Sandvik: ”Jämställdhet är bra för affärerna”

Karriär
Text: Calle Fleur
Publicerad

Sedan ett drygt år tillbaka storsatsar verkstadskoncernen Sandvik på mångfalds­arbetet.

Inkludering har blivit ett honnörsord i affärsstrategin för storbolaget med 50 000 anställda och en omsättning på närmare 100 miljarder kronor.

”Vi jobbar väldigt seriöst med mångfaldsfrågan. Vi gör det inte för att vara politiskt korrekta, utan för att vi är övertygade om att det är bra för affärerna”, säger Sandviks personaldirektör Anna Vikström Persson.

I nuläget är Anna Vikström Persson den enda kvinnan i koncernledningen. Men sedan den nytillträdde vd:n Olof Faxander lanserade en ny strategi och omorganisering för drygt ett år sedan har mångfalds­arbetet hamnat i fokus. Sandvik har tillsatt en mångfaldschef som har tagit fram en konkret plan för bland annat jämställdhets­arbete, mångfald och inkludering. Bolagets 200 högsta chefer har utbildats i frågan och tagit fram handlingsplaner för sina respektive områden.

Arbetet har redan gett resultat: På ett år har andelen kvinnliga chefer på toppositioner ökat från 9 procent till 16 i företaget som helhet. Tittar man enbart på verksamheten i Sverige har man kommit ytterligare längre och ligger på drygt 22 procent bland både chefer och medarbetare. Målet är att andelen kvinnliga chefer ska motsvara andelen kvinnliga medarbetare i hela företaget.

”Vi jobbar med det här på alla olika nivåer i hela företaget. Medvetenheten om mångfald och jämställdhet hos chefer och medarbetare utgår mycket från toppen. Vi i högsta ledningen måste gå före i det här arbetet och vara bra förebilder”, säger Anna Vikström Persson.

Sandviks nya ledning arbetar hårt för att få en inkluderande företagskultur. Men personaldirektören poängterar att det inte handlar om fina ord – utan om resultat:

”Jag är över­tygad om att vi måste tänka mångfald i allt vi gör. Vi gör affärer i 130 länder och ser en otrolig tillväxt på flera marknader fram­över. En företagskultur som främjar mångfald av ålder, kön och kulturell bakgrund ökar innovationskraften och gör oss till en mycket bättre arbetsgivare”, säger Anna Vikström Persson.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden