”Jag blev sporrad av att de inte trodde på mig”
Det startade som en sidoverksamhet i en tvåa i Umeå för exakt sex år sedan. I dag omsätter Ida Backlunds företag Rapunzel of Sweden 80 miljoner och säljer löshår till 36 länder. Men vägen dit har inte varit en saga.
När då 22-åriga Ida Backlund sätter sig framför den kvinnliga bankanställda på det lokala kontoret i Umeå våren 2007 är hon övertygad. Hon har satt fingret på en trend. Allt fler kvinnor vill ändra sin frisyr med hjälp av löshår, men de produkter som finns håller inte måttet. Ida Backlund vet av egen erfarenhet. Hon har använt löshår sedan hon var 13 år och provat alla märken. De flesta sajterna som hon har beställt från fungerar dåligt och kan inte ge någon personlig service. Dessutom är håret av dålig kvalitet. Det lossnar och känns oäkta. Ida Backlund känner att hon kan göra det mycket bättre.
Men kvinnan på andra sidan skrivbordet säger blankt nej till att låna ut de 100 000 som krävs för att starta ett aktiebolag.
Löshår på nätet?
Det kommer aldrig att fungera, menar kvinnan.
”Det var verkligen så taskigt sagt. Jag grät i två dagar på grund av det. Först var jag ledsen, men sedan blev jag väldigt sporrad. Jag kände att jag ville visa henne. I efterhand tror jag att det som hände var väldigt bra”, säger Ida Backlund som sitter mitt emot mig vid ett konferensbord i Rapunzels kontor på 1 500 kvadratmeter i utkanten av Umeå.
Från sitt rum kan hon blicka ut över Umeälven genom ett panoramafönster. På hela golvet står blomsterkvastar efter invigningen av huvudkontoret, eller Rapunzel headquarters som Ida Backlund kallar det, för några dagar sedan. Ida Backlund visar runt i sitt universum, som går helt i vitt och har stora fönster mot vattnet. Till och med lagerlokalen har älvutsikt. Intill hennes rum finns en stor toalett med en två meter bred spegel och bra belysning. Toaletten är specialbyggd för att personalen ska kunna fixa sig inför möten och fotningar. Att må bra, och ha balans i sin vardag är något som hon värdesätter högt.
Men så var det inte för sex år sedan. Då hade Ida Backlund två olika jobb och arbetade totalt 150 procent, dels som campingreceptionist, dels som kontaktperson inom vården. Vid sidan om drev hon Rapunzel of Sweden som enskild firma. Hennes och dåvarande sambon Stefan Löfgrens hyrestvåa fylldes av löshår från golv till tak.
Trots bankens nej kände Ida Backlund att hon hade ett vinnande koncept.
”Jag visste att mitt företag kunde bli den perfekta leverantören som jag själv alltid velat ha.”
Frågan var bara hur hon skulle få den lilla hobbyverksamheten att växa till ett etablerat företag? Efter långa samtal med sina föräldrar och sambon Stefan Löfgren hittade de en annan lösning. Hennes sambo ville satsa en del av sitt sparkapital i utbyte mot delägarskap. Det blev startskottet.
Affärerna tog snabbt fart. Redan första året omsatte de 4,3 miljoner. Målet var att omsätta 20 miljoner efter fem år. Ida Backlund och hennes sambo arbetade dygnet runt. Hon åt de flesta måltider vid datorn. På två år gick hon upp cirka 30 kilo, på grund av att hon inte hann med att träna.
”Jag glömde bort mig själv. Man säger att man behöver 10 000 timmar för att lyckas med något, må det vara företagande eller idrott, och jag lade verkligen in de timmarna i företaget. I början handlade allt om Rapunzel.”
Cirka ett halvår efter att företaget startades kunde hon säga upp sig från sina andra jobb. Men arbetsbelastningen var enorm. På hösten 2008 var hon färdig att kollapsa på grund av den snabba expansionen. Då kom förändringen.
”Jag hade börjat gå upp i vikt, och var trött och utarbetad när min vän Linnea en dag beklagade sig över att hon var så trött på sitt jobb i vården. Jag föreslog att hon kunde jobba hos mig. Hennes första fråga var ’kommer du ha råd att betala min lön? Och jag svarade ’ja, ett tag i alla fall.”
Vännen fick packa ordrar och svara på mejl. I dag har hon avancerat till pr-ansvarig på Rapunzel.
”Det var jätteskönt att få min första anställda. Det var ett stort steg att släppa lite på ansvaret. Men när jag hade gjort det, var det plötsligt lättare att släppa. Efter ytterligare några månader anställde vi en person till. Då kunde jag sköta utvecklingen av företaget. Att sitta och kontera fakturor kunde andra göra mycket bättre än jag.”
När Ida Backlund ska förklara hur företaget kunnat växa från två anställda 2008, till 43 anställda i dag har hon inget konkret svar.
”Det finns bara en Rapunzel. Vi har en tydlig vision och alla som jobbar här brinner verkligen för det vi gör.”
Men när vi går runt på huvudkontoret ser man hennes hand i allt. Man anar att det finns en tydlig strategisk plan.
