Hélène Barnekow, vd Microsoft Sverige, intervjuas för podcasten Chef Dilemma av Cissi Elwin.
Hélène Barnekow, vd Microsoft Sverige, intervjuas för podcasten Chef Dilemma av Cissi Elwin.

Microsoft-chefen: ”50-30-20-regeln puttar mig i rätt riktning”

Microsofts vd Hélène Barnekow har en färgkodad regel för att prioritera sin tid rätt. I nya avsnittet av podden Chef Dilemma berättar hon för Cissi Elwin om hur den hjälper henne att bli en bättre förändringschef.

Microsofts svenska huvudkontor har nyligen flyttat, från den oglamorösa förorten Akalla till ett superdesignat kontor med gigantiska glasytor, mitt emot varuhuset NK i centrala Stockholm. Här jobbar en barista, som gör en Microsoft-logga i cappuccinoskummet.

Ingen har fasta platser och lokalerna känns mer som en gigantisk hotell-lounge än ett kontor. Om alla medarbetare skulle komma till jobbet samma dag, så skulle det bli svårt att få plats.

”Microsoft driver rätt hårt att jobb är något man gör, inte en plats man är på”, förklarar Hélène Barnekov, vd för Microsoft i Sverige, när Chef träffar henne i det nya avsnittet av podden Chef Dilemma.

Där pratar hon med Chefs chefredaktör Cissi Elwin om hur det är att jobba som enda svensk och enda kvinna i internationella tech-bolag, om irriterande ledarskapsklyschor och om hur man ska kunna räcka till som chef, när tempot hela tiden skruvas upp.

”Mitt största dilemma just nu är också ett fantastiskt privilegium – att vi är på en jättestark tillväxtmarknad och växer jättesnabbt.”

Men vid sidan av de nya och snabbväxande affärerna finns de redan befintliga affärerna, som också ger stora pengar som inte får tappas.

”Nästan dagligen ställs vi inför avvägningar: ska vi satsa på att göra mer av det befintliga eller satsa på att ställa om till nya affärer?”

Hélène Barnekow

Läs också: Microsoft-vd:n: ”Det går inte att jobba som förr”

De avvägningarna formar jobbvardagen:

”Det handlar om var vi lägger vår tid, vad vi pratar med våra kunder om och var vi gör våra investeringar. Det här är närvarande hos mig exakt hela tiden”, säger Hélène Barnekow.

Att hela tiden springa snabbare och göra mer håller inte.

”Man måste ta ett steg tillbaka emellanåt. Man kan inte springa på allt, då kommer inget fungera och organisationen kommer inte att må bra.”

Fler och fler saker ska också mätas och kontrolleras, både i den tidigare affären och i de nya affärerna. Risken finns att organisationen snärjs in i en rapportstruktur.

”Då behöver du som chef gå in och ta diskussioner med ditt team om var ni ska lägga krutet. Vad tror vi på – och vad vi får offra?”

Att välja bort öppnar för kritik.

”Som ledare på min nivå så finns det alltid någon som tycker att jag skulle göra ett par saker till. Då får man ha guts och ändå plocka bort vissa grejer.”

Som chef behöver du vara ärlig med att förändring kan vara jobbigt.

”Spegla till ditt team: Det känns så här att göra en stor transformation. Alla pratar om det som att det bara är jättespännande, men det är precis så här det känns, med stora förändringar av affärsmodeller och att gå från gamla till nya affärer. Utöver att man redan gör jättemycket tillkommer alla nya saker. Och det gamla försvinner inte, för det gör det inte med detsamma. Det finns ett läge när det känns som att allt bara adderar på”, säger Hélène Barnekow.

I det läget gäller det för chefen att prioritera rätt, inte minst när det kommer till var man som chef själv lägger sin tid.

”Synligheten och närvaron med medarbetare när man går igenom förändringsfaser är ännu viktigare än annars.”

moten-3

Läs också: 10 tips för mer effektiva möten

Hélène Barnekow har försökt att hitta balansen med en 50-30-20-regel.

”Tidigare gjorde jag allt som poppade upp och kändes bråttom. Nu försöker jag ha en tanke bakom hur jag spenderar min tid.”

50 procent ska gå åt till externa möten med kunder och partners.

”I den roll jag har är jag väldigt mycket ansiktet utåt för vårt företag”, förklarar hon.

