kondo

Marie Kondos bästa städråd: Så här ska ditt skrivbord se ut

Hon har gjort succé som städinfluencer på Netflix. Nu delar experten Marie Kondo, 34, med sig av sina bästa råd för hur du optimerar ditt skrivbord.

Marie Kondo har gjort en kometkarriär som expert inom personlig effektivitet. Med miljontals sålda böcker, en egen hemsida och en serie på Netflix har hon tagit världen med storm. Städning har helt enkelt kommit högt upp agendan.

Nu delar hon dessutom med sig av sina bästa råd för hur ett skrivbord på jobbet ska se ut. I en intervju med TV-kanalen CNBC berättar hon om fördelarna med en optimerad arbetsplats.

”Din tidsanvändning kommer bli mycket mer effektiv när ditt kontor är organiserat”, säger Marie Kondo och fortsätter:

”Det bidrar också till att du känner dig bekväm på kontoret, vilket i sin tur påverkar din prestanda och kreativitet”.

distra

Läs också: 3 knep för att inte bli distraherad – på jobbet

Hon har tagit fram en städmetod som kallas för ”KonMari” och går ut på följande:

1) Spara endast det som ger glädje

Om du blickar ut över ditt skrivbord: Vilka prylar ger dig glädje? Det är definitivt inte gamla papper och dokument som inte är relevanta för ditt jobb längre.

2) Skilj på hem och kontor

Vissa saker passar helt enkelt bättre på jobbet (kanske ett foto på din familj eller från en resa) än i hemmet. Fundera vad som ger dig glädje just på den här platsen.

3) Tacka dina saker

Hennes rutin går ut på att du ska tacka dina saker för vad de gjort för dig innan du kan göra dig av med dem. Det ger ett bättre avslut.

Följer du den här rutinen menar Marie Kondo att du yrkesmässigt kan bli bättre på att prioritera. En förmåga som inte minst chefer har stor användning av.

jobbeli

Läs också: Dränkt i jobb? Här är 5 råd för hur du ska agera

Poddtips: Bli bättre på att nyttja din tid!

Vill du lära dig mer om tid och hur du blir mer effektiv? Lyssna på Tidspodden som drivs av Chefs expert Petra Brask och ledarskapsforskaren Lena Lid Falkman. De hjälper att tidsoptimera bättre och bli bättre på stresshantering.

Lyssna på första avsnittet här!

Relaterade artiklar

spara-2
Beslutsfattande

Undersökning: Det här krävs för att behålla duktiga chefer

Möjlighet till kompetensutveckling – det är ett av kraven som arbetsgivaren måste leva upp till om de ska behålla duktiga chefer, visar en Sifo-undersökning.
Carolina Fjellner på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nya sättet – så ökar du engagemanget i ditt team

12 000 svenska chefer använder verktyget &frankly för att öka engagemanget i sina team. ”Det har blivit chefernas digitala ledningsverktyg”, säger vd Caroline Fjellner. Nu lanseras ett ännu enklare och snabbare sätt att komma igång.
produktiv
Personlig effektivitet

5 kända myter om produktivitet – som måste krossas

Här är myterna som är värda att krossa.

pinken
Personlig effektivitet

Daniel Pink: "Gör pappersarbetet – efter lunch”

Genom att välja när på dagen du gör en aktivitet kan du höja såväl din prestation som ditt välbefinnande.
oprahh
Personlig effektivitet

Oprahs 3 frågor för ett perfekt möte

Möten som får en seg start repar sig sällan. Följ istället TV-personligheten Oprah Winfreys strategi för mer effektiva möten.
omgiven
Personlig effektivitet

”Många chefer behöver hjälp”

Efter en het debatt om hans tidigare böcker kommer Thomas Erikson med ännu en bok – nu med den provocerande titeln ”Omgiven av dåliga chefer”. Chef träffade den omtvistade författaren.
aktivitet
Personlig effektivitet

4 punkter: Det här krävs för att få produktiva medarbetare

Vill du ha produktiva medarbetare? Då finns det fyra punkter som är extra effektiva om ni vill testa aktivitetsbaserade kontor, visar en svensk studie.