Person som återhämtar sig i utomhuspool

Högpresterare: Glöm inte att återhämta dig!

Gick du ut för hårt med ditt nyårslöfte? Chefer är högpresterare, det vet Mikael Mattsson, medicine doktor i fysiologi, som föreslår ett helhetstänk där träning och återhämtning samspelar.

Har du tänkt på att du kan gå till din träningsanläggning och göra ett helt pass med bara stretchning, sätta dig i bastun eller sjunka ner i bubbel­poolen och ändå se det som ”träning” just det här passet?

”Det är jättevanligt att chefer är högpresterare och tänker allt eller inget när det gäller träningen. Men om du ökar träningen måste du också öka återhämtningen i samma utsträckning”, säger Mikael Mattsson som är författare, tränare och medicine doktor i fysiologi på Karolinska Institutet samt forskare vid Rise (Research Institutes of Sweden) och Stanford University.

Han förordar ett helhetstänk utifrån förståelsen att all belastning måste räknas samman. Om du har en stor stressbelastning på jobbet för tillfället orkar du träna mindre, likaså finns risk att du tappar motivationen om du är sliten.

skog

Läs också: Därför är ett skogsbad bra för din hälsa

Så är du en av de chefer som tränat hårt sedan nyår och nu går in i en tuff vecka med bokslut eller styrelserapport behöver du tagga ner på gymmet eller var du nu tränar. Nyckeln är varia­tion. Att varva hög och låg belastning. Tunga jobbveckor blir lugna träningsveckor medan till exempel ledighet på barnens sportlov öppnar för en extra tung träningsvecka. På lugna träningsveckor kan du byta ut ett eller flera av veckans träningspass mot återhämtning. Ta en massage eller ett lugnare yogapass. Du bryter inte din nya träningsrutin, och det ger dig betydligt bättre förutsättningar att hålla ditt nyårslöfte.

walk

Läs också: Högre produktivitet – med en kvarts promenad

chef-prenumerera-1800
Satsa på ditt ledarskap

Redo för nästa kliv?

Fyll på ditt ledarskap med nya insikter och djupare förståelse. Inspireras av modiga chefer som går före. Få en tydligare bild av din ledarstil och hitta din karriärväg framåt.

Relaterade artiklar

utomhus
Hälsa

Det blir inne med kontor ute

Våra arbetsplatser präglas allt mer av flexibla lösningar. Utnyttja naturens hälsofrämjande egenskaper och förlägg en del av arbetet utomhus, menar Susanna Toivanen, som är docent i sociologi och forskar om framtidens arbetsplatser.
Hemfrids vd Monica Lindstedt
Annonssamarbete Chef + Hemfrid

Ge dig själv mer vardagsflow 2020

Andan i halsen. Ständigt dåligt samvete. Många chefer har tappat livsbalansen. ”Har du råd, så köp en tjänst och ta hand om dig själv”, råder Hemfrids Monica Lindstedt.
sjobb
Arbetsmiljö

Chefer jobbar oftare sjuka

Sju av tio svenskar går till jobbet trots att de är sjuka. Det visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket – som pekar på chefer som en särskilt utsatt grupp.
nykar-i-jobbet
Delegering

Bryt beroendet av jobbet – sex tips

Bara för att det känns bra behöver det inte betyda att det är särskilt hälsosamt att jobba så mycket som du gör. Så här slutar du kolla mejlen hemma och får ner förväntningarna på att du ska vara ständigt tillgänglig utanför arbetstid.
stressfyrfalt
Arbetsmiljö

Enkla metoden: Ta tempen på jobbstressen

Karaseks och Theorells krav-, kontroll- och stödmodell, känns den igen? Om du inte är bekant med den – bli det nu. Den kan vara till hjälp för att ta reda på vad som orsakar stress på din arbetsplats – och i ditt arbete med att tillämpa de nya arbetsmiljöföreskrifterna.
temp
Arbetsmiljö

Så blir chefen en friskfaktor

Tjänstemän blir allt nöjdare med jobbet, men också sjukare. Det visar TCO:s nya rapport Friskt jobbat – allt att vinna. Gott ledarskap omnämns som särskilt viktig för att förebygga ohälsa. Här är åtta punkter som karaktäriserar det.
skandia_3
Annonssamarbete Chef + Skandia

Bli en magnet för de bästa medarbetarna

Konkurrensen är knivskarp. Företag som vill locka – och hålla kvar – de bästa medarbetarna behöver steppa upp. ”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.
tranasjal
Hälsa

Snabbträna ­— med en sjal

Hälsoinspiratören Leila Söderholm har uppfunnit den enklaste pausgympan som du gör med hjälp av en handduk eller en sjal.