På lagret är hyllorna sprejlackerade vita i stället för de traditionella blå eller oranga färgen man hittar på de flesta lager.
”Jag ville att vårt huvudkontor skulle ha en enhetlig färg och att det ska vara en vacker miljö att arbeta i för alla, oavsett om man sitter på kontoret eller arbetar på lagret.”
Rapunzel har skapat ett eget it-system med touchskärmar för att snabba upp orderhanteringen.
Företaget säljer just nu löshår till kunder i 36 olika länder, men den siffran ökar snabbt. I kundtjänsten finns sju medarbetare som vissa flyttat från andra länder till Umeå för att kunna ge personlig service på rätt språk. Det är ett strategiskt beslut att alla medarbetare ska sitta på huvudkontoret tillsammans med andra, i stället för ensamma i sitt hemland.
”Resultatet blir bättre så”, säger Ida Backlund.
Att ta över löshårsmarknaden, ett land i taget, är Ida Backlunds strategi. Det senaste året har de framför allt satsat på att expandera i Ryssland.
”Vi provskickade ett lass med tio olika paket till tio olika adresser. Det tog två veckor för vissa innan de kom fram. Tre eller fyra paket försvann helt. Så där backar vi tillbaka litegrann. Det är nog inget land vi kommer ge oss in i just nu.”
Men det bakslaget är ett undantag i Rapunzels historia.
De svåraste utmaningar som Ida Backlund har ställts inför har varit av det privata slaget.
”Det var det bästa som har hänt i mitt liv är att jag fick min dotter Milla, men det var också en stor prövning. Innan min dotter kom kunde jag jobba dygnet runt. Nu fanns det ju en till människa att ta hand om och som jag verkligen ville vara med. Hon var mitt samvete.”
Utmaningen i företaget är, och kommer alltid att vara, balansen mellan privatliv och företagsliv. Att inte skena iväg åt något håll, att hålla balansen och att jag själv ska må bra.”
Ida Backlund var föräldraledig i ett halvår. Sedan började det klia i entreprenörsfingrarna. Det första hon gjorde efter föräldraledigheten var att starta upp en salong i Stockholm.
”Jag var tvungen att göra någonting. Jag är inte en hemmafru-typ. Många älskar ju det här livet med att ha många barn och vara hemma och städa, men jag fick ju nästan lite panik. Jag älskar verkligen mitt barn. Men det var skönt att komma tillbaka och göra något annat.”
Kombinationen att jobba ihop, att ha ett barn ihop, och äga ett företag ihop var för tuff för Ida Backlund och hennes sambo. För ett år sedan separerade de.
”På ytan kanske det ser ut som att allt har gått bra för mig. Men det är mycket som har gått för jävligt dåligt. Till exempel är ju jag och Stefan inte tillsammans längre. En sådan grej är väldigt tuff. Många kan gratulera mig och tro att jag bara fick det i mina händer, att jag bara vann det på lotto. Men skillnaden mellan att vinna på lotto är att jag ju har kämpa för det här med blod svett och tårar. Jag har kämpat och offrat mycket för att komma hit.”
I företaget har det gett resultat. Bara i år har försäljningen ökat med ytterligare trettio procent. När framtiden kommer på tal har hon en tydlig plan.
”Först och främst ska vi ta över löshårsmarknaden i alla EU-länder. Vi ska också öppna nya salonger i Malmö, Helsingfors och Oslo nästa år. Sedan följer USA. Det tror jag är tre år bort. Jag har en plan. Jag har en plan för allt.”
Hon erkänner att det är lätt att bli fartblind. Nästan varje månad anställs nya medarbetare. Att företaget skulle bli så här stort hade hon inte helt sett framför sig när de startade i lägenheten för sex år sedan.
Den stora oron nu är två saker: hennes egen hälsa och hennes prioriteringar.
”Jag måste hålla mig själv frisk. Jag har så stort ansvar för alla de andra som jobbar här.
Jag måste hålla mig själv i en bra balans, se till att jag tränar, att jag är med min dotter, och att jag kan släppa företaget stundtals. Om jag mår bra, mår företaget bra. Det värsta som kan hända är att det går sämre, att vi måste låta folk gå – i stället för att anställa som jag gör nu. Därför måste jag ta hand om mig själv”, säger hon och snyter sig kraftigt.
Hon kurerar just nu en förkylning som inte vill ge med sig.
Energin kommer hon att behöva. Målet hon satt är högt. År 2017 ska Rapunzel omsätta en halv miljard.
”När vi startade hade vi som mål att omsätta 20 miljoner efter fem år. Vi landade på 80 miljoner. Utan en målsättning hade vi inte hamnat där. Jag tror det är fullt möjligt att nå 500 miljoner, absolut.”
Ida Backlund måste avsluta intervjun, men jag kan inte låta bli att fråga vad som hände med kvinnan på banken som sa nej till att låna ut pengar.
”Vi hade faktiskt våra konton på samma bank även efter det. Efter två år, när vi omsatte 17 miljoner, kom hon och en kollega med en bulle för att gratulera. Efter det bytte vi bank.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.