Insourcing

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Ofta handlar det om att ta över produktion från stora högintegrerade
organisationer och skapa skalfördelar för en viss affär. Insourcing utgör alltså en
affärsutvecklingsmöjlighet som vinner ökad användning i och med rationalise-
ringen av traditionella värdekedjor och elimineringen av mångsyssleri. Nedan är
några verklighetsinspirerade exempel på företeelsen:

1. Teknikkonsultföretag misstänker att ett stort antal företag, offentliga organ samt
andra organisationer bedriver projektering. En analys ger vid handen att ett
förvånansvärt stort antal sådana företag finns som har en handfull ingenjörer
anställda som med halvmodern teknik bedriver projektering. Teknikkonsultfö-
retaget utformar då ett erbjudande som innebär övertagande av personal med
längre partneravtal som gagnar båda parter. Såväl produktivitet som kundvärde
ökar!

2. Ett större utbildningsföretag med traditionell arbetsmarknadsutbildning som
grund önskar säkra sin fortlevnad och expansion genom att nyttja kunnandet
inom företagsutbildningen. Man kartlägger ett antal företags utbildningsbehov
och utformar ett insourcingkoncept som innebär att man övertar ett antal bas-
utbildningar som kan produceras till lägre kostnader och högre kundvärde.

3. Ett bankanknutet finansbolag upptäckte via analys av erfarenhetskurvan att
styckekostnaden för hantering av leasingkontrakt sjönk vid ökad volym. Man
utformade då ett insourcingförslag som innebar att säljare av kapitalvaror själva
slapp hantera sina leasingkontrakt som i stället kunde produceras till lägre
kostnader av finansbolaget.

4. Ett stålverk utgör en formidabel konsument av energi. En stor energileve-
rantör föreslog stålverket övertagande av hela energiförsörjningen inklusive
underhåll och drift av ställverk, övertagande av förråd etc. El-leverantören
kunde absorbera viss andel personal och stålverket slapp en verksamhet som
tog mycket managementtid men inte tillhörde kärnan.

Denna konstruktiva spegelbild av outsourcing är något som många företag inom
business-to-business med fördel kan reflektera över. Kunskap om faktorerna i
outsourcing utgör därmed ofta en ovärderlig grund för att kunna utforma sitt
erbjudande så attraktivt som möjligt. Dessutom behöver den tilltänkta affärs-
partnern ofta medvetandegöras om sådana faktorer som de själva inte har tänkt
på – något som denna konceptbeskrivning behandlar.

Några väsentliga aktiviteter i samband med insourcing/outsourcing:

• Förstå alla aspekter på problematiken är fundamentalt för att kunna ge förtro-
ende för att det förslag man lägger verkligen är genomtänkt.

• Skingra människors oro är ofta centralt då alla förändringar av detta slag kan
väcka ångest och osäkerhet hos medarbetarna (se även begreppet Förändrings-
ledning).

• Säkra kvalitet och leveranssäkerhet är fundamentalt för att partnern ska känna
sig trygg och veta hur exempelvis kvalitetskontroll eller reklamationshante-
ring äger rum.

• Säkra ett långt avtal är affärsmässigt förutseende för att nå kontinuitet i affä-
ren.

• Kundens effektivisering är väsentlig såväl när det gäller kostnadsnivå som kvali-
tet. Tänk igenom hur eventuella rationaliseringar ska komma kunden tillgodo
liksom kvalitetshöjningar.

• Psykologin för partnern och anställda innebär att de anställda går från att vara
en trivial del i en annan affär till att bli en fundamental del i en kärnaffär sam-
tidigt som partnerns ledningskraft riktas mot rätt saker – dvs. kärnaffären.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden