googlestudie

Googlestudie: 10 saker alla bra chefer gör

I tio år har Google forskat fram vilka egenskaper som är mest framgångsrika hos en chef. 

Redan för över tio år sedan påbörjade Google ett projekt som de kallade för Oxygen. Syftet var att med noggrann research utforska vilka beteenden som framgångsrika chefer har, för att sedan kunna utveckla sina egna chefer inom detta.

Främst jobbade man med nyckeltal, alltså medarbetarnas prestation och tillfredställelse. Nu, tio år senare, har Google växt markant som företag – och därmed förfinat forskningen, skriver Inc.com.

Här är de 10 bästa egenskaperna som Google kommit fram till: 

1) Är en bra coach

Nej, det handlar inte om att ständigt släcka bränder. Snarare kan du som chef se dessa problem som möjligheter att dela med dig av dina erfarenhet och kunskaper till medarbetarna. Det blir som en undervisning i vardagen.

2) Skapar lag – inte små öar

En chef som skapar starka arbetslag ger tillräckligt med frihet, möjlighet att testa nya saker och utveckla sitt eget arbetssätt. När medarbetarna får stort eget ansvar behöver chefen se till att rätt verktyg finns för att de ska kunna göra sitt jobb.

3) Skapar en inkluderande arbetsmiljö

I en arbetsmiljö med hög psykologisk säkerhet vågar man ta risker inför sin arbetsgrupp. I en sådan arbetsgrupp dömer ingen en idé på förhand och man vågar ta initiativ – även om det leder till ett misstag.

snallhet

Läs också: Googlestudie: Snällhet skapar dreamteam

4) Är resultatorienterad

En bra chef får sin omgivning att växa, enligt Googles studie. En sådan chef har bra koll var medarbetarna befinner sig kunskapsmässigt, vad som motiverar dem och hen jobbar för att förverkliga deras fulla potential.

5) Är en god kommunikatör

Ett beteende som lyfts fram är att kunna lyssna som chef. Det är viktigt för att kunna förstå olika sammanhang och insikter från dina medarbetare. De är också bra på att berömma specifika insatser ofta – men tvekar inte att, på ett konstruktivt sätt, ge feedback för att arbetslaget ska fortsätta utvecklas.

6) Låter sina medarbetare göra karriär

En chef som försöker bromsa sina medarbetare i karriären är inte bra chef. Försök erbjuda alternativa karriärvägar och inse att alla inte vill gå i samma fotspår.

omtyck

Läs också: 10 vanor omtyckta chefer har

7) Delar med sig av sin vision

Du kan ha en tydlig vision och strategi för hur ni ska nå dit. Men det är viktigt att inkludera dina medarbetare i dessa visioner för att ert arbete ska få ett tydligare syfte.

8) Har insikt i medarbetarnas arbete

För att bygga upp ett förtroende hos dina medarbetare bör du vara väl insatt i deras arbete. Även om de har sina spetskunskaper bör de känna att du kan leda arbetslaget. Är du ny som chef: Ta dig tid att sätta dig in i medarbetarnas vardag. Det ingjuter respekt!

9) Har en helhetsbild

Det finns chefer som motiverar sina medarbetare genom att tävla mot andra avdelningar. Men enligt Google är det mer framgångsrikt att som chef ta på sig den ”stora hatten” och se vad som är bäst för företaget/organisationen i sin helhet. Det vinner du på i längden.

10) Vågar ta tuffa beslut

Alla chefer måste ta beslut – stora som små. Men det är viktigt att kunna förklara på vilka grunder du lutar dig emot och hur ni ska gå tillväga. Det kommer öka insikten hos medarbetarna varför ni är på väg åt ett visst håll.

agilt2

Läs också: Agilt på 5 minuter – Chef förklarar

Relaterade artiklar

illus-2
Beslutsfattande

Regler, moral och magkänsla: Så navigerar chefen rätt

Avslöjanden om generösa chefsförmåner skakar Ledarna. En i raden av organisationer som fått problem med sin etiska kompass. Chefer bör oftare ställa sig frågan hur deras agerande uppfattas utåt, menar Natali Phalén vid Institutet mot mutor.
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
myter1
02:51 min
Beslutsfattande

5 myter om ledarskap som experten krossar

Video + Text Som chef är du högvilt för de som vill sälja på dig enkla lösningar på komplexa ledarskapsproblem. Men vad är myt och vad är sanning? Chefs ledarskapsexpert Leif E Andersson guidar dig förbi några vanliga fällor och missförstånd. 
cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

passivchef
Arbetsmiljö

Därför är passiva chefer skadliga

Ny forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.

statsminister
Beslutsfattande

Betyg på varje statsminister: Från Palme – till Reinfeldt

Chefs egen sammanställning av sju historiska statsministrar kan ge en fingervisning inför valet.

Viktoria Lindhé på &frankly berättar om frågorna som ger varningar om farlig stress. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 frågor som kan vända jobbstressen

En av tre har ingen ork kvar för att göra något alls efter jobbet. Något som chefen ofta inte vet om. En ”välmåendepuls” med några snabba frågor gör det enklare att få koll – och agera i tid.
tranare
Beslutsfattande

Vi sätter betyg på ledarstilarna i landslaget!

Ledare för ledare i herrlandslaget. Vi gör en resa från Tommy Svenssons VM-brons 1994 fram till dagens datum. Här är ledarstilarna som präglat landslaget senaste åren.