20 procent av sin tid lägger Hélène Barnekow på det hon kallar governance, på hur organisationen ska styras, och på att utvärdera affärer.

sjukpajobbet

Läs också: Undersökning: Sex av tio går sjuka till jobbet

”30 procent vill jag vara närvarande med medarbetare. Ta spontandiskussioner eller vara med i en kreativ fas när vi ska hitta på nya lösningar för en kund.”

Ärlighet behövs i den där närvaron.

”Folk vill höra dina ord på vad som händer. Inget corporate message, utan hur du tänker kring det själv.”

Som chef kan du få rejäl utväxling av den tid du lägger på medarbetare.

”Man kan märka hur folk blir så lättade bara av ett informellt coachningssamtal, där man ställer lite frågor och berättar vad man själv håller på med. Den tiden tror jag är extremt värdefull.”

Hélène Barnekow berättar i Chef Dilemma om hur hon sedan länge färgkodar sin kalender utifrån 50-30-20-regeln.

”Bestäm dig för hur din tid måste se ut. Det här puttar mig i rätt riktning. Genom att få ihop det externa perspektivet med att vara nära den interna organisationen så kan du bättre förstå vad det är ni försöker göra. Vad ni ska tänka på och var ni behöver skruva. Du känner dig tryggare som chef när du har koll, och mer engagerad och själv med i förändringsresan.”

giftiggg

Läs också: 5 saker som förgiftar stämningen på jobbet

poddpremia%cc%88r
Nytt avsnitt

Chef Dilemma

Hur löser Sveriges toppchefer tuffa dilemman? I senaste avsnittet möter Cissi Elwin Microsofts vd Hélène Barnekow. Finns där poddar finns.

Relaterade artiklar

Vd i blå kavaj med två medarbetare
Verksamhetsutveckling

Svenska medarbetare mest personliga med vd:n

Sverige är det av sju länder där störst andel av medarbetarna har personlig kontakt med sin vd, visar en ny studie. Svenska medarbetare är dessutom mer bekväma än andra med att framföra kritik till ledningen.
Karin Agerman pluggar vidare efter sin doktorstitel, med en Executive MBA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

”Jag blir aldrig fullärd”

En doktorstitel räcker inte. Nu pluggar Karin Agerman en Executive MBA också. ”Att lära mig nytt är det som driver mig”, säger hon.

chefvidskrivbord2
Verksamhetsutveckling

Felen som chefer i Sveriges sämsta verksamheter gör

Nöjda kunder, glada medarbetare, fantastiska resultat – hur kan vissa organisationer lyckas så väl? Och vad gör cheferna för Sveriges sämsta verksamheter egentligen för fel? Svaren ges i en ny bok.
cb12-content
Chefboken

Led utifrån värderingar – på riktigt!

Det är med hjälp av starka värderingar vi kan möta framtidens stora utmaningar med bland annat ökad komplexitet, digitalisering och klimatförändringar. Det menar Julia Norinder i sin bok Värderingsbaserat ledarskap Mening, tillit och transformation. I den beskriver hon hur du som ledare kan arbeta både utifrån dina egna värderingar och din organisations. I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson hennes tankar
digital-3
Verksamhetsutveckling

Dålig digital koll bland toppchefer

När 300 toppchefer frågades ut om sin ledningsgrupps kunskaper inom data visste bara hälften vad digitalisering innebär. Det enligt en rapport från Bisnode i samarbete med Kairos Future.

learning1
Verksamhetsutveckling

Kompetensutveckling – därför kräver det modiga chefer

Det finns några gemensamma nämnare som alla chefer borde ta till sig för att underlätta viktig kompetensutveckling. Det säger Lars Kry, vd för Sigma och tidigare utsedd till Årets Chef, med anledning av en rapport om kompetensbristen inom it-yrket.

Hemfrids vd Monica Lindstedt
Annonssamarbete Chef + Hemfrid

Ge dig själv mer vardagsflow 2020

Andan i halsen. Ständigt dåligt samvete. Många chefer har tappat livsbalansen. ”Har du råd, så köp en tjänst och ta hand om dig själv”, råder Hemfrids Monica Lindstedt.
Thomas Jensen, Boston Consulting Group
Verksamhetsutveckling

Ny rapport: Sverige riskerar halka efter när marknaden förändras

I en ny global rapport framkommer att hälften av svenskarna är inställda på att teknikutvecklingen kommer ändra arbetslandskapet kraftigt. Samtidigt tillhör Sverige bottenskiktet när det gäller att lära nytt – vilket kan påverka konkurrenskraften.