När det värsta måste ske: ”Att säga upp gör ont”

Krisen gjorde att hon tvingades säga upp flera medarbetare. ”Det är en otrolig utmaning i att motivera den personal som är kvar”, säger Ylvali Gerling, vd för medtech-bolaget Myoroface.

Ekonomi
Publicerad
Porträttfoto: Ylvali Gerling

Allt började med en idé om att behandla grundorsaken till halsbränna, snarkningar och sväljsvårigheter, utan kirurgi eller mediciner.

Sedan affärsidén vunnit pris som en av Sveriges bästa 2011, förverkligade Ylvali Gerling i Hudiksvall sin dröm och startade medtech-bolaget Myoroface tillsammans med sin mamma och en syster.

Som vd och medgrundare är hon stolt över företagets expansion, men lätt har det inte alltid varit. 

Så här berättar Ylvali Gerling med egna ord om sina erfarenheter av ledarskap i tuffa tider:

”Vi grundade bolaget 2012 och har haft personal sedan 2014, så vi startade i slutet av den senaste lågkonjunkturen. I dag är vi 19 anställda. Som startup- och tillväxtbolag har det ekonomiska klimatet självklart påverkat oss, inte minst hur vi sett på rekrytering och den strategiska riktningen. Jag tror samtidigt att ett litet bolag som ständigt möter utmaningar har lättare att ställa om, samtidigt som det också känns mycket mer.”

”Att behöva säga upp människor man varit med och rekryterat och som gjort sitt yttersta för att bidra till varumärke och tillväxt – det gör ont! För min del har det handlat om att behöva säga upp och skiljas från fyra medarbetare. Människor som fattat tycke för varandra, vi hade kommit varandra så nära att vi nästan var som en familj. Det var också smärtsamt för mig som chef att inse hur mycket uppsägningarna skulle påverka hela deras tillvaro, ställa dem inför nya utmaningar som de kanske inte alls hade önskat sig.”

”Tack och lov fick jag aldrig problem med nattsömnen, men oron för medarbetarna och företaget var ändå något jag bar på, var tvungen att brottas med och hantera. Träning blev för mig ett sätt att få ny energi och komma igen.”

”Genom att vara transparent i kommunikationen behöver svåra beslut inte komma som en överraskning. Det kan vara problematiskt att hålla informationen på rätt nivå utan att oroa i onödan, men ändå ge en förståelse för att det är tufft. Att både gasa och bromsa samtidigt är väldigt motsägelsefullt, men nödvändigt och det är en otrolig utmaning i att motivera den personal som är kvar.”

”Mitt råd till andra chefer är att i tuffa tider vara transparent i kommunikationen så långt det går. Ge information ofta, även om det inte finns något nytt att tala om. Visa dig ute bland personalen och fånga upp frågor och oro. Att göra neddragningar handlar ju om att säkra bolaget för dem som blir kvar och det är ju viktigt att komma ihåg. Prata med andra chefer eller med oberoende samtalspartners utanför organisationen om dina utmaningar. Att få visa känslor och ’pysa’ är viktigt även som chef.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden