Forskare: ”Stolta medarbetare skapar goda resultat”

Stolta medarbetare är en tillgång som skapar goda resultat. Forskaren Caroline Stenbacka Nordström och entreprenören Elin Alsiok beskriver hur stolthet kan utvecklas.

Teamutveckling
Text: Maria Gerlofson
Publicerad

Varför skrev ni boken?

”Vi har båda fått gensvar när vi har fokuserat på stolthet. Utifrån vår dialog, som började för drygt tio år sedan, beslöt vi att skriva en bok.”

Hur definierar ni stolthet när det gäller jobb? 

”Det är att veta vad mitt arbete betyder för helheten och att jag är värd att vara stolt och sträcka på mig när jag gör min del. Stoltheten syns oavsett om den är låg eller hög.”

Vad kännetecknar en stolt organisation? 

”När både ledare och medarbetare har en gemenskap som känns och syns – både i deras sätt att bemöta varandra och i det som de presterar och levererar. Stolthet är en känsla som är tillgänglig för alla. När vi bemöter varandra i stolthet – då kan det vi gör bli fantastiskt, framgångsrikt och lönsamt. För alla parter, för kunden, medarbetaren och ledningen.”

Hur ska jag som chef visa min stolthet för mitt jobb? 

”Identifiera om du själv är stolt – på riktigt. Kan du sträcka på dig för de värden som du bidrar med till organisationen? Har ni satt upp tydliga mål och riktlinjer så att alla kan känna sig stolta? Om inte – sök stöd för att utveckla din stolthet.”

Hur få mina medarbetare att känna mer stolthet? 

”Genom att bemöta i stället för att bedöma. Fokusera på det som finns och utgå från det, i stället för hur det borde vara. Stötta andras känsla av stolthet.”

Vad innebär ”stänga i stolthet”?

”Var tydlig med att avsluta möten och uppdrag först när ni känner att ni tillsammans har gjort det som har utlovats. Att stänga i stolthet gör det möjligt att kunna öppna i stolthet nästa gång.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden