brev-pressmeddelande-metoder-kommunicera

Nå ut med ditt pressmeddelande: Checklista

Pressmeddelanden kan vara ett effektivt sätt att få medial uppmärksamhet. Innehållet i ditt pressmeddelande måste ha ett nyhetsvärde och sticka ut. Så gör du.

Utgå från två punkter när du skriver ditt pressmeddelande:

1. Vad du har för innehåll, det vill säga vad du vill kommunicera ut.

2. Utformningen av brevet, det vill säga hur du får alla att läsa det.

Det här är ett exempel på hur du kan gå till väga, inspirerat från ledarskapssajten Mindtools. 

Steg 1. Producera innehåll

Nyhetsvärdet
Ditt pressmeddelande ska vara relevant för personer utanför din verksamhet. Vad är det som är speciellt med just din nyhet?

Tips! Föreställ dig att du går in i ett rum där ingen har kunskap om din bransch. Du har fem sekunder på dig att fånga deras uppmärksamhet och meddela något som får alla att bli intresserade.

Enkelhet

Även journalister som inte är experter inom ditt område ska förstå vad du skriver. I praktiken innebär det att du bör förhålla dig till tre regler: 

– använd ett enkelt språk

– skriv korta meningar

– använd inte interna termer bara du eller personer inom din organisation förstår

Bilder

Vilka bilder ”höjer” din text ytterligare en nivå? (Eller videoklipp om ditt pressmeddelande skickas ut till en tidning som publicerar sig på webben).

Steg två: Utforma pressmeddelande

Ett pressmeddelande är vanligtvis skrivet i artikelform med rubrik, ingress och brödtext.

1. Rubrik

Skapa intresse med en slagkraftig rubrik.

Skriv inte: Vi lanserar en ny produkt

Skriv: Fem års forskning- slutresultatet är äntligen här

2. Ingress 

Din ingress ska besvara en eller flera av dessa frågor:

– Vem?

– Vad?

– Var?

– När?

– Varför?

– Hur?

3. Brödtexten

Håll dina pressmeddelanden enkla och koncista.

Skriver du till exempel om en produkt så peka på nyttan produkten. Vad vinner människor på att köpa er produkt?

Om du kan göra om ditt pressmeddelande till en riktig story är oddsen betydligt högre att journalister nappar. Pressmeddelandet ska vara:

– enkelt att läsa

– ha ett tydligt budskap

– avslutas med kontaktuppgifter och gärna det där ”lilla extra”. Erbjud till exempel intervjutider, bifoga foto eller videofilm.

Tips! Skicka inte pressmeddelandet som bifogad fil, klistra istället in det direkt i mejlet – det sparar tid för mottagaren.


Dags att logga in!

Artikeln du vill läsa är låst. Logga in som tidningen Chef-prenumerant (eller bli prenumerant idag!) för att fortsätta läsa.

11 nr av Chef + Chef premium
1695 kr
Exkl. moms
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium