McKinseys 7S-modell

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Modellen uppkallades efter de sju faktorer som McKinsey fann
väsentliga i samband med organisationsutveckling. På svenska blir det närmast:
Strategi, Organisatorisk kompetens, Kultur, Struktur, System, Personal och
Ledarstil.

Det normala vid förändringsarbete ute i företagen är att de olika ”S:en” kom-
mer in i förändringsarbetet i en bestämd ordning. I den första fasen utformas
vanligen företagets strategi. Därefter definieras vad organisationen måste vara
speciellt bra på för att strategin ska kunna genomföras, med andra ord vilken
organisatorisk  kompetens organisationen måste bygga eller anskaffa. Som ett
sista steg bestäms vilka nödvändiga förändringar som måste till inom de övriga
fem S:en för att förändringsarbetet ska bli framgångsrikt.

Medan strategin svarar på frågan hur företaget ska anpassa sig till sin omgiv-
ning och använda sin organisatoriska potential, svarar analysen av den organisa-
toriska kompetensen på frågan hur strategin ska förverkligas.

Det är vanligtvis inte svårt att definiera fem eller kanske tio fundamentala
faktorer som är viktiga. Detta är dock inte tillräckligt då det här är en fråga om
att bygga vinnande kompetenser, vilket ofta ställer sådana krav på organisatio-
nen att högst en till tre kompetenser är möjliga att bygga samtidigt. Dessa är
emellertid länken mellan strategin och den nya eran och definierar samtidigt de
nödvändiga förändringarna som måste till inom de övriga fem ”S:en”: Struktur,
System, Personal, Ledarstil och företagets Kultur.

 Företagets Struktur är kanske det mest välkända begreppet i samband med
organisationsförändringar. Det är på det sätt på vilket affärsområden, divisioner
och enheter är grupperade i förhållande till varandra. Det är också den faktor
som kanske syns mest i organisationen. Otaliga är emellertid de exempel då
ledningsgrupper bara trott sig genomföra organisationsförändringar med hjälp
av förändrad struktur.

Med System menas de rutiner eller processer som finns i företaget och som
involverar många individer i syfte att identifiera viktiga frågor, få saker gjorda
eller fatta beslut. Systemen styr i mycket stor utsträckning vad som sker i de
flesta organisationer och är ett kraftfullt hjälpmedel för ledningen i samband
med organisationsförändringar.

Personalfaktorn (Staff) berör vilka slags människor företaget behöver. Det är
här inte fråga om enskilda individer utan mera om den samlade kunskapen som
människorna i organisationen besitter.

Ledarstilen (Style) är ett av de mera okända verktygen i ledningsgruppens
verktygslåda och kan sägas innefatta två element: personlig stil och symbolhand-
lingar. Ledarstil är alltså inte bara frågan om personlig stil utan vad cheferna i
organisationen gör – hur de använder sina personliga signalsystem.

Med Kultur (Shared values) menar man slutligen ett eller flera ledande teman
i organisationen, saker som alla är medvetna om är viktiga och betydelsefulla för
organisationens överlevnad och framgång. (Avsnittet om 7S-modellen är hämtat
från Dag  Sundström, McKinsey & Company Inc.)

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden