»Medarbetaren drev mig till terapi«

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

Vad hände?
»Jag fick personalansvar för en medarbetare som jag varit kollega med innan. När jag tog över fick jag höra att ’ni är så olika, så du kanske kan göra en förändring’.
Det är en åldersskillnad mellan oss, jag är yngre, men jag tror inte att just det hade med konflikten att göra.
Konflikten uppstod nästan med detsamma. Det kom dagligen upp problem som medarbetaren hade orsakat. Hon hade bland annat ansvar för att hantera rehabiliteringsärenden.
Jag fick alltför ofta samtal eller mejl från chefer i andra verksamheter som var missnöjda med hennes jobb. Det handlade om försenade rapporter, mejl som inte hade skickats som utlovat och uppgifter som inte blev utförda.
När hon anlitade konsulter följde hon inte upp deras arbete. När jag tog upp klagomålen fick jag alltid bortförklaringar som svar. Ingenting var hennes fel. Det var svårt att diskutera med henne, vi hamnade alltid i situationer där ord stod mot ord.«

Hur kändes det?

»Under det första året som chef över henne kände jag mig väldigt pressad. Jag visste aldrig vilka klagomål som skulle falla i mitt knä. Jag fick hålla svåra samtal nästan varje dag.
Jag försökte testa alla möjliga sorters tekniker för att få en förändring, men inget fungerade.
Ett tag kände jag mig så stressad att jag fick söka samtalsterapi. Pressen jag upplevde gav nämligen fysiska symptom.«

Hur löstes konflikten?

»Efter ett år kände jag att vår relation inte blev bättre. Att hantera konflikten tog alldeles för mycket energi. Jag tyckte att min arbetsgivare bara fick ut hälften av det jag egentligen kunde prestera.
Jag rådde min chef att lyfta bort medarbetaren från mig, så att hon fick en annan chef. Det gick inte att lösa direkt, utan det tog ytterligare ett år innan hon fick en ny chef.«

Hur är situationen nu?
»Innan kändes mitt jobb övervägande negativt. Nu känns det roligt igen. Jag har mycket att göra, men det är inte alls lika stressande som att ständigt ha en konflikt med en medarbetare. Jag tror att hon fungerar lite bättre med den nya chefen, men problemen är i stort sett de samma fortfarande.«

Vad har du lärt dig?

»Att man ibland måste acceptera att man inte kan lösa en situation. När man har testat alla vägar behöver det inte vara ett misslyckande att ge upp.«


Fotnot: Nina heter egentligen något annat, men det problem hon beskriver är hämtat från verkliga livet.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden