natalieturner
Natalie Turner

Innovationsgurun: Så lyckas du – med de 6 i:na

Även de bästa idéer kan gå vilse – det gäller alla organisationer. Så hur får man innovation att bli en del av företagets dna? Innovationsgurun Natalie Turners svar är metoden The 6 I’s, som hittas i hennes bok med samma titel. ”Man måste alltid börja med syftet,” säger hon.

Natalie Turner är en internationellt erkänd föreläsare om innovation, entreprenörskap och ledarskap. Nyligen var hon hos Kantar Sifo för att introducera och utbilda deras medarbetare och kunder i innovativt tänkande – och förverkligande.

”Att ha en massa idéer är ganska enkelt. Det svåra är hur du får idéerna att fungera och behålla sitt nyhetsvärde så att man inte faller tillbaka till ’business as usual’, säger Natalie Turner när Chef träffar henne.

Turners metod beskriver sex faser i innovationsprocessen samt vilka olika personlighetstyper som krävs för att de ska förverkligas. Hon menar att innovation inte är resultatet av brainstorming, ett fyrverkeri av sprudlande idéer eller en glödlampa som tänds vid ett givet ögonblick. Det är att förväxla innovation med kreativitet. Innovation är istället en betydligt längre process där det handlar om att ta hand om stjärnstoffet, genomlysa det, utveckla olika lösningar, klargöra behovet av det, förverkliga och förädla det.

friar

Läs också: ”Nya friåret” – så påverkas du som chef

De sex i:na i modellen är:

Identifiera de möjligheter som finns genom att undersöka såväl trender som konsumentbehov. Använd din nyfikenhet.

Ignite. Tänd den gnista som leder till att ni utvecklar nya lösningar. Använd din kreativitet.

Investigate. Undersök och utveckla olika förslag, prototyper och tester. Använd kritiskt tänkande.

Invest. Skapa nya affärsmodeller och investeringsplaner. Använd ditt mod.

Implement. Ge idén liv, skapa värde, se till att det blir verklighet. Var trogen din idé. Var uthållig.

Improve. Se till att optimera och förädla idén, gör den skalbar och se hur den kan ge fler affärsmöjligheter. Var smart och strategisk.

Alla dessa sex steg tar avstamp i företagets övergripande syfte och mening. Och det är där man måste börja enligt innovationsgurun Natalie Turner.

dromjobben

Läs också: Topplista: Här är svenskarnas drömjobb

”Ett företag måste förstå vad innovation betyder för dem i alla dess delar. Från hur vi hanterar disruption till hur man utvecklar nya processer på ekonomiavdelningen. Först då kan medarbetarna förstå hur de kan bidra med idéer. Därför måste man alltid börja med syfte. Jag pratar alltid ’purpose driven innovation”, säger Natalie Turner.

De sex i:na kan också ses som en beskrivning över vilka kompetenser och egenskaper som krävs på företaget för att idéerna inte ska tappa kraft eller komma bort på vägen. Hon har tagit fram ett antal frågor som ger svar på vilken av de sex typerna av innovatör man är.

”Det är inte ett psykologiskt personlighetstest som Myers Briggs eller liknande. Utan du får en profil utifrån hur du upplever dig själv i din roll. Vad du mäter är din medvetenhet om din egen förmåga, ett sorts självförtroendetest.”

mobilnotiser2

Läs också: Forskning: Så kan pushnotiser ändra ditt minne

Hon rekommenderar inte att man rekryterar efter de olika typerna men däremot att man kan ta det i beaktande när man sätter samman olika team internt.

”Jag lägger lika stor vikt vid de sex faktorerna. De första tre, identifiera, entusiasmera och undersök har en mer öppen, kreativ och nyfiken karaktär medan undersöka är ett mer kritiskt förhållningssätt; kommer det att fungera och hur ska jag göra för att få det att fungera. De tre sista handlar om att tänka igenom och behovspröva.

Det krävs både kreativitet och disciplin för att få nya idéer att fungera.

”Det är den stora utmaningen. Varje kreativ idé kräver mängder av disciplin. Samtidigt som du behöver fantisera fritt behöver du stoppa flödet och se hur en ytlig ide kan bindas ner till något som har ordning och struktur.”

Fyra personer i möte

Läs också: 5 steg: Så skapar du ett supereffektivt möte

Natalie Turner pratar om att innovation sker på tre olika horisonter. Den första är här just nu, det dagliga arbetet. Den andra är de nya saker som ditt företag ännu inte har implementerat men som inte är nya för andra företag gör det redan. Det är innovativt för dig och ditt företag men inte i det större sammanhanget. Den tredje horisonten är digital, där saker totalt förändras och är disruptiva.

”Den dagliga verksamheten kommer alltid att fokusera på det som ligger framför deras ögon precis just nu. Men horisont två och tre sker oavsett om du är där eller inte. Så det trixiga är att samtidigt som du måste fokusera på det som ger ROI just nu måste du tänka på hur ditt företag ska fortsätta vara relevant och vad som kommer att fullständigt förändras. Därför är diskussionen så viktig.”

