Han gör sitt livs satsning mitt i krisen

På en vecka tog han över ett kontor på Östermalm på 100 kvadratmeter, anställde fem personer som precis blivit av med sina jobb och har fler anställningar på gång. Michael Saliba vill hjälpa människor att satsa sig ur krisen.

Karriär
Publicerad
FOTO: THRON ULLBERG

Hallå där, Michael Saliba. När vi skrev om dig för två år sedan hade du sagt upp dig som försäljningschef och arrangerat #LinkedInSalibaChallenge för att hjälpa andra människor ut i arbetslivet . Nu växlar du upp och gör ditt livs största satsning mitt i krisen. Berätta!

”Det gör mig ont att se så många människor få sparken eller varslas. På bara några få dagar har jag fått in över 3 500 mejl med cv:n från människor som berättar om sina situationer. Jag valde därför att tidigarelägga de verksamheter jag planerat att sätta igång våren 2021. På en vecka har jag tagit över ett kontor på Östermalm på 100 kvadratmeter, anställt fem personer som precis blivit av med sina jobb och har fler anställningar på gång till mina två nya företag. Totalt ska vi bli tio personer.”

Du har fortfarande kvar #LinkedInSalibaChallenge, där du utmanar människorna i ditt nätverk att hitta jobb åt de som är utan. Du har hittills hjälpt 548 personer och nu utmanar du 100 personer till. Så vad är det som ni ska göra i de nya verksamheterna?

”Det ena är ett säljbolag, Moreva Sales, som kommer att hjälpa andra företag att skapa affärer och relationer. Det andra är en content marketing-byrå, Moreva Media.”

Hur kommer det sig att du vågar satsa nu när allt ser så mörkt ut?
”Jag älskar motstånd, svårigheter och att växa genom misslyckanden. Både mina egna och andras. I tider som dessa testas vi som människor men också som företagare, entreprenörer och ledare. Allt det vi pratar om på föreläsningar, i styrelserummen och i enskilda samtalen med våra medarbetare måste vi leva upp till. Alla kan prata men när det handlar om att leverera måste varenda en av oss ta ansvar.

Ur affärssynpunkt är jag dessutom övertygad om att den bästa tiden att satsa är nu. När andra bromsar vill jag gasa. Mitt i en kris finns möjligheter att skapa och ta marknadsandelar genom att värna och skapa kundrelationer.”

Du coachar även företagare så att de ska kunna behålla sin personal. Kan du tipsa om några åtgärder?
”En av dessa företagare är entreprenören Karim Luay Aziz som driver Telge Åkeri AB. Han skulle bli tvungen att varsla elva personer då businessen stannat av. Han skrev till mig om hur ont det gjorde att tvingas fatta dessa beslut och att han ville träffas för att se om det fanns något att han kunde göra. Tillsammans såg vi över hans affärsplan och den nisch han bearbetar, i förhållande till sin personalstyrka och de verktyg som finns att tillgå. Vi såg över branschen och hittade en marknad som var helt ny för honom och som han direkt kunde börja bearbeta. Karim har nu flyttat hela verksamhetens fokus till den nya marknaden och jobbar med nya kunder där tills stormen är över. Inte nog med att den befintliga personalen fick behålla jobbet, Karim behöver troligen anställa fler när de pausade kunderna återigen blir aktiva.

Vi har också jobbat med att få hela personalstyrkan att dra åt samma håll genom att vara tydliga med vart företaget är på väg och att alla behövs. Att de är tvungna att göra uppoffringar men att man med hårt arbete och engagemang ska klara detta. I slutänden handlar det om att ta intäkter, få personalen att må bra, förstå allvaret och som ledare visa vägen. I min värld är Karim en hjälte som väljer det svåra framför det enkla.

Jag uppmanar alla små och medelstora företagare att inte ta några drastiskt negativa beslut utan att tro på den entreprenörsgen de har inom sig, för att hitta vägar, samverka och se ljuset som kommer när denna storm går över.”

KOMMENTERA ARTIKELN

Vad tycker du? Kommentera artikeln här nedan. Det gör du via tjänsten Ifrågasätt som också är ansvarig för kommentarsfunktionen. Kommentarerna visas på chef.se i anslutning till texten. För att kommentera behöver du först skapa ett konto och logga in. Håll god ton och håll dig till ämnet. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. Även Chef kan ta bort kommentarer. Chef förbehåller sig även rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden