friends

Kompis på jobbet? Så lyckas du som chef

Här är 5 råd för att lyckas med konststycket: Kompis och chef – på samma gång.

Som chef kan du känna dig ensam. Du måste ge tuffa besked och kan inte alltid vara helt transparent. Ibland måste du helt vänta med informationen till rätt tillfälle. Men vad händer när du utvecklar en vänskapsrelation med en medarbetare? Går det att ha en vän på jobbet där det är en stor skillnad i maktbalansen?

Det har ansedda Harvard Business Review (HBR) undersökt och kommit fram till fem råd för att lyckas med vänskapsrelationen.

1) Välj dina vänner med omsorg

Visst känner du igen rådet? Kanske var det något du fick höra som barn. Men det är minst lika viktigt på jobbet. Det handlar om att bygga upp ett förtroende på sikt, vara tydlig i sin kommunikation och känna till varandras gränser.

2) Var tydlig från början

Du som chef kommer alltid veta mer än din medarbetare. Även saker som direkt kan påverka personen. Var därför helt tydlig med vilken information du kan dela och inte.

3) Välj dina samtalsämnen

Oavsett om du har relation med en medarbetare eller gillar att gå på after work med hela kontoret: Var transparent kring vilken typ av konversation ni har. Till exempel: ”Det här säger jag som kompis” eller ”Jag skulle vilja prata om en grej på jobbet. Är det okej om vi pratar om det?”

Läs också: Stressforskare: Vänlighet på jobbet minskar stress

4) Var transparant inför andra

För att inte andra medarbetare ska känna att du som chef ger din kompis fördelar: Var öppen med er relation! Det är kanske bäst om du inte är med i kompisens lönesamtal eller är den som avgör om den ska få en befordran.

5) Gör ditt jobb som chef

Även om ni har en fin relation: Glöm inte bort din roll när du är på jobbet. Det betyder att du ibland behöver vara direkt och tydlig i din kommunikation, speciellt när det kommer till negativ kritik även om du är rädd att din kompis ska ta illa upp. Var också beredd på att er relation kan förändras över tid. Därför är det extra viktigt att ge utrymme för medarbetaren att utvärdera om den tycker att det fungerar.

Läs också: 5 nycklar för att motivera medarbetare

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

mote-3
Kommunikation

Psykologen: 5 sätt att göra ett gott första intryck

Du har säkert fått rådet: "Gör ett bra första intryck". Men hur lyckas man? Här är 5 huvudregler du kan följa.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
topptalare
Kommunikation

Chefen för TED-talks: Mina 10 favoriter

20 minuter, en talare och ett specialområde. TED-talks har blivit ett populärt fenomen på 2010-talet. Nu plockar chefen bakom plattformen ut sina favoriter i videobanken. 
bilden134
Arbetsmiljö

8 misstag: Därför säger de bästa upp sig

Det är lätt att slarva bort en duktig medarbetare

myter1
02:51 min
Beslutsfattande

5 myter om ledarskap som experten krossar

Video + Text Som chef är du högvilt för de som vill sälja på dig enkla lösningar på komplexa ledarskapsproblem. Men vad är myt och vad är sanning? Chefs ledarskapsexpert Leif E Andersson guidar dig förbi några vanliga fällor och missförstånd. 
kritiken
Kommunikation

5 tips: Så kritiserar du chefen – utan att ni blir ovänner

Vissa problem är värda att föra upp till ytan. Men det finns några saker du måste tänka på när du ska leverera konstruktiv feedback.
Catrin Viksten, Ersta diakoni
03:02
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Nu maxar jag mitt ledarskapslärande"

Video:

Maxa effekten av ditt lärande – genom att kombinera studier med ditt vanliga jobb. ”Det gör Executive MBA-utbildningen jag går väldigt effektfull”, säger Catrin Viksten, chef på Ersta diakoni.

cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden