Tygla ditt missnöje: Så hanterar du dem du inte tål

Stanford-professorns tips. Du kommer alltid jobba med någon du inte gillar privat. Den här metoden lär dig hantera din ilska – och dina medarbetare eller kolleger som du inte tål.

USA:s president Barack Obama i möte med Vladimir Putin, Rysslands president, 2013. Foto: Pete Souza via Wikimedia Commons.

De här metoderna för att hantera personer du inte tål på jobbet kommer från Daniel Goleman som är forskare och professor på Stanford University och författare till bland annat ‘The Brain and Emotional Intelligence: New Insights.

Så gör du:

  1. Tygla din ilska
    Din reaktion på din fruktade medarbetare kan vara allt från ett lindrigt obehag till direkt fientlighet. Det första steget är att hantera den. Om du finner någon irriterande eller jobbig, försök att tänka mindre på hur personen agerar och mer på hur du själv reagerar. Det är nämligen långt mer produktivt att fokusera på ditt eget beteende, som du ju kan kontrollera.

    Ett effektivt verktyg är att använda någon form av avslappnings­metod varje dag. Oavsett om det handlar om en kort promenad eller en avancerad avslappnings­övning kommer det att höja din förmåga att hantera stress, vilket innebär att den irriterande personen inte blir lika irriterande.
  2. Håll din avsmak för dig själv
    Medan du bearbetar ditt missnöje, undvik frestelsen att gnälla av dig hos andra. Ta till exempel inte någon avsides vid kaffebryggaren för att säga: ‘Det är något hos Jessica som jag inte gillar, känner inte du det också?’ Vi alla har en benägenhet att söka bekräftelse för våra egna åsikter, men vi bör anstränga oss att motstå det.

    Om du känner att du måste tala ut, välj noga ditt stödnätverk. Bäst är oftast att välja människor utanför kontoret.
  3. Se din egen del i problemet
    När du har fått kontroll över dina reaktioner, tänk efter vad det är du inte gillar med personen i fråga. Är det något särskilt som sätter igång dina känslor? Är det bara det att hon är annorlunda än du själv? Påminner han dig om din far? Hade du velat ha hennes jobb? Avund och andra negativa känslor kan få oss att bedöma och behandla andra felaktigt.

    Fokusera på de beteenden som irriterar dig, inte på medarbetarens eller kollegans personliga egenskaper. Detta hjälper dig att skilja på fördomar och äkta motvilja. Börja med hypotesen att personen gör saker som du inte gillar men är en bra person. Genom att bättre förstå vad det är som stör dig kan du också se din roll i det.
  4. Tillbringa mer tid med dem du ogillar
    Ett av de bästa sätten att börja tycka om någon som du inte gillar är att arbeta med ett projekt som kräver samarbete er emellan. Detta kan verka ologiskt, eftersom du förmodligen helst vill lämna rummet skrikande varje gång personen finns där. Men genom att arbeta tillsammans kan du förstå din medarbetare eller kollega bättre – och kanske till och med utveckla lite empati. Du kanske upptäcker att det finns an­ledningar till personens agerande, som stress, hens privatliv, press från omgivningen eller hög arbetsbörda.

    Att tillbringa mer tid med din fiende ger dig också möjlighet att samla på dig även positiva upplevelser.
  5. Ge feedback
    Har du tänkt på att det som stör dig hos en person är något som faktiskt också kan utgöra ett ­hinder för vederbörande själv? Därför är ett gott råd att ge feedback.

    Du ska naturligtvis inte sätta igång och prata om varenda sak som irriterar dig. Fokusera på beteenden som din medarbetare eller kollega har kontroll över och beskriv hur de påverkar er och ert arbete tillsammans.

    Om du noggrant delar med dig av dina observationer kan du kanske hjälpa per­sonen i fråga att utveckla större själv­kännedom och öka sin effektivitet.

    Var dock försiktig. Om du ska ge feedback eller inte beror på hur duktig du är som kommunicerare och hur lyhörd du är som person. Om du känner att personen kan vara öppen och ni kan fokusera på arbets­frågor, gör det men kliv varsamt fram. Om du däremot misstänker att denna person skulle vara hämndlysten, arg eller skulle vända det till en personlig strid – ta inte risken.

    Du själv måste också vara öppen för att ta emot feedback. Om du inte gillar en person på jobbet är risken stor att känslan är ömsesidig.
  6. Välj dina strider
    Du väljer dina strider. Genom att ignorera de irriterande bete­endena neutraliserar du deras inverkan på dig.

1 år med Chef för bara

1695:-

  • Expertråd och stöd i chefsfrågor
  • Djupdykande reportage och personliga intervjuer med chefer från olika branscher.
  • Inspiration och motivation till ditt ledarskap.
  • Chef Premium med smarta digitala verktyg som förenklar ditt chefsjobb.
  • Tips och råd för att ta nästa kliv i karriären.
  • Mallar och avtal ingår
  • Tidningen Chef hem i brevlådan

Skaffa Chef nu

Se alla våra erbjudanden