lopning-3

Här är knepet för att orka springa – långt: ”Belys tröttheten”

Är du en av de många chefer som gillar löpträning? Forskning visar att det finns ett knep för att övervinna tröttheten och fortsätta springa – trots att kroppen strejkar. 

Chefer gillar att träna. Och träningsdosen ökar i takt med en stigande befattning. Det visar en undersökning som Chef gjorde 2012. Vad beror det här på? Det ville Janet Johansson, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, undersöka genom att djupintervjua 24 chefer om deras träningsvanor.

Hennes slutsats var att många chefer ser sig som förebilder för sina medarbetare.

”De uttrycker mycket om omgivningen, att man ska vara sportig, ha en hälsosam livsstil, hur andra ska bete sig. Genom att skapa en identitet skapar de ju också normer för sin organisation och arbetsplats. Hälsa blir en stark värdering”.

touren

Läs också: Här kör medarbetarna Tour de France – vid skrivbordet

Om du är en av dessa chefer som gärna springer långt kommer nu forskning som kan vara av intresse. När du maratonlöper kan du i tanken undersöka den smärta och trötthet som sätter in efter en längre sträcka. Genom att belysa detta i tanken kan du stå ut och fortsätta springa – trots att kroppen strejkar, skriver Research Digest

Fenomenet kallas kognitiv omvärdering och går ut på att studera sina sinnesförnimmelser helt neutralt, ungefär som en vetenskapsman som studerar löpning. Hur vi efterhand upplever löprundan hänger till stor del på om när vi upplevde smärta. Forskarna kunde se att personer som drabbades av stor trötthet i slutet också mindes löpningen som mer negativ än de som hade det tuffare i mitten av rundan.

Med andra ord: Om du vill ha en långsiktig framgång med din löpning bör du avsluta rundan innan det blir riktigt tufft. Då är sannolikheten större att du kommer ut i spåret snart igen.

traningmimer

Läs också: Här får de anställda mer ledigt – om de tränar: ”Gav resultat direkt”

Relaterade artiklar

litengrupp
Hälsa

Små arbetsgrupper friskare än stora

12-15 medarbetare. Det är den bästa storleken på en personalgrupp, enligt hr-företaget Nyckeltalsinsitutet.

Carolina Fjellner på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nya sättet – så ökar du engagemanget i ditt team

12 000 svenska chefer använder verktyget &frankly för att öka engagemanget i sina team. ”Det har blivit chefernas digitala ledningsverktyg”, säger vd Caroline Fjellner. Nu lanseras ett ännu enklare och snabbare sätt att komma igång.
jobbhalsohost
Hälsa

11 tips – så får du en friskare jobbhöst

Inte bara vabruari innebär sjuka och vabbande medarbetare. Även början av hösten kvalar in som riskperiod – och sedan blir det tyvärr bara värre.

hungrigmedarbetare1
Arbetsmiljö

”Hur hanterar jag medarbetare som går på diet?”

Mina medarbetare blir omotiverade och gnälliga när de är hungriga - vad kan jag göra?, frågar en läsare. Chefs expert Leif E Andersson, leg psykolog och ledarskapsutvecklare, svarar.
semestervila
Hälsa

Så här förvaltar du semestervilan bäst

Det krävs inte mer än 7–15 minuter per dag för att behålla semesterlugnet.
cb_content_mindfulness
Hälsa

Bli en närvarande och osjälvisk ledare

I månadens Chefboken får du tips och råd hur du kan förstå och leda din organisation med hjälp av mindfulness, osjälviskhet och medkänsla.
Hälften av svenskarna dricker mer på sommaren.
Hälsa

Rapport: Hälften tror att kollegan dricker för mycket

Sommar och semester innebär ett ökat alkoholintag för en stor del av svenskarna. Samtidigt misstänker hälften att en kollega dricker för mycket. Experterna ger tips om hur du kan agera som chef.
Styrketräning hjälper mot klimakteriebesvär.
Hälsa

Ny forskning: Träning kan hjälpa chefer - genom klimakteriet

Forskare vid Linköpings universitet har gjort en världsunik studie av sambanden mellan styrketräning och klimakteriebesvär.