salibahuvud
FOTO: THRON ULLBERG

Han gör sitt livs satsning mitt i krisen

På en vecka tog han över ett kontor på Östermalm på 100 kvadratmeter, anställde fem personer som precis blivit av med sina jobb och har fler anställningar på gång. Michael Saliba vill hjälpa människor att satsa sig ur krisen.

Hallå där, Michael Saliba. När vi skrev om dig för två år sedan hade du sagt upp dig som försäljningschef och arrangerat #LinkedInSalibaChallenge för att hjälpa andra människor ut i arbetslivet . Nu växlar du upp och gör ditt livs största satsning mitt i krisen. Berätta!

”Det gör mig ont att se så många människor få sparken eller varslas. På bara några få dagar har jag fått in över 3 500 mejl med cv:n från människor som berättar om sina situationer. Jag valde därför att tidigarelägga de verksamheter jag planerat att sätta igång våren 2021. På en vecka har jag tagit över ett kontor på Östermalm på 100 kvadratmeter, anställt fem personer som precis blivit av med sina jobb och har fler anställningar på gång till mina två nya företag. Totalt ska vi bli tio personer.”

Du har fortfarande kvar #LinkedInSalibaChallenge, där du utmanar människorna i ditt nätverk att hitta jobb åt de som är utan. Du har hittills hjälpt 548 personer och nu utmanar du 100 personer till. Så vad är det som ni ska göra i de nya verksamheterna?

”Det ena är ett säljbolag, Moreva Sales, som kommer att hjälpa andra företag att skapa affärer och relationer. Det andra är en content marketing-byrå, Moreva Media.”

Hur kommer det sig att du vågar satsa nu när allt ser så mörkt ut?
”Jag älskar motstånd, svårigheter och att växa genom misslyckanden. Både mina egna och andras. I tider som dessa testas vi som människor men också som företagare, entreprenörer och ledare. Allt det vi pratar om på föreläsningar, i styrelserummen och i enskilda samtalen med våra medarbetare måste vi leva upp till. Alla kan prata men när det handlar om att leverera måste varenda en av oss ta ansvar.

Ur affärssynpunkt är jag dessutom övertygad om att den bästa tiden att satsa är nu. När andra bromsar vill jag gasa. Mitt i en kris finns möjligheter att skapa och ta marknadsandelar genom att värna och skapa kundrelationer.”

salibahuvud

Läs också: Michael Saliba har fixat jobb – åt 398 personer

Du coachar även företagare så att de ska kunna behålla sin personal. Kan du tipsa om några åtgärder?
”En av dessa företagare är entreprenören Karim Luay Aziz som driver Telge Åkeri AB. Han skulle bli tvungen att varsla elva personer då businessen stannat av. Han skrev till mig om hur ont det gjorde att tvingas fatta dessa beslut och att han ville träffas för att se om det fanns något att han kunde göra. Tillsammans såg vi över hans affärsplan och den nisch han bearbetar, i förhållande till sin personalstyrka och de verktyg som finns att tillgå. Vi såg över branschen och hittade en marknad som var helt ny för honom och som han direkt kunde börja bearbeta. Karim har nu flyttat hela verksamhetens fokus till den nya marknaden och jobbar med nya kunder där tills stormen är över. Inte nog med att den befintliga personalen fick behålla jobbet, Karim behöver troligen anställa fler när de pausade kunderna återigen blir aktiva.

Vi har också jobbat med att få hela personalstyrkan att dra åt samma håll genom att vara tydliga med vart företaget är på väg och att alla behövs. Att de är tvungna att göra uppoffringar men att man med hårt arbete och engagemang ska klara detta. I slutänden handlar det om att ta intäkter, få personalen att må bra, förstå allvaret och som ledare visa vägen. I min värld är Karim en hjälte som väljer det svåra framför det enkla.

Jag uppmanar alla små och medelstora företagare att inte ta några drastiskt negativa beslut utan att tro på den entreprenörsgen de har inom sig, för att hitta vägar, samverka och se ljuset som kommer när denna storm går över.”

Linnea Hindvik, personalchef på Astrid Lindgrens värld

Läs också: 3 chefer: Så gör vi med sommarbemanning i coronakrisen

chef-prenumerera-1800-2
Prenumerera på Chef

Gott ledarskap gör skillnad i osäkra tider

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd, handledning och hjälp med tuffa chefsfrågor. Beställ 6 nummer för endast 399 kr (värde 960 kr) nu!

Relaterade artiklar

Kommer olika yrkens status förändras i och med coronakrisen?
Karriär

Så påverkar corona vår syn på yrkens status

Kraftigt ökad synlighet i media, balkongapplåder och snabbspår som utbildar hundratals frivilliga. Men betyder det att yrken i coronakrisens frontlinje kommer att få höjd status på sikt?
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Pilot och doktor är två av de yrken som anses ha högst status
Karriär

Här är de 10 yrkena med högst status

Yrken med hög status sammanfaller ofta med lönenivån – men inte alltid. Här är de yrken som har högst status, enligt en ny undersökning.
kristins-webb-1280x720
Karriär

Uppsagd? 7 tips på hur du går vidare

Konkurser, varsel och uppsägningar — coronakrisen har fått stora delar av näringslivet att tvärnita. Arbetsförmedlingen rapporterar att man aldrig tidigare sett så höga varseltal. 
Collage: Ikea, Volvo cars och Volvo groups är topp tre i Sveriges bästa arbetsplatser
Karriär

De är Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2020

Ikea, Volvo och SVT är företagen svenskarna helst vill jobba på just nu, visar en ny undersökning. Men flera av de andra företagen är nya på topp-10-listan.
arbetsfo%cc%88rmedlingenchefskarriar
Karriär

Arbetsförmedlingens analyschef: ”Krisen en chans till ny karriär”

Arbetsförmedlingens analysdirektör Annika Sundén ser ljuspunkter i coronakrisen. Flera branscher skriker efter folk, och för chefer och ledare finns här en chans till yrkesmässig utveckling.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
lyckas
Karriär

4 grundläggande förmågor för att lyckas

Från anpassningsförmåga till byggande av det egna varumärket – här är knepen för att behålla och öka din konkurrenskraft på 2020-talets arbetsmarknad: