»Kunderna kräver att vi tar ansvar«

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Petter Stordalens miljöengagemang är relativt nytt. Han var inte en hängiven Greenpeace-aktivist i tonåren. Uppvaknandet skedde under en semester i sommarstugan för några år sedan.
»Nästan allt vi åt under de tre veckorna kom från utlandet. Tomaterna från Holland, potatisen från Spanien, jordgubbarna från Cypern. Det kändes ohållbart!«

Han kände att han var tvungen att konsumera annorlunda. Och att hans eget företag måste bidra till en hållbar utveckling. Nu lanserar Choice Hotels ekologiska frukostar på alla hotell i Skandinavien, drygt 150 stycken.
»Men att ta samhällsansvar är dyrt. Det kostar oss 34 miljoner att satsa på ekologiska frukostar. Men om våra hotell som tjänar bra med pengar inte gör detta, vem ska då göra det? « , säger Petter Stordalen.

Han tror att det är omöjligt för chefer att stoppa huvudet i sanden när det kommer till CSR-frågor.
»I framtiden har företag inte något val. Kunderna kommer kräva att vi tar ansvar. De kommer inte att välja produkter och tjänster enbart efter pris. Man kommer exempelvis att välja att bo på ett hotell som man vet är miljöcertifierat och har ekologisk mat. «

Petter Stordalens tre CSR-principer:
– Ansvaret ökar i samma takt som intäkterna.
– Vi ska ta ansvar. Ansvar för oss själva och för världen.
– Framtiden är inte vad den var, utan vad vi gör den till.

 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden