1) Välj dina vänner med omsorg
Visst känner du igen rådet? Kanske var det något du fick höra som barn. Men det är minst lika viktigt på jobbet. Det handlar om att bygga upp ett förtroende på sikt, vara tydlig i sin kommunikation och känna till varandras gränser.
2) Var tydlig från början
Du som chef kommer alltid veta mer än din medarbetare. Även saker som direkt kan påverka personen. Var därför helt tydlig med vilken information du kan dela och inte.
3) Välj dina samtalsämnen
Oavsett om du har relation med en medarbetare eller gillar att gå på after work med hela kontoret: Var transparent kring vilken typ av konversation ni har. Till exempel: ”Det här säger jag som kompis” eller ”Jag skulle vilja prata om en grej på jobbet. Är det okej om vi pratar om det?”
Läs också: Stressforskare: Vänlighet på jobbet minskar stress
4) Var transparant inför andra
För att inte andra medarbetare ska känna att du som chef ger din kompis fördelar: Var öppen med er relation! Det är kanske bäst om du inte är med i kompisens lönesamtal eller är den som avgör om den ska få en befordran.
5) Gör ditt jobb som chef
Även om ni har en fin relation: Glöm inte bort din roll när du är på jobbet. Det betyder att du ibland behöver vara direkt och tydlig i din kommunikation, speciellt när det kommer till negativ kritik även om du är rädd att din kompis ska ta illa upp. Var också beredd på att er relation kan förändras över tid. Därför är det extra viktigt att ge utrymme för medarbetaren att utvärdera om den tycker att det fungerar.
Läs också: 5 nycklar för att motivera medarbetare