mikrofon

Ny forskning: Så kommunicerar du bättre

Alla kommunicerar, men långt ifrån alla är kommunikativa. Ny forskning visar vilka fyra beteenden som förbättrar din kommunikation i ditt ledarskap.

”Alla ledare (och alla överlag) kommunicerar, bra eller dåligt – effektivt eller ineffektivt. Men en kommunikativ ledare har som mål att engagera andra genom sin kommunikation och det finns en kompetensaspekt i det. Kommunikationsförmåga är något som kan förbättras och utvecklas”, skriver doktoranden Solange Hamrin vid Mittuniversitetet via en mejlintervju.

Hennes forskning är baserad på tidigare studier inom ämnet ledarskap och kommunikation, samt hundratals intervjuer med chefer och medarbetare på fem svenska företag. Utifrån det underlaget har hon kartlagt och definierat vad det innebär att vara kommunikativ, hur det påverkar en organisation – och hur en organisation påverkar det kommunikativa ledarskapet.

Studierna visar att hur bra en ledare är på att kommunicera är beroende av arbetsplatsens och organisationens kultur och vilka som arbetar där. Likaså påverkas själva organisationen av hur ledaren kommunicerar.

”Ledarskapet formas utifrån ledarnas och medarbetarnas behov och förutsättningarna som finns för ledarskap och kommunikation inom organisationen”, säger Solange Hamrin.

Alltså, en ledare som är bra på att kommunicera kan förbättra en hel organisations kommunikation, precis som en ledare som inte är kommunikativ kan försämra kommunikationen. Och åt andra hållet. I värsta fall kan en ledarens förmåga att kommunicera bli sämre i en organisationen som inte är kommunikativ.

Men det finns sätt att bryta en negativ cirkel – eller förbättra en väl fungerande kommunikation, enligt Solange Hamrin. Det bygger på att ledaren förstår innebörden av att vara kommunikativ.

”Att vara kommunikativ är att involvera andra i beslutsfattandet genom dialog och återkoppling. Det är att vara närvarande och öppen för andras åsikter och input. Det är beteenden som påverkar arbetsmiljön positivt och gynnar effektiviteten”, säger Solange Hamrin.

Hon kunde visa att kommunikativa ledare använder sig av fyra olika beteenden i sin kommunikation; strukturera, utveckla, interagera och representera. Genom att förbättra dem kan en ledare förbättra sin egen, och sin organisations kommunikation.

Så förbättrar du din kommunikation genom de fyra beteendena enligt Solange Hamrin:

Strukturera: Tydliggör mål och förväntningar. Definiera, planera och fördela uppgifter.

Utveckla: Coacha och träna. Ge återkoppling på resultat. Lös problem och uppmuntra självstyrning.

Interagera: Skapa öppenhet, ge stöd och lös konflikter.

Representera: Företräd ditt team och din organisation. Bevaka omgivningen, nätverka och skapa resurser.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

opopular
Karriär

10 sätt för att bli impopulär på Linkedin

Linkedin är en fantastisk plattform för att knyta till sig nya kontakter. Men det kan också bli väldigt fel.

butterfly
Annonssamarbete Chef + Experis

Nya egenskaper skiljer ut Sveriges bästa chefer

Juryarbetet med att sålla fram landets bästa chefer till Chefgalan ger en unik möjlighet att trendspana på svenskt ledarskap. Tydligt är att det tuffa förändringstempot ställer nya krav. ”Finalisterna har tagit till sig nya egenskaper och applicerar dem i sitt ledarskap. Det skiljer ut dem från andra”, säger Helen Remnås på Experis, som varit med i hela processen.
friends
Kommunikation

Kompis på jobbet? Så lyckas du som chef

Här är 5 råd för att lyckas med konstycket: Kompis och chef – på samma gång.
sapo
Beslutsfattande

Så är den nye rikspolischefen

Han är polisen som klättrat hela vägen upp för att bli general­direktör för Säkerhetspolisen. Med Anders Thornberg som Säpochef präglas organi­sationen av stor öppenhet och han låter yngre medarbetare ”skugga” honom för att lära sig jobbet. Men hur bra är han egentligen på att släppa kontrollen?

mejla-2
Kommunikation

10 saker du aldrig ska skriva i ett jobbmejl

Här är ämnen som kan vara extra känsliga när du skickar jobbmejl.
tala
Kommunikation

Därför är din presentation sövande – och hur du gör istället

Så här håller du en presentation – utan att åhörarna zoomar ut under mötet.
uppsagning-2
Annonssamarbete Chef + Tholin & Larsson

Kritiska tiden – då kan ni tappa talangerna

Äntligen påskrivet med rätt person! En lång och dyr rekryteringsprocess är över. Men se upp så att allt arbete inte varit förgäves. ”Det här är en farlig fas”, varnar Victoria Ödlund, HR-expert på Tholin & Larsson.
sakersage
Kommunikation

10 saker du aldrig ska säga på jobbet

Det är bra att ha nära och trygga relationer på jobbet. Men det finns ändå saker som inte lämpar sig på en arbetsplats. Här är 10 exempel på samtalsämnen du helst ska undvika.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden