Hélène Barnekow, vd Microsoft Sverige, intervjuas för podcasten Chef Dilemma av Cissi Elwin.
Hélène Barnekow, vd Microsoft Sverige, intervjuas för podcasten Chef Dilemma av Cissi Elwin.

Microsoft-chefen: ”50-30-20-regeln puttar mig i rätt riktning”

Microsofts vd Hélène Barnekow har en färgkodad regel för att prioritera sin tid rätt. I nya avsnittet av podden Chef Dilemma berättar hon för Cissi Elwin om hur den hjälper henne att bli en bättre förändringschef.

Microsofts svenska huvudkontor har nyligen flyttat, från den oglamorösa förorten Akalla till ett superdesignat kontor med gigantiska glasytor, mitt emot varuhuset NK i centrala Stockholm. Här jobbar en barista, som gör en Microsoft-logga i cappuccinoskummet.

Ingen har fasta platser och lokalerna känns mer som en gigantisk hotell-lounge än ett kontor. Om alla medarbetare skulle komma till jobbet samma dag, så skulle det bli svårt att få plats.

”Microsoft driver rätt hårt att jobb är något man gör, inte en plats man är på”, förklarar Hélène Barnekov, vd för Microsoft i Sverige, när Chef träffar henne i det nya avsnittet av podden Chef Dilemma.

Där pratar hon med Chefs chefredaktör Cissi Elwin om hur det är att jobba som enda svensk och enda kvinna i internationella tech-bolag, om irriterande ledarskapsklyschor och om hur man ska kunna räcka till som chef, när tempot hela tiden skruvas upp.

”Mitt största dilemma just nu är också ett fantastiskt privilegium – att vi är på en jättestark tillväxtmarknad och växer jättesnabbt.”

Men vid sidan av de nya och snabbväxande affärerna finns de redan befintliga affärerna, som också ger stora pengar som inte får tappas.

”Nästan dagligen ställs vi inför avvägningar: ska vi satsa på att göra mer av det befintliga eller satsa på att ställa om till nya affärer?”

Hélène Barnekow

Läs också: Microsoft-vd:n: ”Det går inte att jobba som förr”

De avvägningarna formar jobbvardagen:

”Det handlar om var vi lägger vår tid, vad vi pratar med våra kunder om och var vi gör våra investeringar. Det här är närvarande hos mig exakt hela tiden”, säger Hélène Barnekow.

Att hela tiden springa snabbare och göra mer håller inte.

”Man måste ta ett steg tillbaka emellanåt. Man kan inte springa på allt, då kommer inget fungera och organisationen kommer inte att må bra.”

Fler och fler saker ska också mätas och kontrolleras, både i den tidigare affären och i de nya affärerna. Risken finns att organisationen snärjs in i en rapportstruktur.

”Då behöver du som chef gå in och ta diskussioner med ditt team om var ni ska lägga krutet. Vad tror vi på – och vad vi får offra?”

Att välja bort öppnar för kritik.

”Som ledare på min nivå så finns det alltid någon som tycker att jag skulle göra ett par saker till. Då får man ha guts och ändå plocka bort vissa grejer.”

Som chef behöver du vara ärlig med att förändring kan vara jobbigt.

”Spegla till ditt team: Det känns så här att göra en stor transformation. Alla pratar om det som att det bara är jättespännande, men det är precis så här det känns, med stora förändringar av affärsmodeller och att gå från gamla till nya affärer. Utöver att man redan gör jättemycket tillkommer alla nya saker. Och det gamla försvinner inte, för det gör det inte med detsamma. Det finns ett läge när det känns som att allt bara adderar på”, säger Hélène Barnekow.

I det läget gäller det för chefen att prioritera rätt, inte minst när det kommer till var man som chef själv lägger sin tid.

”Synligheten och närvaron med medarbetare när man går igenom förändringsfaser är ännu viktigare än annars.”

moten-3

Läs också: 10 tips för mer effektiva möten

Hélène Barnekow har försökt att hitta balansen med en 50-30-20-regel.

”Tidigare gjorde jag allt som poppade upp och kändes bråttom. Nu försöker jag ha en tanke bakom hur jag spenderar min tid.”

50 procent ska gå åt till externa möten med kunder och partners.

”I den roll jag har är jag väldigt mycket ansiktet utåt för vårt företag”, förklarar hon.

