Krishantering: 4 tips från upploppen i London
Representationsskandaler, blundrar eller olyckor. Som chef kan du bara veta en sak: Krisen kommer att komma – och du kommer att tvingas hantera den.
Under upploppen i London 2011 fick den brittiske parlamentsledamoten David Lammy en central roll. I ett videoklipp på Harvard Business Reviews hemsida förklarar han hur han lyckades föra sitt team genom tumultet.
1. Lyssna och förstå. Man måste lyssna in och förstå den verklighet man befinner sig i. Att vara förberedd och initierad är en förutsättning för att lyckas hantera kriser på ett bra sätt.
2. Hantera media. Speciella omständigheter kräver ett intensivt kommunikationsarbete. För att medierapporteringen inte ska gå överstyr gäller det att behålla lugnet. Var tydlig och ena organisationen under ett budskap.
3. Stöd drabbade. Under upploppen i London förlorade privatpersoner både sina hem och affärsverksamheter i bränder. Att ge rätt stöd åt rätt personer, och att prioritera vilka som behöver mest hjälp först, är svårt men absolut nödvändigt.
4. Prioritera. I krissituationer måste du agera snabbt. För att lyckas med det gäller det att ha ett kompetent, pålitligt och erfaret team omkring dig. Alla måste veta vad som ska göras och i vilken ordning.
Logga in för att fortsätta läsa!
1 år med Chef för bara
1695:-
- Expertråd och stöd i chefsfrågor
- Djupdykande reportage och personliga intervjuer med chefer från olika branscher.
- Inspiration och motivation till ditt ledarskap.
- Chef Premium med smarta digitala verktyg som förenklar ditt chefsjobb.
- Tips och råd för att ta nästa kliv i karriären.
- Mallar och avtal ingår
- Tidningen Chef hem i brevlådan