Det för Natalie Turner in på sin huvudtes. Att det inte bara är verksamheten som behöver innoveras utan framför allt sättet som vi leder företagen på.

laranytt2

Läs också: 5 toppchefer: Så lär vi oss nya saker

”Den främsta barriären för innovation idag är ledarskapet. Det handlar om hur vi leder våra medarbetare, hur vi rekryterar, hur vi bygger struktur, hur vi skapar en miljö där idéer tillåts blomstra. För vi kan anställa de mest kreativa personer och sedan döda all kreativitet i vår företagskultur. Det är en utmaning att tillåta olika sorters tänkande, att samskapa och ha en struktur för hur idéerna kanaliseras, behåller sitt nyhetsvärde och gör ett avtryck i världen eller i organisationen.”

Hon fortsätter:

”Vi har utformat vårt ledarskap för en helt annan tid, och vi fortsätter att använda dessa gamla strukturer i en tid som är under stor förändring. Vi börjar se nya sätt att arbeta på, vissa företag är snabbare på att omfamna de nya tiderna. Men det krävs många skiften och förändringar för att experimentera oss fram till hur vi kan lyfta nivån på vårt ledarskap.”

Bild på demonstrationståg med plakat med texten

Läs också: Storföretagen: Därför strejkar vi

Lateralt tänkande gör dig kreativ

Det finns några enkla trick för att stimulera hjärnan och bli mer kreativ. Vi behöver riva de väggar vi så lätt fastnar inom och få neuronerna att koppla på nytt sätt, säger Natalie Turner.

”Föreställ dig att du inte är ditt företag, att du inte har givna förutsättningar och ramar som budget, lokaler, historia. Vad skulle du göra då? Om du är en start up inom den bransch du verkar, hur skulle ni då lösa det behov du ser? Om du hade obegränsat med pengar? Om du var Google med tillgång till alla deras resurser, varumärke, teknik. Den sortens frågor kickar igång kreativiteten. Utsätt er också för nya miljöer, nya upplevelser och nya grupper av människor. Och se till att komma ut och prata med era kunder.

vanligtpajobbet

Läs också: 5 steg för att landa drömjobbet

Relaterade artiklar

content-boxen
Chefboken

Skapa en förändring som håller – var agil, flexibel och lyssna

Nu behöver många organisationer förändras och det snabbt. Ett hinder kan vara rester av hierarkiska strukturer som skapades för maskinåldern. Det är kontroll snarare än tillit och mer information än kommunikation. Nu befinner sig många i ett läge där man verkligen behöver tänka nytt – på riktigt.
Kavla upp ärmarna. Här är trenderna som chefer och arbetsgivare behöver hantera framöver, enligt hr-experterna på Simployer.
Annonssamarbete Chef + Simployer

5 stora skiften för chefer – förbered dig så här

Pandemin har förändrat våra arbetsplatser och rivstartat allt från ny lagstiftning till digitalisering. Nu måste chefer och arbetsgivare hänga med i allt det nya.  Hr-experterna på Simployer framtidsspanar – och ger dig möjlighet att ligga steget före.
Anna Nordin (Svensk Handel), Lena Alke (Ica Krokom) och Nicki Eby (Clarion Hotel).
Verksamhetsutveckling

3 kreativa initiativ – mitt i coronakrisen

I kölvattnet av corona-isoleringen är det många företag och organisationer som tvingas gå ner på sparlåga. Men nöden är som bekant uppfinningarnas moder. Chef har pratat med tre chefer som kavlat upp ärmarna och tänker nytt.
trecheferkris
Verksamhetsutveckling

3 chefer med kriserfarenhet: Så hanterar vi utmaningarna

Fastighetskraschen på 90-talet, finanskrisen 2008, startups som går överstyr. Även om coronakriser kan bli den värsta av dem alla finns det värdefulla erfarenheter från förr. Chef frågat tre chefer som tagit sig igenom kriser och konkurser om deras viktigaste lärdomar.
satschefnyny
Verksamhetsutveckling

Sats-chefen: ”Vi jobbar på fler onlinelösningar”

Träningskedjan Sats med 700 000 medlemmar har stängt alla sina anläggningar. Men digitala klasser är gratis. Produktchefen Alexander Brochmann Myers berättar hur han och företaget resonerar.

niclasgerdbo
Verksamhetsutveckling

Årets Innovativa Ledare 2020: Niclas Gerdbo, chef Polisens kontaktcenter Syd

Turkost, magenta och orange är inte färgställningar vi normalt associerar med myndighetskontor. Men det gjorde Niclas Gerdbo. För att vinna priset som Årets Innovativa Ledare 2020 gäller det att våga tänka utanför boxen. ”Jag vill vara med och väcka människors energi och tankar,” säger han.

Mathias Törnblom på Dustin har checklistan för bättre flyt på den digitala arbetsplatsen.
Annonssamarbete Chef + Dustin

Checklista för flow på din digitala arbetsplats

Kontor står tomma, samtidigt som flitens lampa lyser hos alla hemmajobbare. Den digitala arbetsplatsen, där vi jobbar tillsammans online, är här för att stanna. Med öppen-dörr-möten och annat nytänk kan chefer förbättra den nya arbetsvardagen.
cb-content-logarithmic
Chefboken

Framtiden med algoritmer

Känner du mest förvirring när du läser braskande rubriker om artificiell intelligens och hur den är på väg att förändra världen? I en hyllad bok riktad särskilt till chefer, "The Algorithmic Leader: How to Be Smart When Machines Are Smarter Than You", reder futuristen Mike Walsh ut hur AI, bortom programmering och teknik, kommer att påverka arbetsliv, ledarskap och kreativitet.