20 procent av sin tid lägger Hélène Barnekow på det hon kallar governance, på hur organisationen ska styras, och på att utvärdera affärer.

sjukpajobbet

Läs också: Undersökning: Sex av tio går sjuka till jobbet

”30 procent vill jag vara närvarande med medarbetare. Ta spontandiskussioner eller vara med i en kreativ fas när vi ska hitta på nya lösningar för en kund.”

Ärlighet behövs i den där närvaron.

”Folk vill höra dina ord på vad som händer. Inget corporate message, utan hur du tänker kring det själv.”

Som chef kan du få rejäl utväxling av den tid du lägger på medarbetare.

”Man kan märka hur folk blir så lättade bara av ett informellt coachningssamtal, där man ställer lite frågor och berättar vad man själv håller på med. Den tiden tror jag är extremt värdefull.”

Hélène Barnekow berättar i Chef Dilemma om hur hon sedan länge färgkodar sin kalender utifrån 50-30-20-regeln.

”Bestäm dig för hur din tid måste se ut. Det här puttar mig i rätt riktning. Genom att få ihop det externa perspektivet med att vara nära den interna organisationen så kan du bättre förstå vad det är ni försöker göra. Vad ni ska tänka på och var ni behöver skruva. Du känner dig tryggare som chef när du har koll, och mer engagerad och själv med i förändringsresan.”

giftiggg

Läs också: 5 saker som förgiftar stämningen på jobbet

poddpremia%cc%88r
Nytt avsnitt

Chef Dilemma

Hur löser Sveriges toppchefer tuffa dilemman? I senaste avsnittet möter Cissi Elwin Microsofts vd Hélène Barnekow. Finns där poddar finns.

Relaterade artiklar

content-boxen
Chefboken

Skapa en förändring som håller – var agil, flexibel och lyssna

Nu behöver många organisationer förändras och det snabbt. Ett hinder kan vara rester av hierarkiska strukturer som skapades för maskinåldern. Det är kontroll snarare än tillit och mer information än kommunikation. Nu befinner sig många i ett läge där man verkligen behöver tänka nytt – på riktigt.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Anna Nordin (Svensk Handel), Lena Alke (Ica Krokom) och Nicki Eby (Clarion Hotel).
Verksamhetsutveckling

3 kreativa initiativ – mitt i coronakrisen

I kölvattnet av corona-isoleringen är det många företag och organisationer som tvingas gå ner på sparlåga. Men nöden är som bekant uppfinningarnas moder. Chef har pratat med tre chefer som kavlat upp ärmarna och tänker nytt.
trecheferkris
Verksamhetsutveckling

3 chefer med kriserfarenhet: Så hanterar vi utmaningarna

Fastighetskraschen på 90-talet, finanskrisen 2008, startups som går överstyr. Även om coronakriser kan bli den värsta av dem alla finns det värdefulla erfarenheter från förr. Chef frågat tre chefer som tagit sig igenom kriser och konkurser om deras viktigaste lärdomar.
satschefnyny
Verksamhetsutveckling

Sats-chefen: ”Vi jobbar på fler onlinelösningar”

Träningskedjan Sats med 700 000 medlemmar har stängt alla sina anläggningar. Men digitala klasser är gratis. Produktchefen Alexander Brochmann Myers berättar hur han och företaget resonerar.

niclasgerdbo
Verksamhetsutveckling

Årets Innovativa Ledare 2020: Niclas Gerdbo, chef Polisens kontaktcenter Syd

Turkost, magenta och orange är inte färgställningar vi normalt associerar med myndighetskontor. Men det gjorde Niclas Gerdbo. För att vinna priset som Årets Innovativa Ledare 2020 gäller det att våga tänka utanför boxen. ”Jag vill vara med och väcka människors energi och tankar,” säger han.

al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
cb-content-logarithmic
Chefboken

Framtiden med algoritmer

Känner du mest förvirring när du läser braskande rubriker om artificiell intelligens och hur den är på väg att förändra världen? I en hyllad bok riktad särskilt till chefer, "The Algorithmic Leader: How to Be Smart When Machines Are Smarter Than You", reder futuristen Mike Walsh ut hur AI, bortom programmering och teknik, kommer att påverka arbetsliv, ledarskap och kreativitet.