvecklas”, skriver doktoranden Solange Hamrin vid Mittuniversitetet via en mejlintervju.

Hennes forskning är baserad på tidigare studier inom ämnet ledarskap och kommunikation, samt hundratals intervjuer med chefer och medarbetare på fem svenska företag. Utifrån det underlaget har hon kartlagt och definierat vad det innebär att vara kommunikativ, hur det påverkar en organisation – och hur en organisation påverkar det kommunikativa ledarskapet.

Studierna visar att hur bra en ledare är på att kommunicera är beroende av arbetsplatsens och organisationens kultur och vilka som arbetar där. Likaså påverkas själva organisationen av hur ledaren kommunicerar.

”Ledarskapet formas utifrån ledarnas och medarbetarnas behov och förutsättningarna som finns för ledarskap och kommunikation inom organisationen”, säger Solange Hamrin.

Alltså, en ledare som är bra på att kommunicera kan förbättra en hel organisations kommunikation, precis som en ledare som inte är kommunikativ kan försämra kommunikationen. Och åt andra hållet. I värsta fall kan en ledarens förmåga att kommunicera bli sämre i en organisationen som inte är kommunikativ.

Läs också: Chefer leder inte som de tror

Läs också: Dåligt humör smittar som snuva

Men det finns sätt att bryta en negativ cirkel – eller förbättra en väl fungerande kommunikation, enligt Solange Hamrin. Det bygger på att ledaren förstår innebörden av att vara kommunikativ.

”Att vara kommunikativ är att involvera andra i beslutsfattandet genom dialog och återkoppling. Det är att vara närvarande och öppen för andras åsikter och input. Det är beteenden som påverkar arbetsmiljön positivt och gynnar effektiviteten”, säger Solange Hamrin.

Hon kunde visa att kommunikativa ledare använder sig av fyra olika beteenden i sin kommunikation; strukturera, utveckla, interagera och representera. Genom att förbättra dem kan en ledare förbättra sin egen, och sin organisations kommunikation.

Så förbättrar du din kommunikation genom de fyra beteendena enligt Solange Hamrin:

Strukturera: Tydliggör mål och förväntningar. Definiera, planera och fördela uppgifter.

Utveckla: Coacha och träna. Ge återkoppling på resultat. Lös problem och uppmuntra självstyrning.

Interagera: Skapa öppenhet, ge stöd och lös konflikter.

Representera: Företräd ditt team och din organisation. Bevaka omgivningen, nätverka och skapa resurser.

Läs också: Chefer leder inte som de tror

Läs också: 16 uttryck som får dig att verka oproffsig

Relaterade artiklar

Ett foto på Serena till vänster. En illustration av en man och en kvinna som pratar. I pratbubblorna ovanför dem syns pusselbitar.
Kommunikation

Dags att lära dig prata med dina medarbetare igen

Återgången till mer normala gängor i arbetslivet innebär fler samtal. En ny bok ger ringrostiga chefer tips på hur man gör. ”Samtal är ett av ledarskapets viktigaste verktyg”, säger författaren och retorikexperten Serena Mon de Vienne.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

Till vänster en ung kvinna på ett kontor som ser stressad ut. Till höger Nema Abdihakim Ali.
Kommunikation

Hon startar en akut för chefer

Nu öppnar en chefsakut där erfarna mentorer ger samtalsstöd åt chefer som stött på problem.
”Det ska vara lika lätt som att boka en nätläkare”, säger entreprenören Nema Abdihakim Ali.

En ung kille med munskydd arbetar ensam i en stor lagerlokal.
Kommunikation

Hur mår medarbetarna när chefen är en dator?

En dator som chef, det är något som blir allt vanligare inom logistik och handel. Men hur mår medarbetarna av det? Det ska man ta reda på nu.

Johannes Hylander sitter vid ett skrivbord och samtalar med en medarbetare. Bakom honom syns en skärm där många medarbetare är uppkopplade för ett digitalt möte.
Kommunikation

”Hybridmöten kräver mer av dig som chef”

På kommunikationsbyrån New Republic är hybridmöten vardag, pandemi eller ej.
”Det kräver mycket mer ansvar av mig som chef att få det att fungera”, säger Johannes Hylander, en av grundarna och huvudägarna.

En ung man och kvinna, båda iförda munskydd,
Kommunikation

8 tips för ett lyckat hybridmöte

Hösten är på ingång och så även hybridmötena, något som vi måste vänja oss vid, vare sig vi vill eller inte. Erik Mattsson, vd och grundare på Ordrum, utbildar chefer i konsten att leda hybridmöten. Här är hans 8 bästa tips för lyckade hybridmöten.

Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

En kvinna som sitter vid en dator tittar bakåt och ser orolig ut.
Kommunikation

Chefens ord som får pulsen att rusa

Nu är det bevisat – vissa av dina fraser får medarbetarnas puls att gå upp rejält. Här är listan på några av de mest pulshöjande fraserna.