»Hemlösa engagerar mig mest«

Hållbarhet
Text: Redaktionen
Publicerad

Vad engagerar sig Dipart i just nu vad gäller CSR?
»Vi har kontinuerligt vårt projekt med glasögon till de hemlösa i Stockholm. Vi engagerar oss i allt från insamling och rengöring till synundersökningar och utlämning. Det är ett projekt som vi drivit i sex år och som gett oss så otroligt mycket. Förutom det låter vi killar och tjejer som annars kanske inte kunnat få en anställning i ett traditionellt byggföretag få bli del i vår organisation. Det kan röra sig om allt från ungdomar med en kriminell bakgrund till andra som har ett handikapp. Den här delen är oerhört tuff då vi engagerar oss så starkt och det inte alltid går bra. Man blir ofta väldigt ledsen och besviken!«

Vad gör du då om energin sinar?

»Det räcker att jag struntar i att ta på mig linserna i tio minuter en morgon så får jag ny energi för att leva våra värderingar och för våra projekt, som det för de hemlösa.«

Kommer du att fortsätta engagera dig även om lågkonjunkturen når er?
»Det är lätt att vara moralisk, generös och storsint när det går bra och all egen konsumtion är betald. Men jag har i dag svårt att se att vi ska få de problemen som skulle motivera att dra in på dessa satsningar. Det skulle nog kräva en konkurs! Jag skulle inte kunna fatta det beslutet och sedan somna gott för natten.«

Vad är roligast, att bygga hus eller att hjälpa hemlösa?
»Det ger mig mycket mer att hjälpa någon att se än att bygga något. Jag får överhuvudtaget ingen kick av att bygga, annat än människor och organisationer förstås.«

Varför ger ni som byggföretag glasögon till hemlösa?
»Det var ett konkret projekt som vi, när det startades, hade råd att genomföra och som krävde aktiva handlingar från oss vilket vi hade som ett krav. Det är lätt att dra igång ambitiösa projekt om man har pengar. Då på den tiden hade vi egentligen bara vår tid! Och det gick det med!«

Många anser att CSR måste vara kopplat till verksamheten. Det är ju inte glasögon. Vad svarar du dem?
»Vi hjälper optiker att hjälpa! Det är inte självklart för en kvinnlig optiker att gå ner på ett härbärge bland 75, ofta påverkade män, och sätta igång. Vi gör det möjligt både rent praktiskt men i dag också ekonomiskt. Den hjälpen är ovärderlig. Oavsett om vi till vardags är optiker eller byggare. Det viktiga är ju trots allt att man när dagen är slut kan känna att man gjort en skillnad för någon!«

Fotnot: Artikeln publicerades först i Chef nr 11 2008.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden