ishtarmoter
FOTO: Oskar Omne

Ishtar Touailat: 8 tips till dig som är ny chef

Hon har blivit utsedd till en av Sveriges 101 supertalanger, en av näringslivets mäktigaste kvinnor och Framtidens kvinnliga ledare. Hyllad är bara förnamnet när det gäller Chefs krönikör Ishtar Touailat – men även hon har en gång varit ny som chef.

Ny på jobbet, ansvar för andra och alldeles för lite tid att genomföra allt man vill är en verklighet som många nya chefer kan känna igen sig i. Ishtar Touailat, idag global AI- och innovationschef och operativ chef på Techbuddy och prisad av många för sitt ledarskap, berättar att hon var livrädd för att misslyckas när hon först blev chef.

”Jag var den sämsta chef du kan tänka dig! Jag var då vd för Studentkompetens, som jag startade som 25-åring för att matcha näringslivet med studenter när de skulle skriva examensarbeten. Jag var livrädd för att misslyckas, så därför lät jag heller ingen annan göra det. Jag ville ha kontroll och detaljstyrde allt och alla. Det fanns ingen tid för kreativa möten eller att ha roligt på jobbet, det kan jag säga. Jag hade inte lärt mig att leda då.”

Vändpunkten kom när hon förstod att hon var så rädd för att andra skulle tycka att hon hade misslyckats att hon inte vågade göra det hon trodde på.

”Jag insåg att det bara var en bild jag hade byggt upp. Jag behövde inte längre vara rädd för att misslyckas. Det fick mig att våga köra på det jag ville göra i stället.”

Sedan dess har hon bland annat grundat Startup Bootcamp, acceleratorn Women in Business, Starta eget-dagen och entreprenörskursen Starta eget. Hon har också varit innovationschef på it-bolaget Tieto med ansvar för företagets AI-inkubator och startat Futuristas, som lär kvinnor, barn och ungdomar i Sverige och Västafrika om it och entreprenörskap.

Här ger Ishtar sina bästa tips till dig som är ny som chef.

1. Lär känna dina medarbetare

”Boka ett möte med alla medarbetare så fort som möjligt för att lära känna dem. Jag brukar berätta om mig själv, vilka värderingar jag har, vilket ledarskap jag bedriver, saker jag kämpat med och vad som driver mig framåt. Men lika viktigt är det att lära känna dina medarbetare och se till att de kan arbeta optimalt. Fråga på vilket sätt de vill ha feedback, vilka värderingar som är viktiga för dem, vad som får dem att känna drivkraft och passion – och vad som får dem att tappa energi på jobbet.”

nya-3

Läs också: 5 fällor nya chefer måste se upp för

2. Sätt tydliga mål

”Jag sätter alltid upp mål med mina medarbetare, så att vi alla vet vad som förväntas. Sedan får de själva bestämma hur de vill nå målen. Som ledare är ditt ansvar att vara en ‘möjliggörare’, det vill säga att möjliggöra för dina medarbetare att nå sin fulla potential. Men kom ihåg uttrycket pass the credit, take the blame. Om mina medarbetare misslyckas är det jag som ledare som är ansvarig, om de lyckas är det de som ska hyllas.”

3. Våga vara sårbar

”Tidigare var det svårt för mig som chef att berätta om mina rädslor och min osäkerhet, men nu är det en av de viktigaste delarna i mitt ledarskap. Att vara en autentisk ledare är att våga visa sin sårbarhet. Mina medarbetare har överseende med mig om jag gör misstag, för de vet att vi alla är människor. I dag säger jag ‘jag har ingen aning om hur vi ska ta oss ur den här krisen, men jag kommer att göra allt jag kan tillsammans med er för att göra det’. Tidigare hade jag sagt ‘jag har en plan’ och känt att jag måste lösa allt själv.”

startkit

Läs också: Här får alla nya chefer ett unikt startkit: ”Enorm styrka”

4. Ha ett värderingsdrivet ledarskap

”Ett värderingsdrivet ledarskap är här för att stanna, och de som bedriver ett sådant kommer att bli framgångsrika som ledare – det är jag helt säker på. Bygger ditt ledarskap på jämställdhet, mångfald och inkludering så kommer välmåendet i din organisation att öka. Då höjs medarbetarnas effektivitet, vilket gör att teamet blir mer konkurrenskraftigt och resultaten ökar. Det märks utåt, och då blir arbetsplatsen attraktiv – vilket i sin tur stärker värderingarna i teamet och organisationen och cirkeln sluts och börjar om.”

