cb-2-contentartikel

Facebookchefens fältguide för ledare

Som ny chef, och erfaren, kan du ibland tvivla på dig själv, känna dig osäker och vara rädd att göra fel. Du kan också känna att du nog är en bluff, att du egentligen inte kan allt det där som förväntas av dig.

Så kände i alla fall Julie Zhuo som 2006 började som Facebooks första praktikant, för att sedan bli chef för bolagets designers när hon var 25 år.

Idag, drygt 10 år senare, är hon vice VD för designavdelningen på Facebook. Under sina år som chef har hon bloggat om utmaningarna med att vara chef i ett kraftigt växande högteknologiskt bolag. Bloggen blev väldigt populär och många tackade för alla bra tips, även de som varit chefer längre än hon. Det blev startskottet till att samla erfarenheterna i en bok som hon önskar att hon hade haft sina första stapplande år som chef. 2019 kom The making of a manager What to do when everybody looks to you. Den blev genast en storsäljare i USA. Ledarcoachen Maria Gerlofson har sammanfattat boken i senaste Chefboken.

Vem ska läsa boken?

Den passar framförallt nya och blivande chefer, men det finns också många bra tips och mycket igenkänning för den som varit chef längre.

Vad gör att boken sticker ut?

Det är förstås spännande att läsa om ledarskap på Facebook. Men det som gör den ovanlig är att Julie Zhuo är så öppen, ärlig och rak med alla utmaningar. Det gör att hon känns extra professionell och trovärdig. Det är mycket igenkänning i olika utmaningar i ledarskapet.

På vilket sätt kan jag ha nytta av boken?

Den är fylld med tips, verktyg och exempel, så det finns mycket att använda direkt. Julie Zhuo ville skriva den bok hon hade behövt när hon blev chef. Och jag hade gärna velat läsa den här när jag blev chef.

Vad gillade du mest med boken?

Den har flera case med stor igenkänning om hur hon hanterat anställda i olika situationer. Men särskilt tyckte jag om hur deras kultur levdes i praktiken när en praktikant råkat koda fel så att hela Facebook stängdes ner.

Kan jag som erfaren chef ha nytta av boken fast den beskrivs som en fältguide för nya chefer?

Absolut! Det finns mycket att lära av hur ett ungt, snabbväxande bolag fungerar och hur de tänker om teamarbete, ansvar, kultur, rekrytering och feedback.

Vad karakteriserar hennes ledarstil?

Hon lägger stor vikt vid att skapa förtroende och tillit. Hon vill att hennes medarbetare ska komma till henne direkt med utmaningar och problem, så att hon får veta om dem i tid och kan ge den hjälp och det stöd hon kan. Hon tycker att det är en varningssignal om medarbetare alltid säger att allt går bra. Det betyder ofta att de inte vågar berätta allt för dig.

chefboken_3_manager
Ta en smart genväg

Facebookschefens bästa nybörjarråd

Alla har varit nya chefer. Facebooks Julie Zhuo har skrivit ner de tips och råd hon själv önskade hon hade fått som ny chef. Med Chefboken har vi sammanfattat The Making of A Manager till endast 19 minuter läsning eller lyssning.