axfoodlouise

Matjätten ökade mångfalden – med hjälp av algoritmer

Från högar av ansökningar i butikerna till centraliserad rekrytering med algo­ritmer. ”Tidseffektivt, GDPR-säkert och bra för mångfalden”, säger Axfoods hr-direktör om metoden.

Tidigare har Axfood arbetat med rekrytering på olika sätt på olika nivåer i företaget.

”I min grupp rekryteras ofta väldigt specifika kompetenser, en jurist eller en kommunikatör. Där har vi haft hjälp av en psykolog som jobbar mycket med talent management”, säger avgående hr-direktör Louise Ring.

Ute i butikerna har det sett annorlunda ut.

”Där kanske chefen med personalansvar rekryterat mycket på vem som söker sig till butiken. En lucka uppstår och så råkar det komma in någon samma dag och söka extrajobb. I en del fall har det lett till att det tar mycket tid och att chefer som kanske inte är så säkra på att sortera på kompetens håller i intervjuerna.”

Genom att jobba med algoritmstyrd rekrytering har man velat vrida om processen.

”Mångfald och jämställdhet har även tidigare varit viktigt i våra rekryteringar, men vi har känt att här finns mer att göra. Tidigare har vi genomfört personlighetstester först efter att någon anställts, nu får vi in det redan i urvalsprocessen.”

2011 införde Axfood en hr-support som sysslar med chefernas frågor om lön, personal och administration. De senaste två åren har även rekryteringsprocessen om–fattats av supporten.

”Tanken är att vi ska kunna hjälpa till att rekrytera mer objektivt, på alla nivåer”, säger Louise Ring.

Detta eftersom forskning visar att blandade arbetsgrupper ger bättre resultat. Viktigt för Axfood är också att spegla samhället och sina kunder.

Hur det fungerar i praktiken? Jo, om en butikschef behöver nyanställa hör hon eller han av sig till supporten som lägger upp en annons och sköter rekryteringen centraliserat. Även arbetssökande som går in i butiken för att söka jobb hänvisas dit. Fokus för supporten ligger på att matcha rätt kompetens mot rollen, med hjälp av validerade psykometriska personlighetstester.

Därefter tolkas resultatet av en algoritm. Alla data som matas in bygger på forskning. När hr-supporten sållat fram ett antal sökande med rätt förmågor skickas deras namn tillbaka till den ansvariga chefen som har sista ordet.

”Tidigare kanske man har tittat mycket på erfarenhet – i dag satsar man mer på förmågor och egenskaper. Men det är alltid chefen som, till syvende och sist, gör sitt val”, säger Louise Ring.

Axfoods Louise Ring tipsar:

1) Börja i roller

Där man har många rekryteringar. Det är ett jobb att sätta rollerna och strukturera. I vårt fall blev det medarbetare i butikerna.

2) Samarbeta

Samarbeta med de som har tester som bygger på forskning.

3) Visa på affärsnyttan

Jobba med information om varför. Visa på affärsnytta med mångfald och jämställdhet.

airoboten

Läs också: 8 sätt att starta upp ditt allra första AI-projekt

Någon anonymisering förekommer inte i processen – där är en möjlig invändning att forskning har visat att personer med utlandsklingande namn visat sig ha sämre möjlighet att bli anställda än Svensson och Lundberg.

Resultaten av algoritmstyrd rekrytering på andra företag varierar. Ett omskrivet exempel är e-handelsjätten Amazon, som använde data från sina mest lyckade anställningar och hamnade i ett läge där algoritmen nästan enbart rekommenderade en typ av medarbetare som redan fanns överrepresenterade på företaget – män med en viss sorts utbildning och bakgrund. Hos Axfood har det tvärtom visat sig att resultatet blir en mindre homogen personal.

”23 procent av vår personal har internationell bakgrund. Vi har också satt ett mål för just chefer, att år 2020 ska 20 procent gälla i den gruppen”, säger Louise Ring.

Andra vinster är en attitydförändring till mångfald och ökad effektivitet då tiden från annons till anställning har kortats.

Än så länge är det inte någon chef som tycker sig ha fått fel personer att välja på.

En annan stor fördel med metoden är också att den är bra på att fånga upp oprövade förmågor. Särskilt i internrekryteringen:

”Man har bra koll på sin del av organisationen, men kanske inte på vilka kompetenser som finns på andra håll.”

robot-8

Läs också: Här är svenska roboten som arbetstränar medarbetare

Relaterade artiklar

Cissi Elwin
Karriär

Cissi Elwin: ”Man måste bygga företag utifrån ett starkt bultande hjärta”

”Flera har varnat för hur svårt det är att slå ihop två bolag. När jag frågar vad det svåra består i säger alla samma sak: Kulturen”, skriver Cissi Elwin i sin nya krönika.
Anna Svedman på SPP hjälper företag undvika dyra missar vid utlandsjobb.
Annonssamarbete Chef + SPP

Se upp med onödiga pensionsmissar vid utlandsjobb

Planerar ditt företetag att expandera globalt? Undvik då onödiga missar och fallgropar för medarbetare som jobbar utomlands. Det är enklare än du tror.
ledarskapet
Teamutveckling

9 punkter för ett gott ledarskap: Så är en bra chef

I 25 år har Chef bevakat ledarskapsfrågor. Här har vi sammanfattat det vi har lärt oss i 9 enkla punkter.
content-boxen
Chefboken

Skapa en förändring som håller – var agil, flexibel och lyssna

Nu behöver många organisationer förändras och det snabbt. Ett hinder kan vara rester av hierarkiska strukturer som skapades för maskinåldern. Det är kontroll snarare än tillit och mer information än kommunikation. Nu befinner sig många i ett läge där man verkligen behöver tänka nytt – på riktigt.
Ledarskapsutveckling sker i vardagen enligt svensk studie.
Teamutveckling

Forskning: Vardagen viktig för din utveckling som ledare

Ledarskapskurser inte är allt, visar en studie. En stor del av ledarskapsutvecklingen sker istället i det vardagliga arbetet.
ungaskador
Arbetsmiljö

Allt fler unga skadar sig på jobbet: ”Allvarligt”

Antalet unga under 25 år som skadar sig på jobbet ökar kraftigt. Det visar nya siffror från Arbetsmiljöverket – som oroas av utvecklingen.
Annonssamarbete Chef + ECIT

Knepet för att växla upp: Frigör tid för chefer

Företag som vill växla upp behöver frigöra tid och kraft för sina chefer. Då är outsourcing ett självklart val. ”Det har gett oss en extra boost”, säger Daniel Hörnqvist, vd på snabbväxande Frank Dandy.
chefentystmote
Kommunikation

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!