5. Utveckla dig själv

”Att leda människor är väldigt svårt, det är viktigt att komma ihåg. Det kräver ständig utveckling. Ta hjälp av dina medarbetare här. Våga fråga hur du kan bli en bättre ledare och be om feedback fast det är läskigt. Du blir en bra ledare i interaktion med andra. Ju mer du utvecklar dig själv, desto bättre blir du.”

nysomchef-5

Läs också: 8 råd alla nya chefer borde få första dagen

6. Kommunicera din vision tydligt och regelbundet

”I dagens samhälle måste vi både leda och driva affärer på nya sätt, och då behöver vi ha förmågan att kommunicera vår vision. Visionen handlar om varför och hur, snarare än vad. Traditionellt kanske man säger ‘vi säljer it-lösningar’, medan vi i dag säger ‘vi säljer it-lösningar eftersom vi vill att alla i vårt samhälle ska ha rätten till en bra sjukvård’ till exempel. Har vi alltid med visionen i vårt ‘vad’ så engagerar vi också våra medarbetare, och alla uppgifter – från det minsta till det stora – har ett mål och en mening.”

7. Sätt gränser

”Sätt regler och gränser som möjliggör återhämtning och vila. Hos oss sms:ar eller mejlar vi inte varandra på kvällarna om det inte är akut. Det skapar stress hos människor att alltid behöva vara tillgängliga, och det är lika viktigt för mig själv som för mina medarbetare att inte skapa onödiga stresspåslag.”

8. Var en förebild

”Kom ihåg: Bra ledare blir inte bra ledare på grund av den makt eller inflytande de har, utan på grund av den förmåga de har att använda sitt inflytande för att lyfta andra. Fråga dig själv vilken ledare du skulle velat ha när du var ny som chef. Och var den ledaren. Många gånger vet man hur man vill vara, men så dras man in i förväntningar och krav och glömmer bort vad som egentligen är viktigt. Kom ihåg att vara den ledare som du är tänkt vara.”

ishtar-2

Läs också: Ishtar Touailats resa – mot alla odds

nysomchefdagen_visitkort2jpg
11 feb & 5 maj

Utbildningen nya chefer inte får missa

Ska du eller någon hos er bli chef? Ny som chef-dagen bjuder på mängder av kunskap inom de viktigaste områdena för den som är ny i sin ledarroll: ✓ Arbetsrätt  ✓ Svåra medarbetarsamtal ✓ Personlig effektivitet ✓ Att bygga vinnande team ✓... Nu även i Göteborg. Missa inte det!

Relaterade artiklar

Person som ser glad ut efter att ha fått feedback digitalt
Karriär

Så ger du feedback – som boostar karriär och prestation

Feedback boostar karriär och prestation – både för den som ger och tar emot. Men vilken typ av feedback fungerar bäst? Hjärnforskaren Alva Appelgren har undersökt sambandet.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
distansarbete
Arbetsmiljö

Distansarbetet har ökat – med 400 procent

Under coronakrisen har distansarbetet ökat med mer än 400 procent i yrkesgruppen som har förutsättningar att jobba hemifrån, visar en ny undersökning. 39 procent av de som jobbar hemma är mer nöjda med sin arbetssituation än tidigare – men en majoritet saknar fikastunderna.
Kommer olika yrkens status förändras i och med coronakrisen?
Karriär

Så påverkar corona vår syn på yrkens status

Kraftigt ökad synlighet i media, balkongapplåder och snabbspår som utbildar hundratals frivilliga. Men betyder det att yrken i coronakrisens frontlinje kommer att få höjd status på sikt?
Pilot och doktor är två av de yrken som anses ha högst status
Karriär

Här är de 10 yrkena med högst status

Yrken med hög status sammanfaller ofta med lönenivån – men inte alltid. Här är de yrken som har högst status, enligt en ny undersökning.
kristins-webb-1280x720
Karriär

Uppsagd? 7 tips på hur du går vidare

Konkurser, varsel och uppsägningar — coronakrisen har fått stora delar av näringslivet att tvärnita. Arbetsförmedlingen rapporterar att man aldrig tidigare sett så höga varseltal. 
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Collage: Ikea, Volvo cars och Volvo groups är topp tre i Sveriges bästa arbetsplatser
Karriär

De är Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2020

Ikea, Volvo och SVT är företagen svenskarna helst vill jobba på just nu, visar en ny undersökning. Men flera av de andra företagen är nya på topp-10-listan.