Hur ska jag hantera skitsnack på min avdelning?

Konflikthantering
Text: Redaktionen
Publicerad

Hej,

Du ska prata med dem som du anser står för "skitsnacket" och ta reda på vad
det handlar om, egentligen. Är det skitsnack som rör en individ eller grupp
kan det vara aktuellt med en konflikthantering. ÄR det så att "skitsnacket"
handlar om ledningen, organisationen eller något annat som ligger så att
säga utanför gruppen är det inte sällan symtom på en underliggande konflikt
i gruppen som man inte orkar adressera på ett vuxet sätt. Då gäller det,
igen, att ta reda på vad det handlar om egentligen och sedan stötta
medarbetarna i att hantera situationen på ett mer konstruktivt sätt.

Sedan finns det förstås tillfällen då människor hanterar sin ångest/oro på
ett sätt som detta exempelvis i samband med personalminskningar,
omorganisationer etc. där "skitsnacket" helt enkelt är en försvarsmekanism.
Slutligen finns det ju också människor som använder sig av skitsnack för att
skaffa eller upprätthålla makt över andra, att "härska genom att söndra".
Människor som uppenbarligen mår dåligt antingen p.g.a. personliga problem
och trassligheter eller för att de sitter i en arbetssituation de inte
mäktar med av olika skäl. Oavsett vad det beror på är det dock alltid något
som försämrar stämningen på en arbetsplats och du ska förstås tydligt
markera att du inte accepterar "skitsnacket" men att du erbjuder den hjälp
som kan behövas för att lösa problemet.  

Hälsar,
P-O

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden