ljuger-2

Forskning: 4 fällor som gör lögn till sanning – på jobbet

Undanhålls dåliga nyheter på din arbetsplats? Då kan ni vara drabbade av en kultur där lögner blivit normen. Nu visar forskning att det framför allt finns fyra faktorer som styr det här beteendet.

Du minns nog Transportstyrelsens IT-skandal som avslöjandes för snart två år sedan. Att känslig information, som att fordons- och körkortsregistret kan ha hamnat i händerna på en främmande mak, spreds gjorde att generaldirektören Maria Ågren fick lämna sin post.

Det dröjde innan regering Stefan Löfven informerades om IT-affären vilket ledde till att två stadsråd samt en statssekreterare fick avgå. Många menade att de hade kunnat förhindrats om Säpos larm om outsourcingen två år tidigare hade tagits på allvar. Men en förklaring var att det länge var oklart om vilken beslutsfattare som skulle informeras om de dåliga nyheterna.

Vill du undvika en av dessa fällor? Ledarutvecklaren Ron Carucci och hans kolleger har forskat i ämnet och hittat fyra faktorer som gör att vissa organisationer hemlighåller information från varandra. Här är slutsatsen från studien, som även publicerats i Harvard Business Review (HBR).

1) Det saknas en tydlig strategi

Om ditt företag har en budget, mål och värderingar som inte är förankrade hos medarbetarna är sannolikheten högre att ni börjar snedvrida information. Om det till exempel finns orealistiska tillväxtmål kommer hela organisationen anpassa sig efter det – även om de just är orealistiska. Då kommer lögner smyga sig in för att hålla alla nöjda.

För att undvika det här behöver hela organisationen vara med när stora strategiska besluts tas för att det ska på allvar ska få fäste och känns realistiskt.

Kanelbullar

Läs också: Forskning: Fika till mötet gav dubbelt så många idéer

2) Fel personer belönas

Om det upplevs att olika medarbetares bidrag till arbetsplatsen värderas felaktigt eller orättvist ökar risken för att undanhållande av information sprider sig, visar Ron Carcuccis forskning. Det kan vara att en medarbetare känner att ens närmsta chef inte har koll på vad man gör på jobbet och därför inte får rätt uppskattning för sina insatser.

Det leder i sin tur till medarbetare känner sig tvingade att försköna sina prestationer. De kommer även försöka att slippa ansvar – eftersom de till slut kommer sakna ett emotionellt band till organisationens framgång.

3) Ledningen träffas sällan

Ibland måste organisationens högsta beslutsfattare samlas för att ta avgörande beslut i kniviga frågor. Men om det saknas en effektiv process för hur och framför allt när beslutsfattarna ska träffas är risken istället att rykten får fäste i jobbkorridorerna. Detta kan förklaras med att många chefer tycker att de sitter i för många och för långa möten, vilket även Chefs undersökning visar. Men risken är ändå att om den här typen av möten uteblir kommer risken för att information blir dold öka.

Om organisationen styrs med ständiga och uppföljande möten ökar dock möjligheten till att möten blir mer ärliga – speciellt när det kommer till att leverera dåliga nyheter.

badnews

Läs också: Färsk studie: Dåliga nyheter kan motivera personalen

4) Dåligt samarbete mellan avdelningarna

Nästan all forskning pekar på att organisationer där det finns ett fungerande samarbete mellan olika avdelningar har större chans att lyckas. Det här bekräftar också studien. Om det finns stängda dörrar mellan olika verksamheter ökar också risken för att lögner blir normen. Risken är nämligen är att avdelningar kan ställas mot varandra där slutsatsen blir att en avdelning måste ha rätt och den andra ha fel vilket gör att information kommer förvanskas.

Om ditt företag tar tag i dessa fyra frågor kommer ni garanterat minska möjligheten för att lögner sprider sig och information undanhålls. I slutändan är ju en ärlig arbetsmiljö något som alla inblandade vinner på i slutändan.

braloner

Läs också: Dansk studie: Höj din lön – genom att vara en ”skitstövel”

Relaterade artiklar

Jaques i kavaj framför en mur.
Konflikthantering

Chefen på Kumla: ”Vi får svårt att ha kontroll”

Överbeläggning och nya gängbeteenden gör tillvaron inne på Kumlaanstalten mer riskfylld.
”Vi får mer och mer svårt att ha kontroll över våra avdelningar”, säger anstaltschef Jacques Mwepu och ger sin bild av svensk kriminalvård, i det nya avsnittet av Chef Dilemma.

 

Helena Martini, HR-chef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, ser hälsokontroller för medarbetare som en investering. Foto: Christoffer Edling
Annonssamarbete Chef + Werlabs

Enkelt hälsotest lyfter prestationer på jobbet

”Det är att visa omtänksamhet i handling”, säger Helena Martini, HR-chef på Atrium Ljungberg, om den hälsokontroll som har blivit ett viktigt redskap och en uppskattad del av arbetet med hållbara medarbetare.

Katarina Ageborg i förgrunden och Cissi Elwin i bakgrunden. De står ute i en trädgård och vid Cissi står Katarinas svarta hund.
Konflikthantering

Astra Zenecas Sverige-vd: ”Man vill känna sig stolt"

Hur är det att leda medarbetare på ett bolag som hamnar mitt i mediestormens öga? Det vet Astra Zenecas Sverige-vd Katarina Ageborg. I det nya avsnittet av Chef Dilemma beskriver hon vaccin-turbulensen, inifrån den svensk-brittiska läkemedelsjätten.

linda_waxin_kronikor
Arbetsmiljö

Linda Waxin: ”Vågar du skapa dålig stämning?”

”Många som känner mig ytligt kommer att ha väldigt svårt att tro på detta. Men jag är en av de många kvinnor som hållit tyst”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.
chefdilemmacissielwinmicaelbyden
Konflikthantering

Nytt poddavsnitt: Cissi möter Årets Chef

I nya avsnittet av podden Chef Dilemma sätts Micael Bydéns ledarskap på prov när Chefs chefredaktör Cissi Elwin ställer honom inför en rad tänkta dilemman.

Porträtt av Patrik Hofbauer, bild med en kvinna som tittar misstänksamt på en annan kvinna.
Konflikthantering

Chef Dilemma: Jag tror min chef försöker mygla – vad gör jag?

Ta tag i tveksamheter. Omedelbart. I veckans dilemma ger Svenska Spels vd och koncernchef Patrik Hofbauer råd till en projektledare som upptäcker att en chef slirar med etiken.
Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

Petter Wåhlberg, anstaltschef för Storboda. Foto: Martina Huber
Beslutsfattande

Anstaltschefen: ”Man kan inte pausa ett fängelse”

Coronakrisen har skruvat upp pressen på chefer inom Kriminalvården. Ett tufft läge har blivit tuffare. ”Vi alla klarar av lite mer än vi tror”, säger anstaltschefen Petter Wåhlberg.