IBM får respekt genom sina mentorer

Hållbarhet
Text: Redaktionen
Publicerad

IBM engagerar sig i en rad samhällsprojekt, varför?
»Vi tror inte att företag kan utvecklas om inte samhället utvecklas. Därför känns det naturligt för oss att bidra. Ett av de största problemen i dag är bristande utbildning eller dålig utbildningskvalitet. Vi är ett kunskapsföretag. Genom att bidra med det vi kan, utbildning och it-teknik, så tror vi att våra CSR-satsningar blir mer uthålliga.«

Varför har ni valt att rikta flera av era projekt mot ungdomar?
»Vissa barn kommer inte i kontakt med en dator under sin uppväxt. Det oroar oss om den digitala klyftan vidgas ännu mer. Det bekymrar oss också att unga tonåringar tycker att naturvetenskap är tråkigt, de studerar hellre andra saker som de tycker är häftigare. Vi vet att det behövs naturvetare i framtiden. Särskilt om vi vill rädda världen, då måste man läsa naturvetenskap för att veta hur den fungerar. Därför måste vi träffa ungdomar så mycket som möjligt, i deras miljö. Vi måste visa hur vi arbetar, och att vi har kul på jobbet.«

Hur gör ni det?
»Bland annat genom våra mentorprojekt i Botkyrka och Rinkeby. IBM-anställda träffar en högstadieklass i ett läsår och försöker väcka elevernas intresse för teknik och naturvetenskap. Våra medarbetare träffar klassen cirka en gång i månaden, antingen i skolan, på IBM eller på Tekniska museet. Varje klass får fem eller sex mentorer från IBM. Projektet är frivilligt och våra medarbetare gör det på arbetstid. De får ingen extra kompensation för det, utan gör det för att det är kul.«

Har ni haft svårt att rekrytera mentorer till projektet?
»När vi började för fyra-fem år sedan fick vi övertala vissa att ställa upp, men det behövs inte längre. Nu står det medarbetare i kö för att få vara med. Särskilt våra yngre anställda är väldigt intresserade. I framtiden tror vi att den här typen av satsningar kan attrahera nya medarbetare. Det blir ett starkt nummer. På studentmässor är det väldigt många som frågar vilka ideella projekt vi har.«

Varför är det så populärt att vara mentor?
»Många tycker att det är så fascinerande och kul att träffa ungdomar. Det är roligt för våra medarbetare att berätta vad de drömde om när de var i tonåren, och få höra vad tonåringar drömmer om i dag. Om jag talar för mig själv, så är detta jobbet det roligaste jag har haft inom IBM. Och då har jag arbetat på flera avdelningar under mina 40 år på företaget. Den respons man får när man är ute på skolor, och att se vilken kraft man kan förlösa, är väldigt engagerande.«

Vad vinner IBM som företag på detta?
»Vi blir respekterade av våra kunder för detta, det ger ett mervärde. Människor i dag handlar framför allt med magkänsla. Det är vad varumärket står för som får dig att reagera. I framtiden måste företag ha ett varumärke som folk känner varmt för. Att företaget ska sköta sig är A och O, men förutom det måste man göra lite till. Som att engagera sig i samhället.«

Vad är ditt tips till företag som vill starta egna projekt där medarbetarna kan engagera sig?

»Jag tror att man ska starta lokalt. Det underlättar också om man gör satsningar som ligger i linje med den egna verksamheten. Att man bidrar med något som de anställda är bra på. När man har kommit på vad man vill göra kan man ta kontakt med kommunen, eller lokala skolor.Då får ni både komma ut och visa upp er, och göra en god insats.«

Varje vecka utser Chef.se en CSR-profil. Har du tips på ett framgångsrikt hållbart ledarskap? Tipsa oss på red@chef.se!

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden