Hittade kandidater via nyckelord på Linkedin

Den här artikeln är en del av Chefs stora undersökning om rekrytering. Läs huvudartikeln här!
Berätta hur ni gjorde!
”Tjänsten var en reseskribent som vi sökte till vårt mediacenter. Här valde vi att göra så att intresserade skulle uppdatera sin Linkedinprofil med två givna kompetenser genom två nyckelord och på det sättet bli synliga för oss som sökande.”
Läs också: Udda rekryteringsmetoden: ”Jag snickrade en skylt”
Hur gick det?
Vings aktiva sociala medier-arbete ledde fram till ett samarbete kring en rekrytering via Linkedin, berättar Sara Hammarberg.
”Det blev ett jättestort intresse med flera hundra som valde att uppdatera med de här två orden. Linkedin gjorde ett första urval, ner till ett tiotal. Sedan träffade vi några av dem, berättade om företaget, gjorde en intervju med personlighetstest som vi alltid gör och tog referenser.”
Skulle ni göra det igen?
”Jag kan tänka mig att vi skulle kunna göra något liknande – eller åtminstone testa nya sätt att rekrytera. Vi jobbar överhuvudtaget mycket med sociala medier.”
Dina bästa tips för att attrahera och behålla kompetens?
”Vi ser till att visa vilka vi är, våra värderingar och förmedla känslan av att jobba här, till exempel i sociala medier. Många av våra medarbetare har jobbat länge här och kan rekommendera andra personer. Samtidigt har vi lyxen av att vara ett starkt varumärke, det finns ett stort intresse för att jobba hos oss.”
Läs också: Så kan du jobba med employer branding
Logga in för att fortsätta läsa!
Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för
0:-
- Tillgång till våra låsta artiklar gratis!
KOMMENTERA ARTIKELN
Vad tycker du? Kommentera artikeln här nedan. Det gör du via tjänsten Ifrågasätt som också är ansvarig för kommentarsfunktionen. Kommentarerna visas på chef.se i anslutning till texten. För att kommentera behöver du först skapa ett konto och logga in. Håll god ton och håll dig till ämnet. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. Även Chef kan ta bort kommentarer. Chef förbehåller sig även rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.