H&M-chefen tvåa i Chefs ledarliga

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Rolf Eriksen är egentligen ingen klassisk långvägare, men han har ändå den omtalade »H&M-andan« i blodet. Att han överhuvudtaget hamnade på Hennes & Mauritz beror på att dottern Louise gick på samma balettskola i Köpenhamn som dottern till dåvarande H&M-chefen i Danmark, Jörn Höjlund. När denne slutade på H&M i mitten av 80-talet tipsade han grundaren Erling Persson om Rolf Eriksen som var mycket duktig på detaljhandel efter sina år inom den danska kooperationen.

LÄS MER: Fler Cheftester

När den 55-årige Eriksen 22 år senare överraskande utsågs till koncernchef efter det unga stjärnskottet Fabian Månsson reagerade många med förvåning.
Inte minst marknaden, som sänkte aktiekursen 32 procent och några miljarder kronor på beskedet.

Men Rolf Eriksen bet ihop och visade att han var rätt man för jobbet. Vem företrädaren Fabian Månsson var eller vart han tog vägen har inte många koll på i dag (it-bolaget Spray Ventures).

Att knyta näven i byxfickan och jobba hårt kan sorteras in under »H&M-andan«. På företagets hemsida förklaras begreppet så här: »Vi tror på individen och på våra medarbetares förmåga att använda sitt sunda förnuft till att ta ansvar och egna initiativ. Vi kallar detta H&M-andan.«

Många av Rolf Eriksens medarbetare betonar att högste chefen verkligen både lever och lär i den andan. Han sägs vara starkt influerad av grundaren Erling Persson i många avseenden. Rolf är minsann inte rädd för att rulla upp ärmarna på Comme des Garçons-skjortan och hugga i med det som behöver göras.

Det finns även en annan aspekt av »H&M-andan«, en sida som präglas av en stark vi mot dem-känsla och en misstänksamhet mot världen utanför företaget. Detta gäller särskilt medierna.
Många anställda vågar överhuvudtaget inte tala med Chef om inte Rolf Eriksen eller informationschefen Kristina Stenvinkel uttryckligen har gett sin välsignelse.
»Jag har nog märkt det först efter att jag slutat, men på ett sätt var H&M lite som en sekt. Jag tror att slutenheten har att göra med att det är ett familjeföretag, det är så påtagligt att man jobbar för familjen«, säger en före detta medarbetare.

En del chefssekreterare går så långt att de tar saken i egna händer och ryter »jag behöver inte ens fråga för jag vet redan att min chef inte vill tala med dig!« Klick.
Det bemötandet ligger långt från det »danske smil« och goda humör som sägs prägla Rolf Eriksens chefskap. Många vittnar om att Rolf är en ledare som klarar av att vara en i gänget, utan att för den skull tappa sin auktoritet. Han älskar att skämta och har oftast ett vänligt ord över till alla han möter.

Att han håller sin dörr öppen och skrivbordet rent – både bokstavligen och bildligt talat – uppskattas mycket.
Om man vill Rolf något är det bara att knalla in på kontoret. I värsta fall får man komma tillbaka om någon timme. Hans ledarstil går ut på att delegera ut ansvar till sin ledningsgrupp så att det alltid ska finnas tid över för att lösa oförutsedda problem.

»Han är den bästa chef jag haft på 15 år, det känns tryggt att vara nära honom, jag blir glad bara av att se honom«, säger en hög chef.
En uppfattning som i stort delas av de flesta underordnade, även de som motvilligt låter sig intervjuas av Chef.

En viktig egenskap sägs vara hans förmåga att lösa konflikter.
»Jag har aldrig upplevt någon som är så bra på att få två till synes oresonliga parter att komma överens utan att någon behöver tappa ansiktet eller förlora i prestige«, förklarar en annan hög chef beundrande.

Att det uppstår konflikter i ett globalt företag med 68 000 anställda är oundvikligt. En vanlig konflikt på ledningsnivå är oklarheter om vem som bestämmer eftersom organisationen har chefer både för regioner och för funktioner. Vem som är högste chef och har tolkningsföreträde är då inte alltid självklart.

»Rolfs styrka är att han får parterna att se sakerna ur ett gemensamt koncernperspektiv, efter hans medling är det lätt att gå vidare som vänner«, säger en medarbetare som tycker att Rolf Eriksen ska bedömas efter H&M:s synnerligen goda resultat och aktieutdelning.

Eriksen är en »selfmade man« som av många beskrivs som »en handelsman«, styrkan sitter i kunskaperna om försäljning och uppväger bristen på formell utbildning (han är utbildad dekorationsmålare). Han är mycket modeintresserad och är hela tiden nära verksamheten. På lördagarna tar han ofta med sig frun Janne för att hålla koll på vad som är på gång i butikerna i Stockholm. Det är inte alltid att den unga personalen känner igen den välklädde farbrorn som spatserar omkring i butiken.

Efter att nyligen ha flyttat huvudkontoret till hörnet Mäster Samuelsgatan/Drottninggatan äter ledningen numera ofta en enklare bricklunch tillsammans med tjänstemännen, vilket ytterligare spätt på Rolf Eriksens folkliga och gemytliga image i det egna företaget.

