Författarduo: ”Se upp för haloeffekt när du rekryterar”

Utmana traditionella sätt att rekrytera och få bättre resultat och stärkt varumärke, skriver Nils Hallén och Thomas Eklöf i den fullmatade boken ”Innovativ rekrytering”.

Rekrytering
Text: Maria Gerlofson
Publicerad

Hur kan jag rekrytera mer innovativt?

”Ifrågasätta era rutiner och metoder och välja de som verkligen fungerar. Omvärldsbevaka för att hitta nya metoder du kan använda på ett bra sätt”, säger Nils Hallén.

Vilka fällor trillar vi i när vi bedömer kandidater?

”Den vanligaste är halo-effekten – om vi gillar en sak hos en person, som kläder, handslag eller hårfärg, tycker vi om allt hos den personen. Samma sak sker om vi ogillar något, då ogillar vi allt hos kandidaten. Ett annat misstag är att vi tror att vi kan få en helhetsbild av en kandidat.”

Hur får jag min organisation mer attraktiv för talanger? 

”Utvärdera först vad ert varumärke står för. Se vad ni vill behålla och hur ni ska förmedla det konkret i organisationen och utåt. Även i  en rekrytering bygger ni varumärket. Ert agerande påverkar alla som söker jobb hos er.”

 

Hur hittar jag talangerna?

”Eftersom du är ute efter en potential snarare än en färdig kompetens så fungerar inte intervjuer och case lika bra som tester. Bäst är begåvningstester om ni använder dem rätt.”

Hur kan jag använda ny teknik i rekryteringar?

”AI kommer att hjälpa oss både med intervjuer och ett första urval. Det finns bottar som söker upp både aktiva och passiva kandidater. Ofta är tekniken bättre än människor på att hitta rätt kandidater.”

Vilken nytta kan chefer ha av er bok? 

”Den kan göra att du vinner tid och pengar och kan rekrytera bättre kandidater. Chefer får verktyg för rekrytering och därmed makt att förbättra processerna.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden