lugnkontor

5 knep för att få arbetsro i kontorslandskapet

Blir du konstant avbruten? Känner du dig stressad av allt som händer runt omkring? Så här hittar du arbetsro i ett öppet kontorslandskap.

Hur hittar man lugnet i en miljö där man ständigt avbryts av ringande telefoner och hojtande medarbetare?

Tidningen Businessweek.com ger tips på hur du hittar små oaser i den intensiva kontorsmiljön.

Råden kommer från Heida Hanna, som arbetar på the American Institute of Stress och har skrivit boken The sharp solution: a brain-based approach for optimal performance:

Ny webbkurs från Chef: Stresshantering för chefer!

1) Spara dina privata samtal

Vänta till en särskild tid på dagen. Ta då alla på en gång. Gå in i ett separat rum och ta hand om dem där. Bespara dina kolleger att få reda på allt om ditt kärleksliv, renoveringsbekymmer eller dagislämningsproblem.

2) Lämna datorn ibland

När man arbetar i öppet kontorslandskap känner man ofta en högre press att vara produktiv hela tiden. Ta hellre medvetna pauser och lämna ditt skrivbord, än slösurfa lite då och då. Kalla det ”strategisk återhämtning” om du har svårt att gå ifrån.

3) Lyssna på rogivande musik

De bästa alternativen är antingen instrumental musik (du störs inte av att försöka lyssna på texten) eller låtar du lyssnat på tusentals gånger (du vet redan hur de går).

Chef Webbkurser: Det finns fler kurser i bibiloteket!

4) Stäng ibland ner allt du inte jobbar aktivt med

Stäng webbläsaren, stäng av mejlen, stäng av din mobiltelefon. Sätt på dig hörselkåpor om du vill slippa lyssna på suset och bruset från dina kolleger eller medarbetare. Det signalerar tydligt att du inte vill bli störd.

5) Planera in tid för reflektion

Det är lätt att bli beroende av den intensiva miljö och snabba bekräftelse som man ofta upplever i ett öppet kontorslandskap. Man kan nästan bli hög på den stämning som uppstår när människor arbetar tillsammans i högt tempo. Men att konstant vara stressad dödar både produktivitet och kreativitet. Lägg en halv dag i veckan åt att reflektera, i ensamhet, på en lugn plats.

Vill du lära dig mer om stresshantering

Chefs webbkurs: Stresshantering för chefer får du tillgång till konkreta verktyg och lära dig beprövade metoder för att komma igång med stresshantering – både för dig själv och dina medarbetare. En smart investering för att minska risken för kostsamma sjukskrivningar! Just nu kan du prova första kapitlet utan kostnad.

Läs mer om webbkursen här

Relaterade artiklar

Vindkraftverk
Arbetsmiljö

Branscherna med flest attraktiva arbetsgivare

Energibranschen, universiteten och finanssektorn hör till  Sveriges mest attraktiva branscher, enligt en rapport från Nyckeltalsinstitutet.
Se webbinariet Chef Live i efterhand, med Apoteket, Handelshögskolan och Stora Enso.
46:07
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

Lär dig om ledarskapet som ökar innovation och lönsamhet

Video:

Svenska storbolag och forskare är överens: Det här är ledarskapet som bygger lönsamma affärer. Se webbinariet Chef Live där du lär dig om ansvarsfullt ledarskap av Stora Ensos vd Per Lagervall, Apotekets Magnus Frisk och forskare på Handelshögskolan.

Hemma-kontor
Arbetsmiljö

Chefens arbetsmiljöansvar tydliggörs – vid årsskiftet

Nya regler skruvar ner kraven på jobbsituationen i hemmet.
Cheferna är oroade för medarbetarnas arbetsmiljlö
Arbetsmiljö

Undersökning: Chefer oroliga för medarbetares arbetsmiljö

Oron för medarbetarnas arbetsmiljö är utbredd bland chefer i corona-krisens Sverige. Ensamhet och social isolering i distansarbetets spår är det största orosmolnet, visar Chefs undersökning.
Vårdchef och bild på en äldre persons hand
Arbetsmiljö

Därför slutar omsorgscheferna: ”Man blir uppäten snabbt om man inte är en robot”

Dålig organisation, bisarra arbetsuppgifter och övermäktiga krav. En ny studie ger svar på varför så många enhetschefer inom vård och omsorg väljer att hoppa av.
Nakna ben som sticker fram bakom en datorskärm
Arbetsmiljö

Studie: 11 procent av hemmajobbarna vill jobba nakna

Netflix-tittande, att jobba utan kläder och vakna 5 minuter innan man börjar jobba ligger högt på listan – när distansarbetare får lista vilka nya beteenden de vill behålla även efter pandemin.
Kavla upp ärmarna. Här är trenderna som chefer och arbetsgivare behöver hantera framöver, enligt hr-experterna på Simployer.
Annonssamarbete Chef + Simployer

5 stora skiften för chefer – förbered dig så här

Pandemin har förändrat våra arbetsplatser och rivstartat allt från ny lagstiftning till digitalisering. Nu måste chefer och arbetsgivare hänga med i allt det nya.  Hr-experterna på Simployer framtidsspanar – och ger dig möjlighet att ligga steget före.
Illustration med en penna märkt
Arbetsmiljö

Veckans trend: Alla ledare behöver vara beredda på cancel culture

Cancel culture och att ”bli cancelad” var förut mest förknippat med enskilda personer på sociala medier, men händer nu även allt fler företag. Då gäller det att vara redo som chef.