Ett annat exempel: H&M förvärvade nyligen trendiga butikskedjan Weekday som bland annat ligger bakom jeanssuccén Cheap Monday. När Weekday öppnade sin nya butik på Drottninggatan i centrala Stockholm, gick en leende Rolf Eriksen runt och skakade hand med alla anställda, ungefär som en kandidat i det amerikanska presidentvalet. Manövern gjorde att Rolf Eriksen än så länge är mycket omtyckt av koncernens senaste och hippa tillskott.

Man kan lätt få känslan av att H&M:s högste chef är en dansk mysfarbror som aldrig höjer rösten. Men det är fel, Rolf Eriksen kan ha hårda nypor. Fast när det händer hålls bråket inom »familjen«, att glappa om sådant är inget som H&M-andan föreskriver.

»Så är det absolut. Det kan hända att han skäller ut någon om han blir tillräckligt arg. Fast det hör verkligen inte till vanligheterna«, säger en senior chef i företaget när denne förvissat sig om sin grundlagsskyddade anonymitet.

Något som kan locka fram Rolf Eriksens vrede är när företaget gör missbedömningar av det kommande modet. Till exempel missade man rätt tidpunkt för att lansera trenden med korta kjolar för något år sedan, vilket kostade miljontals kronor (H&M var för tidigt ute).

De som är ansvariga för modemissarna (och mycket oftare: modefullträffarna) menar att Rolf Eriksen med sina ledaregenskaper och säljerfarenhet kanske ändå inte alltid förstår hur komplext inköp och produktion är.

Om Rolf Eriksen med åren har blivit allt mer älskad av sin egen personal har hans ledarskap inte skördat samma framgångar externt. Flera av landets ledande ekonomijournalister suckar djupt när Rolf Eriksens namn kommer på tal. Företaget beskrivs som extremt slutet, och att få intervjua Eriksen är sällsynt. Eriksens chefskap är heller inget man rankar som påfallande starkt. Kanske mest för att man inte vet så mycket om det.

Visserligen värderar aktiemarknaden H&M högt, men om Eriksen var mer frispråkig och kommunikativ vore företaget sannolikt ännu högre värderat på börsen.
Många anser att informationschefen Kristina Stenvinkel är mycket viktig, det är hon som ser till att marknaden får den information den kräver. Med Stenvinkel som tolk får också Rolf Eriksens kantiga förhållande med medierna lite rundare hörn. I styrelsen finns också kommunikationsproffset från Fritidsresor, Lottie Knutson – mest känd för briljant krishantering under tsunamikatastrofen.

»Rolf Eriksen är väldigt anonym, både hos finansmarknaden och hos analytikerna. Han talar också väldigt dålig engelska, vilket är märkligt med tanke på alla kontakter han måste ha med leverantörer, investerare och andra«, klagar en analytiker.

Språkförbistringen stannar inte där. Många av de svenska medarbetarna har svårt att förstå Eriksen när han talar danska.
»Han har språket emot sig. I början förstod jag inte så mycket av vad han sa, men det går bättre nu efter något år. Hans danska är ganska försvenskad numera«, säger en medarbetare som poängterar att Eriksen faktiskt ändå är tydlig i sin kommunikation.
Om man förstår vad han säger, alltså.

Som chef sätter han upp konkreta mål, exakt hur de underordnade väljer att lösa sina uppgifter lägger han sig inte i.
Rolf Eriksen var en nödlösning när han tog över för åtta år sedan. Senast i september 2009 kommer han att sluta, men han kommer inte att lämna näringslivet helt. Erfarenheterna av global distribution kommer han att använda i sitt styrelseuppdrag för elektroniktillverkaren Bang & Olufsen. Att högste chefen nyligen satt sig i en extern styrelse strider mot traditionen i H&M och ses av många som en bekräftelse på att Eriksen inte kommer att låta sig övertalas att sitta på övertid av ägaren Stefan Persson.

Att den nye vd:n kommer att hämtas från den nuvarande H&M-toppen ses som givet av både externa och interna experter.
»Vi har alltid rekryterat internt, det skulle inte fungera att ta någon utifrån till den högsta posten. Den som tar över kommer med stor sannolikhet vara någon som jag känner«, säger en person som själv har nämnts som en tänkbar vd-kandidat.

Ju längre det dröjer innan ägaren och ordföranden Stefan Persson (formellt är det H&M:s styrelse) utser en efterträdare, desto större är risken att Rolf Eriksens chefskap förlorar sin styrka när högsta ledningen positionerar sig inför framtiden.

LÄS MER: Sonen tar över rodret på H&M

Men än så länge har Rolf Eriksens chefskap inte drabbats av det auktoritetstapp som en »lam anka« ofta får i väntan på efterträdaren.
De tre möjliga efterträdare som det skvallras mest om internt är inköpschefen Madeleine Persson (inte släkt med ägarfamiljen) Stefan Perssons son Karl-Johan, chef för expansion och affärsutveckling, samt marknadschefen Jörgen Andersson.

Att namnet på näste H&M-chef kan komma att tillkännages när som helst är ingen vågad gissning. Då kommer den danske nödlösningen Rolf Eriksen att firas av som en av företagets bästa chefer genom tiderna.

LÄS MER: Cheferna som tjänar mest i Sverige 

Läs betyget på Rolf Eriksen här

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden