Lex Al Gore: Nå ut med ditt budskap

Hur lyckas man fånga sin publik och nå ut med sitt budskap? Här är före detta vicepresidenten och nobelpristagaren Al Gores metod.

Al Gore. Foto: Tom Raftery via Wikimedia Commons

Den före detta vicepresidenten Al Gore fick Nobels fredspris för att han lyckats få den tunga klimatfrågan att bli ett hett debattämne över hela världen. Här är hans metod:

1. Först en story – sedan själva presentationen
Al Gore berättar en story som effektfullt förstärks med hjälp av hans presentation. Alltför många gör tvärtom: fyller på med bullets och försöker därefter hitta en röd tråd i presentationen. Börja med att bestämma dina övergripande huvudbudskap.

2. Det handlar om publiken – inte om dig
Få föreläsare drar folk enbart på karisma och därför måste de flesta vinna trovärdighet genom budskapet. Får du presentationen att inte handla om dig själv utan om åhörarna, kommer åhörarna att förstå, ta till sig och värdesätta ditt budskap lättare. Al Gore gör detta genom att själv lyfta upp frågor och invändningar, som han sedan svarar på.

3. Många slides – och högre tempo
Få upplever att Al Gore drar igenom 250 slides, med varierande tidsintervall, på mindre än en timme. Är sliden bara tillräckligt informativ och talande räcker ett kort ögonblick. Kan du kombinera ditt slidetempo med dina videoklipp, illustrationer och grafer får du en dynamisk presentation.

4. Snåla med antalet bullets på varje sida

Al Gores slides är sällan ordrika, men ändå innehållsrika. Gore väljer att visualisera orden med videoklipp, illustrationer och diagram. Bygg i stället en historia runt ett diagram, en siffra eller något annat. På så sätt blir presentationen mer lättsmält.

5. Var personlig
Al Gores miljöhängivelse har ett personligt ursprung. Hans syster gick bort i lungncancer och detta kopplar han till sin presentation som på så vis blir personlig och minnesvärd. Du behöver inte anspela på privata känslor. Berätta en historia som stärker ditt budskap – en personlig anekdot eller verklig historia från din egen organisation.

6. Ta plats på scenen – göm dig inte bakom en talarstol
Många presentatörer gömmer sig bakom sin laptop eller bakom ett podium. Ta i stället plats på scenen och låt ditt kroppsspråk förstärka budskapet. Det kräver lite övning att få det att se avslappnat ut, men gör några försök hemma eller på kontoret. Var inte rädd att filma dig själv och ta hjälp av andra.

7. Skippa laserpekaren – använd kroppen och armarna

En del presentatörer använder sig av en laserpekare. Kul detalj, men i praktiken ett problem. Den röda pricken är svår att både hitta och följa. Ofta darrar alla lite när man pekar med laserpekare. Använd i stället dina armar och din blick för att dra uppmärksamhet till vissa saker. Eller gör en extra slide där ett visst utsnitt är uppförstorat.

8. Visa hur slipstenen ska dras
Presentationen är inget talarmanus. Det är inte ovanligt att en presentation mejlas ut av informationsavdelningen till talare som inte förstår tankegången bakom presentationen. Se till att alla som ska dra presentationen får en duvning av någon som kan den ordentligt. Det ger inspiration och självförtroende – och i förlängningen bättre presentationer.

9. Våga göra något oväntat
Al Gore ska visa hur vattennivån utvecklas under 50 år. Plötsligt tar skärmen slut – staplarna får inte plats på skärmen. Då kliver Al Gore upp i en lyftkran och hissar upp sig själv, samtidigt som diagrammet fortsätter att växa utanför skärmen. Även om du inte har en lyftkran, så kan du försöka hitta överraskningsmoment. Men var noga med att de ska stärka ditt budskap och inte vara en tom effekt.

10. Ha en riktigt bra slutkläm
”Ja, det var väl allt då”, slutar många presentationer med. Det sänker hela din presentation. Våga vara lite mer amerikansk och runda av med en riktigt bra slutkläm. Al Gore avslutar sin presentation med orden ”The only thing we are lacking is the will to act – but in America that will is a renewable resource”.

Källa: Pr-byrån Narva

1 år med Chef för bara

1695:-

  • Expertråd och stöd i chefsfrågor
  • Djupdykande reportage och personliga intervjuer med chefer från olika branscher.
  • Inspiration och motivation till ditt ledarskap.
  • Chef Premium med smarta digitala verktyg som förenklar ditt chefsjobb.
  • Tips och råd för att ta nästa kliv i karriären.
  • Mallar och avtal ingår
  • Tidningen Chef hem i brevlådan

Skaffa Chef nu

Se alla våra erbjudanden