Linda Waxin: ”Hur ser din energikalkyl ut?”

Hur stort ansvar tar du över din egen energikalkyl? Går den ihop? Och om inte, vilka konsekvenser får det för din livsglädje, din hälsa, dina nära relationer, dina medarbetare och era resultat? Det skriver Linda Waxin om i sin första krönika för Chef – och ger dessutom några tips på hur du kan få det att fungera.

Krönikor
Publicerad
Linda Waxin, krönikör på Chef.

Sex månader in i mitt första vd-jobb, med månader kantade av oerhört obehagliga överraskningar och outgrundligt hårt arbete, vände jag mig till min chef, den stadiga tyskan Cornelia. Det var hon som rekryterat mig som 30-åring till turnaroundjobbet. Hon trodde stenhårt på mig men var också en mycket krass kvinna.

Jag sa ”Cornelia, this is just too much, the workload is unbearable and if I keep on doing this I will break into a thousand pieces and there will be no turnaround”.

Hon tittade lugnt på mig och gav mig ett roat men samtidigt lugnande leende och frågade:

”Have you worked less in your previous jobs?”

Hon fortsatte snabbt:

”It’s your personality, honey” och la till den retoriska frågan ”who is the boss here?”. Sedan var den diskussionen över och vi återgick till min turnaroundstrategi.

Ibland är självklarheter förmedlade med extrem tydlighet och tillräcklig värme den bästa medicinen. Denna självklarhet är så lätt att glömma som chef, att en bestämmer även över sin egen energi. För det handlar väldigt sällan om tid eller ansvarsbörda, utan om just energi. Vi som är chefer har blivit det för att vi har en naturlig ansvarskänsla och stor arbetskapacitet.

Hur stort ansvar tar du över din egen energikalkyl? Går den ihop? Och om inte, vilka konsekvenser får det för din livsglädje, din hälsa, dina nära relationer, dina medarbetare och era resultat?

Så här kan du göra: Du öppnar din kalender och tittar på veckan. En energikalkyl går inte att göra över ett år eller en månad. Börja med de röda timmarna, som är allt som tömmer dig på energi. Det spelar ingen roll om det är superkul, jätteviktigt, svintråkigt eller rutinmässigt. Vad som är ett stort energiuttag kan variera över tid.

Låt mig använda mig själv som exempel. Först har jag de självklara röda timmarna som kräver mycket av mig och är tråkigt för mig, som likviditetsplanering eller skattejuridik. Sedan kommer sådant som jag som gör galant men som ändå tömmer mig på energi, som att stå på scen, vara talesperson i media, mingla, besöka mässor eller konferenser. Sedan de riktigt kluriga, de timmar när jag gör det som räknas som mitt rätta element, mitt A-game, som konceptskapande och innovationsworkshops, införsäljning eller förhandling, coachning och att entusiasmera. Alla dessa timmar tar mycket energi för mig.

När du är klar med de röda timmarna börjar du med de gröna timmarna. Dessa handlar om vad som ger dig energi och fyller på tanken. Vet du inte vad det är så testa. Om du gör x i en timme, känner du dig då lugnare och starkare efteråt? Är det lättare att ta beslut eller att ta tag i något svårt eller tungt? I så fall har du haft en återhämtande eller energigivande timme.

För mig är detta ganska klyschiga saker som att vara i naturen, promenera, meditera, yoga, dansa, uppleva konst, skapa utan krav, kravlöst umgänge med de som känner mig bäst och vill mig väl. Men också sådant som ett samtal med en intellektuell eller klok person, inläsning av ny kunskap, vackra miljöer och fritt visionerande.

Kvar är sedan majoriteten av arbetstimmar som är mer eller mindre neutrala. Dessa går också att energikalkylera. Men det är överkurs, så dem låter vi vara för nu.

Och så till slut kommer själva poängen, röda (åtminstone knallröda) och gröna timmar ska jämna ut sig under veckan.

För mig gör det nästan aldrig det. Då lägger jag till gröna och börjar delegera, boka om och ställa in för att minska de röda.

Pröva själv och se. Du kommer att bli en bättre chef om du gör det. Kanske till och med en bättre människa!

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden