Linda Waxin: ”Använd krisen för att syna ditt eget syfte”

”När den invanda världsbilden gungar öppnas en möjlighet för dig att se dig själv klarare”, skriver Linda Waxin i sin nya krönika.

Krönikor
Publicerad
Linda Waxin, krönikör på Chef.

Jag lovade inför min första krönika att mina texter skulle vara jobbiga. Mer gurkmejashot än mandelmjölkssmoothie. Levererar på det genom att påstå att det inte finns en bättre tid än nu i coronatider att syna sitt eget syfte. Jag vågar dessutom påstå att det är både livsviktigt och brådskande.

Har du lyssnat på söndagsintervjun i P1 med Isabella Löwengrip? Hon berättar brännande ärligt om hur det varit att leva som ett varumärke sedan tidiga tonåren, hon berättar om sin glossiga framgång och om sitt snabba smärtfyllda fall. Hon drar paralleller mellan sin krasch och de som dog 27 år gamla efter ett liv i offentligheten sedan unga år. Hon menar att när glappet mellan personan och personen blir för stort så drivs en antingen att dö eller tvingas pånyttfödas i en sannare version av sig själv. Isabella må vara en historieberättare med bombastiska metaforer med om en vill finns en lärdom att dra ur hennes resonemang.

Att glappet mellan kärnan i en person och dess persona kan förgöra det som är mest levande i en människa, snabbt eller långsamt, beroende på hur stort glappet är. Jag menar nämligen att vi alla, kända eller inte, speciellt chefer, har en persona som vi kan gå vilse i.

”We are so accustomed to disguise ourselves to others, that in the end, we become disguised to ourselves.” Rochefoucaulds ord är min skärmsläckare på datorn. En daglig påminnelse till mig själv att se mig själv bortom andras uppfattning om eller förväntningar på mig. Bortom dagens deadlines och månadens mål.

Du är chef, du vet att det inte räcker med finansiella mål för att medarbetarna ska känna att arbetet är meningsfullt. Du vet hur viktigt ett tydligt VARFÖR är för ett bra ledarskap. Ta de insikterna och kunskaperna och applicera dem på dig själv. Omformulera frågan ’varför går vi till jobbet varje morgon?’ till ’varför går jag upp varje morgon?’. Vilken är min raison d’être?

Resan mot att förstå ditt varför börjar i resan mot att förstå vad som får dig att känna dig levande. Ledtrådarna är de ögonblick, stunder eller perioder då du känner dig linjerad med dig själv, meningsfull på djupet. På ett sätt som är ditt alldeles eget, inte omvärldens eller normernas.

Skriv klart meningen: ”Mitt syfte är att …” Fortsätt tills det känns rätt i hela kroppen. Låt det ta veckor om det behövs. Ta hjälp om det behövs. När det väl sitter, kommer det att hjälpa dig att göra linjerade val framåt. Dessa val kommer att gynna det i dig som är mest levande.

Tiden är nu! När det svenska näringslivet, det svenska samhället, ja kanske hela den globala marknadsekonomin och demokratin i sin nuvarande form genomgår en identitetskris triggad av corona, upplever ett glapp mellan idén om sig själv och sitt faktiska själv?

När den invanda världsbilden gungar öppnas en möjlighet för dig att se dig själv klarare.

Vad är då mitt syfte, undrar du kanske? Mitt syfte är att frigöra mod.

Jag hoppas att min krönika kommer att göra just det.

Fakta: Linda Waxin

GÖR: Driver tanke­ smedjan Ownershift och talangmatchningsplatt­formen MazeID.

ÅLDER: 39.

FAMILJ: Tre syskon, mamma, och inte minst sin chosen family.

BOR: Aspudden, Stock­holm.

BAKGRUND: Bestämde sig, efter tio år i pr-­bran­schen, varav de sista som vd för Edelman, för att uppfylla alla sina dröm­mar vilket hittills resulte­rat i en tillfällig pension, ett techbolag, en tanke­ smedja, en kultursajt och en sommarstuga.

KONTAKT: linda@mazeid.com eller @lindawaxin på Instagram.

Bild från min instagram @lindawaxin: Jag har skapat inte mindre än fyra olika arbetsplatser hemma, här den i köket. På skärmen ser ni skärm­släckaren jag nämner i krönikan.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden