Vd:n: ”Styr din karriär själv, annars gör någon annan det”

Svenskarnas medievanor är under omställning. Det gillar Lotta Cederbom, vd för Aller Media Sverige. Här är hennes bästa karriärråd.

Karriär
Publicerad
Lotta Cederbom

Svensk Damtidning, Hemmets Veckotidning och Femina är varumärken som föddes i en annan tid, det hörs på blotta namnen.

De är publikationer som i generationer legat på köksborden i vart och vartannat svenskt hem, men tiderna förändras och medievanorna med dem.

”Vi behöver accelerera den digitala utvecklingen, kompetensväxla och skapa nya intäktsområden”, säger Lotta Cederbom, vd för mediehuset Aller Medias svenska verksamhet.

Hon är därmed ytterst ansvarig för ovanstående tidskrifter samt ytterligare ett stort antal titlar på den svenska mediemarknaden. 

De anrika papperstidningarna fortsätter ha betydelse för mediehuset, som med sina 150 år på nacken hör till Europas äldsta.

Samtidigt kretsar verksamheten i allt högre grad kring influencers, poddar, video, liveshopping, pr, strategisk kommunikation, event, marknadsanalys och ”content”, för att bara nämna några av de digitala intäktsområden som Lotta Cederbom varit med och utvecklat under sina snart 14 år på Aller Media, varav de två senaste på vd-stolen.

Karriären i korthet

1996 – Första ”riktiga” jobbet, på heta mediebyrån Mediacom, och starten på en mediekarriär som fortfarande pågår.

1997 – Gruppchef på snabbväxande mediebyrån The Media Edge.

2000 – Befordrad till account director inom samma verksamhet, och ansvarig för ett stort effektiviseringsprogram i samband med ett uppköp. ”En intensiv och lärorik tid, och samtidigt jättetuff.”

2006 – Headhuntad till vd för GP Sydsvenskan Media AB, de båda tidningshusens gemensamma säljbolag i Stockholm. ”Hur får man ihop kulturerna, hur skapar man tillit mellan de båda ägarbolagen? Inte helt lätt!”

2009 – Annonsdirektör, Aller Media Sverige, med digitalisering av annonsaffären som första uppdrag. Senare kommersiell direktör och vice vd i samma koncern.

2021 – Vd, Aller Media Sverige. ”Jag är triggad av att jobba i en bransch som kräver handlingskraft och snabb transformation. Vi har tuffa utmaningar framför oss och det är spännande.”

”När jag började kändes det ganska sårbart, med alla ägg i samma korg. Vi levde gott på prenumerationsintäkterna från print (tryckta tidskrifter, reds anm.), medan intäkterna från digital annonsering låg på noll. Nu är annons­affären till uppåt 80 procent digital. Antalet intäktsområden har vuxit från tre till kanske 50”, säger hon.

Lotta Cederbom kommer från en entreprenörsfamilj. Mamma florist och blomsterhandlare, pappa företagare i byggbranschen.

Från tolvårsåldern ryckte hon in för att knipsa stjälkar och svabba golv i mammans butik, och ägnade sig tidvis även åt bokföringen i pappans byggfirma.

Men några planer på att gå i föräldrarnas yrkesmässiga fotspår fanns överhuvudtaget inte.

Drömmen var att bli basketproffs.

”Jag tränade tre gånger om dagen, började på basketgymnasium i Södertälje och avancerade till spel på elitnivå i SBBK. I 16-årsåldern fick jag chansen att provspela några veckor i USA. Jag med mina 166 cm och 45 kilo fick då möta spelare som var två decimeter längre, och vägde 20 kilo mer. Och insåg på allvar att jag saknade de fysiska förutsättningarna, att jag aldrig skulle kunna leva på min sport. Det gjorde mig ganska deppig …”, säger Lotta Cederbom.

Hon växlade spår och var snart entusiastisk ung medarbetare på en mediebyrå, vilket var ungefär det hetaste som fanns i mitten av 90-talet.

När utbudet i tv och på nätet exploderade, ville uppdragsgivarna ha hjälp med sina så kallade mediestrategier.

””Våra ledare behöver stöd kring regler, lagar, kommunikation och svåra samtal, i mycket högre utsträckning än vad som erbjöds mig på den tiden.”

”Medielandskapet var nytt, det fanns inga manualer. Jag fick lägga ner en väldig massa arbete på att försöka förstå. Jobbade på dagarna, pluggade på nätter och kvällar, och körde så i ganska många år.”

En snabb chefskarriär inom mediebyråbranschen ledde till att Lotta Cederbom headhuntades till vd-posten på GP:s och Sydsvenskans nya gemensamma säljkontor i Stockholm 2006. Två ägare baserade i Göteborg respektive Malmö, två skilda företagskulturer, och inte sällan två olika åsikter om vad som skulle prioriteras och åstadkommas.

Lärorikt, är ordet hon väljer för att beskriva den erfarenheten.

”Framöver är jag försiktig med att gå in i verksamheter där det finns flera ägare”, säger hon.

Lotta Cederbom.

En annan lärdom från åren i den snabbrörliga mediebranschen är att mentorer och stödfunktioner är viktiga när det blåser hårt.

Att stå ensam, och i stort sett utan hr-stöd, i ledningen för ett stort effektiviseringsprogram med omfattande uppsägningar, vilket hände henne i en chefsroll runt millennieskiftet – det gör hon ogärna om.

”Våra ledare behöver stöd kring regler, lagar, kommunikation och svåra samtal, i mycket högre utsträckning än vad som erbjöds mig på den tiden. Det är viktigt att tänka på, inte minst med tanke på återväxten av unga ledare”, säger Lotta Cederbom.

Hon har ofta varit ganska ensam som kvinna i ledningsgrupper och bland vd:ar, trots att branschen är kvinnodominerad. Men det har blivit bättre.

”Pandemin har visat att det är viktigt att ses för att innovera och bygga kultur, men också att det är viktigt med en flexibilitet, vilket kan ge en bättre balans för dem med småbarn och familj. Det tror jag är en förutsättning för att fler kvinnor ska vilja ta ledande positioner”, säger hon.

Sedan många år har Lotta Cederbom också har en rad olika styrelseuppdrag, bland annat som ordförande för byrånätverket Ahead Group.

Vad är det bästa med ditt nuvarande jobb?

”Alla begåvade, passionerade, engagerade medarbetare. Plus lyxen att få jobba med så starka varumärken, som publiken har en relation till och känner igen.”

3 karriärråd från Lotta Cederbom

  1. Bestäm själv. ”Vad tycker du är kul? Vad vill du själv? Styr själv din karriär, annars gör någon annan det. Och det blir inte lika roligt.”
  2. Nätverka. ”Lär dig mer, sök dig till människor som jobbar i den bransch du vill verka i.”
  3. Hitta drivkraften. ”Att söka sig till chefsuppdrag på grund av utsikter till högre lön och tjänstebil tror jag blir fel. Man måste vara äkta mot sig själv, och i det ingår att se ledarskap som något särskilt och en karriär i sig själv.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden