iaaq

Här är 5 sätt att boosta ditt IQ i sommar

Semestern är en tid för vila. Men kan också vara ett utmärkt tillfälle att boosta ditt IQ med några nya vanor, skriver Scientific American.

1) Bli motiverad

Blotta vetskapen om hjärnans förmåga att lära sig saker och lösa problem motiverar dig att göra just det. Har du minsta tvekan, låt Stanford-psykologen Carol Dweck övertyga dig i sitt Ted-talk (se video nedan). Forskare på Harvard har dessutom precis upptäckt att vi utvecklar nya hjärnceller även i vuxen ålder.

2) Ät och träna

Det finns en länk mellan hjärnans funktion och tarmhormonerna. Våra kognitiva förmågor påverkas också av vad vi äter. Till exempel kan risken för demens minska vid ett intag av nötter, koffein och omega-3-fetter från fisk. Vissa typer av träning, som 30 minuters medelgympa, löpning och även trampolinhoppning kan förbättra hjärnans plasticitet.

3) Öva

Forskarna är fort­farande oense om du kan träna hjärnan genom att lösa korsord eller göra sudoku, men det råder ingen tvekan om att övning spelar en avgörande roll i inlärningsprocessen.

4) Sov

Det förbättrar hälsan, inklusive våra hjärnfunktioner. Även en tupplur då och då förbättrar minnet på lång sikt.

5) Vistas utomhus

Att få i sig vissa bakterier kan öka vår kognitiva förmåga, men du behöver inte äta bakterierna utan det räcker med att du vistas utomhus.

lasbocker

Läs också: Forskare: Läs böcker i sommar – och lev längre

Relaterade artiklar

hundpajobbet1
Hållbarhet

Ta med hunden till jobbet – sänker stressen

Hunden kan bli din bästa vän – också på jobbet för att förebygga stress. En ny undersökning blåser liv i idén och får stöd av forskning.
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
stressjulen
Hållbarhet

Stressad och trött? Då är du långt ifrån ensam

Stressad och trött. Det är den vanligaste känslan som vi har när vi kliver in på jobbet i november/december, visar en omfattande studie.
sattaamal
Hållbarhet

5 tips för att sätta mål – som är rimliga

Hur tar man sig tillbaka som högpresterande chef efter en sjukskrivning för utbrändhet? En sak är säker – någon form av förändring måste till, menar psykologen Åsa Kruse, som här ger sina 5 bästa råd.
Person med knut i håret som sitter med huvudet nedböjt mot knäna.
Arbetsmiljö

Rädd att missa något? Därför är chefer digitalt stressade

Handen på hjärtat – kontrollerar du din mejlkorg eller är det den som kontrollerar dig? I takt med att tekniken underlättar vår vardag breder också den digitala stressen ut sig. Chefer hör till de värst drabbade visar ny forskning.
sas
Hållbarhet

Så undviker du höststressen – 4 smarta tips

Skolstart, kick-off på jobbet och nya projekt. Hösten ställer tuffa krav på hjärnan – som knappt har ställt om från semesterläge. Men det finns knep för att klara av höststressen.
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

aw-2
Hållbarhet

Här går medarbetarna på tyst AW

Ingen alkohol, mobiluppkoppling eller klockor. I stället är det tystnad och avkoppling som gäller när konceptet ”off the work” kommer till Stockholm för andra gången.