Johanna Giorgi, hållbarhetsansvarig på Tillväxtverket.

Klimatsmart kickoff – så gör du

För statliga Tillväxtverket är klimatfrågan av central betydelse vid planeringen av kickoffer och andra möten.

”Det handlar om trovärdighet”, säger hållbarhetsansvariga Johanna Giorgi.

Sedan flera år arbetar Tillväxtverket målmedvetet med hållbarhet kring sina seminarier, möten och kickoffer. För att skapa så stor klimatnytta som möjligt har myndigheten tagit fram en checklista för medarbetarna att hålla sig till vid bokningen av lokaler, transporter, mat, dryck, material och annat som hör mötena till.

”Inte minst har vi funderat mycket kring utsläppen från vårt eget resande. Tillväxtverket är en nationell myndighet med regional närvaro på nio olika orter, vilket innebär att möten är av stor betydelse för oss. Men för att vi ska vara trovärdiga i vår vision om hållbar tillväxt, försöker vi så långt det är möjligt arrangera dem på ett klimatsmart sätt”, säger Johanna Giorgi som är hållbarhetsansvarig på myndigheten.

Finns möjligheter att ta sig till möteslokalen med kollektivtrafik? Om inte, kan deltagarna samåka i stället för att ta varsin taxi? Måste folk verkligen flyga, och hur motiveras det i så fall? Det är exempel på frågeställningar som checklistan innehåller. Och inte minst: Finns möjlighet att delta i arrangemanget utan att resa alls?

”Vi har investerat mycket i ny teknik, och håller i allt större utsträckning våra möten virtuellt och via länk. Vi ser också till att filma allt fler av våra seminarier, så att man kan titta på dem i realtid eller i efterhand. Det är inte bara en klimatfråga, utan handlar också om tid. Det är inte alla som kan, eller vill, resa”, säger Johanna Giorgi.

Klimattänk på kickoffen - något svenska chefer inte prioriterar.

Läs också: Klimatet glöms bort när chefen ordnar kickoff

Digitala kickoffer, dit har ni kanske ändå inte kommit?

”Jag var på en i morse! Det handlade visserligen om ett mindre projekt, där vi kände varandra sedan tidigare. Att helt ersätta fysiska möten med den digitala tekniken låter sig nog inte göras, men den funkar väldigt bra för att öka graden av sammanhang vid snabbare avstämningar. Möten är viktiga, men vi ska varken slita för mycket på medarbetarna eller miljön”, säger hon.

4 tips för en klimatsmart kickoff

Planering är A och O för ett lyckat möte – även när det handlar om klimatet. Här är några tips från Tillväxtverket för en mer klimatsmart kickoff.

  • Transporter – deltagarnas resor är oftast den största utsläppsboven kring externa konferenser och kickoffer. Försök resa med tåg eller buss nästa gång. Anpassa start- och sluttider till kollektivtrafiken. Uppmana till sam­åkning.
  • Mat och dryck – vegetarisk mat är bästa klimatalternativet. Värt att tänka på även när det gäller frukostfrallor. Fråga efter ekologisk och rättvisemärkt mat. Undvik vatten på flaska, engångsartiklar och plastmuggar.
  • Gåvor – behövs de verkligen? Undvik ”giveaways” och ”goodiebags” med massproducerade prylar. De belastar miljön och kan sända felaktiga signaler. Undvik snittblommor som skördas på andra sidan jorden och ofta slängs direkt efteråt.
  • Material – ta fram ett blad med lästips i stället för att dela ut tryckta publikationer till samtliga deltagare. Dagsprogram går att mejla ut.
chefdagen-egenannons-3
Chefdagen 14 november

Så blir du en klimatsmart chef

Hur gör chefen när klimatfrågan blivit affärskritisk? Kom och ta del av toppchefernas bästa tips för en lyckad omställning till en mer hållbar verksamhet.

Relaterade artiklar

Bild på demonstrationståg med plakat med texten
Hållbarhet

Storföretagen: Därför strejkar vi

Greta Thunbergs strejkuppmaning har fått enormt genomslag internationellt. Storföretag som Google, Amazon och Ben & Jerry’s har nu på olika sätt meddelat att de kommer att delta i strejken.
Carolina Fjellner på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nya sättet – så ökar du engagemanget i ditt team

12 000 svenska chefer använder verktyget &frankly för att öka engagemanget i sina team. ”Det har blivit chefernas digitala ledningsverktyg”, säger vd Caroline Fjellner. Nu lanseras ett ännu enklare och snabbare sätt att komma igång.
cullberg1
Hållbarhet

Aktivistchefen: ”Medarbetarna måste inte gilla det jag gör”

Johannes Cullberg är vd för matbutikskedjan Paradiset och har bojkottat brasilianska varor sedan i våras. För Chef berättar han hur engagemanget påverkat ledarskapet. ”Lyckas jag inte övertyga andra har jag varit för dålig på att visa vad jag brinner för.”

nudgenudge
Hållbarhet

Därför ska du satsa på klimat-nudging

Nej – dina medarbetare vill inte ha mer förbud på jobbet. Ska du som chef lyckas med klimatarbetet måste du göra det spännande. ”Plocka den lägst hängande frukten först,” säger Maria Soxbo, en av författarna till nya boken ’Gör skillnad – från klimatångest till handlingskraft.’

Klimattänk på kickoffen - något svenska chefer inte prioriterar.
Hållbarhet

Klimatet glöms när chefen ordnar kickoff

En klar majoritet anser att kickoff-aktiviteterna är till nytta i det dagliga arbetet. Men klimatmedvetenheten är svag, visar Chefs undersökning.

Medarbetare på Vattenfalls kickoff på zumba. Mindre bild på Cecilia Zetterström, chef på Vattenfall.
Hållbarhet

"Det är nyttigt att tänja gränser på kickoffen"

Uppslutningen var total när Cecilia Zetterström, chef på Vattenfall, ordnade en fartfylld kickoff.
Scanias vd Henrik Henriksson.
Hållbarhet

Scania stoppar hela verksamheten – för klimatet

Fordonstillverkaren tar hela personalstyrkan ur drift för utbildning i hållbarhet – och uppmanar andra företag att göra detsamma.
son-of-a-man
Hållbarhet

Här är klimatskolan som flygbolaget BRA försökte stoppa

Klimatet har stått i fokus under Almedalsveckan. Men Chefs klimatskola blev för mycket för flygbolaget BRA – som stoppade tidningen. "En skandal", säger Cissi Elwin, chefredaktör och vd. Chef väljer nu att publicera hela klimatskolan på webben.